לצאת ממעגל הדיאטות אחת ולתמיד

"קשה לי לחשוב מה היה קורה אילו הייתי עדיין במעגל הדיאטות, שקועה באובססיה מתמשכת, כשמצב הרוח שלי מושפע ממה שאני אוכלת ומכמה אני שוקלת", מספרת אופירה שאול שהוציאה את ספרה "חופש מאוכל"

מאת אופירה שאול

אני מכירה מקרוב את ה'יו־יו' במשקל ואת האכילה שיוצאת משליטה, הייתי בשני צדי המתרס – הכאוס והחופש – ואני מבינה היטב במה מדובר. לכן אני מאמינה שהדרך שבעזרתה הצלחתי אני להשתחרר ממעגל הדיאטות וספירת הקלוריות, שבזכותה אני אוכלת מה שאני אוהבת ונשארת במשקל הטבעי שלי כל כך הרבה שנים – היא הדרך שיכולה לשחרר כל אחד.

קשה לי לחשוב מה היה קורה אילו הייתי עדיין במעגל הדיאטות, שקועה באובססיה מתמשכת, כשמצב הרוח שלי מושפע ממה שאני אוכלת ומכמה אני שוקלת. אני באה ממשפחה עם גנטיקה שמנה. לכן כשבגיל ההתבגרות התחלתי להתעגל מעט, מייד התגייסתי לעשות כל 'מה שצריך' כדי להילחם בנטיה המשפחתית שלי להשמנה: התחלתי עם הדיאטות, שעבדו רק באופן חלקי, כשלצידן הלכו ותכפו אפיזודות של אכילה ללא שליטה, בולמוסים ואכילה מופרזת, שהובילו גם לשימוש במשלשלים – העיקר לרדת ולאזן את המשקל.

וכך, מילדה רזה שאוכלת רק כשצריך, הייתי לילדה עם 'ראש שמן', שמבלה כל רגע במחשבות על אוכל, על המשקל ועל המראה שלה. המשקל שלי, כמו יו-יו, עלה וירד – 20 קילו למעלה ולמטה. כשעליתי הייתי אומללה ומיואשת; כשרזיתי הייתי בעננים – למרות שעדיין חוויתי מאבק מתמיד, וזאת מהפחד להשמין בחזרה. העתיד שלי לא נראה כל כך טוב, וחיפשתי בכל דרך איך לצאת מהמלכוד הזה.

החיים מובילים אותנו בדרכים עלומות. כך מצאתי את עצמי, בגיל 23, מתחילה בהתרגשות חיים חדשים בארה"ב. אך אחרי תקופת האופוריה, שהשפיעה לטובה על האכילה והמשקל שלי, עם קשיי ההתאקלמות שצפו ועלו, חזרתי להתנחם באוכל.

אופירה שאול

בגיל 28, מרוב ייאוש, עשיתי צעד נועז והצטרפתי לקורס מודעות ראשון בחיי, בעקבות בני משפחה שחזרו נלהבים ממנו. להפתעתי יצאתי ממנו עם כוחות חדשים, תקווה, ופתח לעולם חדש: מצאתי לי קריירה וסביבת חיים חדשות, חוויתי שוב ריגושים ועניין. רק שהמאבק עם האוכל והמשקל נשאר בעינו. לאכזבתי, למרות המודעות הגדלה והשינויים המבורכים שחוללתי בחיי, לא הצלחתי ליצור מפנה בהתנהלות שלי עם אוכל, או לשנות את רגשות השנאה בנוגע לגוף, למשקל ולעצמי. התסכול שלי רק הלך וגבר והיו-יו במשקל נמשך.

