לשמור על איזון – עם קפה באלאנס

אני לא בן אדם של בוקר. אני קמה רק כשהשעון המעורר מצלצל וגם אז, אני מניחה לו לצלצל, שוב ושוב. ואז בעלי המתוק שהוא קצת יותר מתפקד בבוקר (מישהו צריך), מכין לי את הקפה, וזה מאפשר לי לא לעשות כלום, כלומר לשתות קפה ולבהות עוד כמה דקות, וגם מעניק לי את האשליה שאני מתעוררת.

במשרד עם החברות אני שותה את הקפה השני, ובדרך כלל אחרי האוכל עוד אחד. בבית אני כבר לא שותה ואם כן בלי קפאין כי אחרת אני כבר לא נרדמת. אני כבר לא ילדה.

אני עובדת בחברה גדולה של קבוצות תמיכה להרזיה, אז עולם התזונה הוא תחום שאני מכירה מקרוב, אמנם אני בתפקידי כתיבה, עריכה ופיתוח תכני הדרכה, אבל נראה לי שאני יכולה כבר להיות דיאטנית חובבת.

אז אני יודעת שסיבים זה חשוב, הם בעצם "מברשת הניקוי" של מערכת העיכול. מזון המכיל סיבים, מתעכל לאט יותר, מאט את קצב ספיגת הסוכר ולכן הוא מומלץ. לאנשים עם סוכרת. ומה לעשות אני אחת מהן. אני שותה את הקפה שלי עם ממתיק ונמנעת כמה שאני יכולה כי אני אוהבת מתוק, מקמח לבן וממתקים.

ריבוי הסיבים גורם לפעילות מוגברת של מערכת העיכול, אפשר לדמות את הפעילות לעבודתה של "מברשת לניקוי", ולכן מכנים אותם "המברשת של הטבע", היא מנקה את כל שאריות המזון ממערכת העיכול, מונעת עצירות ומסייעת בפעילות סדירה של היציאות.

אבל צריך לשמור על איזון – כמות גבוהה מדיי של סיבים תזונתיים יכולה לגרום לנפיחות ולכאבי בטן ולכן כל אחד צריך למצוא את המינון המתאים לגופו ולאכול בהתאם-כדי להיזהר ולא להגזים.

וכדאי לדעת – חשוב מאוד להקפיד לשתות מים ביחד עם אכילת סיבים תזונתיים וזה על מנת לשפר את פעולת הסיבים ולמנוע עצירות.

פינת הגאון: סיבים נמצאים בתאי הצמח ובקליפות הזרעים. הם משפרים את תחושת השובע, מאזנים את רמות הסוכר ותורמים לעיכול, לאדם בוגר מומלץ לצרוך כ30-40 גר ביום של סיבים.

מה זה בעצם אומר: שכדאי לאכול פירות וירקות, לחם, פסטה מלאה, אורז מלא ומאפים מקמח מלא, דגני בוקר עשירים בסיבים, קטניות כמו עדשים ושעועית ואגוזים למיניהם.

ועכשיו יש פטנט חדש – קפה balance של עלית, שהוא בעצם ואני מצטטת "אבקה להכנת משקה קפה המכילה סיבים תזונתיים וחלבונים".

אז ניסיתי, והרי המסקנות: כשפותחים את העטיפה זה באמת נראה כמו אבקה, לי באופן אישי זה הזכיר "שוקולית" למבוגרים, הצבע בהיר יותר מקפה שאני רגילה אליו (אולי בגלל חלבוני החלב) וגם הכמות גדולה הרבה יותר, משהו בין שלוש לארבע כפיות.

הארומה של הקפה הייתה חסרה לי, אין את הריח החזק של הקפה שמעניק את האשליה שזה שהתעוררתי אומר שאני ערנית, כי אני לא. הטעם לעומת זאת טעים, אני שתתי עם ממתיק מלאכותי, והאמת שיתרון נוסף מבחינתי שאפשר בלי ממתיק בכלל.

הטעם: להפתעתי, לא רע בכלל ומספק חווית שתייה, הייתה לי תחושה שהוא קצת יותר סמיך ולוקח יותר זמן לשתייה, אבל אולי בגלל שידעתי שיש בו סיבים. הוא קצת מזכיר תחלף קפה שבאמת עשויים מעולש. (ניסתי פעם כשרציתי להיגמל מקפה עם קפאין).  אחרי כמה זמן הרגשתי בטעם לוואי, מה שלא קורה מקפה רגיל.

ולגבי תחושת השובע: פה אני חייבת להודיע שעליי זה השפיע, בדרך כלל אחרי שתי כוסות קפה, בערך בעשר בבוקר, אני כבר אחרי כריך שהבעל הנחמד שלי זה מהבוקר, מכין לי , ועד הצהריים אני לפעמים אוכלת עוד אחד, או פרי. אז באמת פחות הרגשתי רעבה.

אבל – זו לא המלצה להפסיק לאכול ולעבור לשתיית הקפה. קודם כל יש בו קפאין קצת פחות מכוס קפה רגיל וקצת יותר מכוס תה, ויש בו כ-5 גרם סיבים, מה שמחייב שתיית מים, או נוזלים אחרים כדי למנוע עצירות. יש בו גם 20 קלוריות לא הרבה אבל בקפה רגיל אין בכלל, וגרם חלבון כנראה מהחלב.

שורה תחתונה: מומלץ במקום הקפה הרגיל ששותים, לתחושת שובע ולתוספת סיבים, לא לשתות יותר משלוש ארבע כוסות ביום ולא במקום אוכל בריא ומלא סיבים והרבה שתייה. בקיצור לשמור על איזון.

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il