וכך ב-1985, אחרי עשרים שנה של מאבק וסבל, כשאני שוב בשיא משקלי, אני מחליטה להפסיק סופית עם הדיאטות, שעשו לי יותר רע מטוב, ולנסות גישה חדשה:  להרשות לעצמי לאכול רק מה שטעים לי, כולל את 'האוכל האסור' אותו אכלתי בעבר בליווי רגשות אשמה. אני מודה שמאד פחדתי שאשמין עוד מהמהלך הזה. אך להפתעתי 'הרשות לאכול' הובילה אותי לחוויה יוצאת דופן: האכילה נעשתה מתונה יותר, וכמובן שהיתה מהנה הרבה יותר. עם התהליך הגיעה גם ההרזיה – למרות שהמשכתי לאכול רק מה שטעים ומתחשק לי! זה פשוט קרה.. לראשונה בחיי הייתי מרוצה מעצמי ומהגוף שלי. בסך הכל רזיתי 20 קילו, ולראשונה בחיי הייתי משוחררת מהפחד שאשמין שוב. אני נשארת באותו משקל כל השנים האלה, באופן טבעי ללא מאמץ .

החיים שלי מתחלקים ל'לפני' ו'אחרי' – כשקיבלתי את החיים שלי בחזרה, כפגשתי את בן הזוג שאיתו הקמתי משפחה, כשהתחלתי את החיים החדשים שלי. כבר אז הבנתי, שאת המתנה שקיבלתי – החופש מן המאבק באוכל ובמשקל – אני חייבת להעביר הלאה. עם זאת, רק ב- 1993, כשחזרתי עם משפחתי לארץ, אחרי 17 שנה בארה"ב,  התחלתי לממש את החלום – להפיץ וללמד את שיטת 'חופש מאוכל', ובכך גם מצאתי את הייעוד המדויק שלי.

אנשים פונים אליי כי הם רוצים לרזות, הם רוצים להפסיק לסבול. אנשים מחפשים שקט ושלמות, הם רוצים להיות מאושרים, והם מאמינים שההרזיה תוביל אותם לשם, וטוב שכך. זה הטבע האנושי: רק כשחווים כאב וסבל מגיעים להבנה שמשהו חייב להשתנות, ואז גם נרתמים לפעולה. הרבה מן הפונים גם מבינים כבר, שהמאבק באוכל ובמשקל – הוא זה שמשפיע על כל תחום בחיים.

לאכול את מה שהכי אוהבים בלי להשמין; להשאר במשקל רצוי ויציב לאורך זמן; להיות מרוצה ולאהוב את הגוף והמראה – זה לא חלום! זה אפשרי! אם אני הצלחתי, כל אחד יכול!

שיטת 'חופש מאוכל' משנה חיים ומבטיחה תוצאות בדרך של אהבה.
ניתן ליישם אותה בעזרת הספר "חופש מאוכל" אותו הוצאתי לאחרונה, או בסדנאות שלי.

דיאטה עטיפה

טיפים לחופש מאוכל: לשחרור מהמאבק, לאכילה שפויה ולהרזיה טבעית לאורך זמן.

1. אכלו כשאתם רעבים פיזית והפסיקו כשאכלתם די (לא רעבים יותר).

2. היו נוכחים בזמן האכילה כדי לשים לב מתי להפסיק לאכול.

3. עשו הפסקה שרירותית באמצע הארוחה כדי לבדוק האם הגעתם לשובע.

4. עשו הנאות שלא קשורות לאוכל לכדי סיפוק, במקום לאכול.

5 התייחסו אל עצמכם ואל גופכם יפה. אהבה מעצימה, שנאה מתישה.

6. גם אם אכלתם יתר על המידה, סלחו לעצמכם והמשיכו הלאה. (רגשות אשמה משמינים).

7. מקדו את תשומת לבכם במה עושה לכם טוב, ולא בגוף השמן או בחוסר שביעות הרצון שלכם.

8. הגשימו את חלומותיכם ומצאו סיפוק בחייכם.

** הכותבת, אופירה שאול, היא נטורופתית ומוסמכת ברפואה סינית, מנחת קבוצות, מנטורית ומאמנת לצמיחה אישית, לשחרור מאכילה רגשית ומהמאבק במשקל. האתר: https://www.freedomfromfood.co.il/

גוף ונפש
כתבות, חדשות ודעות על הקשר שבין הגוף לנפש, איך לשמור על הבריאות, הכושר והאושר האישי