למידה בימי קורונה – 10 טיפים להורים

יש המון דרכים ללמוד ורובן לא כוללות יחידות זמן קצובות של 45 דקות עם 5 דקות הפסקה ביניהן. כמה דברים שכדאי לחשוב עליהם לפני שיוצרים לילדים מערכת שעות לפגרת הקורונה

אף אחד לא יודע כמה זמן נהיה מסוגרים בבתים, והורים רבים מתארגנים לייצר לילדים מערכת שעות בית ספרית לשהות בחינוך הביתי שנכפה עליהם. אבל למה בעצם? מי אמר שלמידה צריכה להיראות כמו מערכת שעות בית ספרית?

חשוב מאוד לשמור על שגרה ולתת לילדים (וגם לנו!) תחושת יציבות וביטחון. אבל האם חייבים לעשות את זה באמצעות חיקוי של דפוס שיש הרבה סימני שאלה לגבי האפקטיביות שלו גם בעתות שגרה?

יש המון דרכים ללמוד. רובן לא כוללות יחידות זמן קצובות של 45 דקות עם 5 דקות הפסקה ביניהן. לא אתיימר לתת לכם מתכון שיעבוד עבור כולם. כל אחד ואחת מכם מכיר/ה היטב את הילדים והילדות שלה. ובכל זאת, הנה כמה דברים שכדאי לחשוב עליהם:

1. כמה זה 5 שעות לימודים?
מתוך 45 דקות שיעור בית ספרי ממוצע, למידה אפקטיבית מתרחשת בערך במשך כ-15 דקות. כל השאר זה מנהלות, ענייני משמעת, התארגנות וכו'. אם הילדים "מפסידים" 5 שעות בית ספריות, בעצם הם "מפסידים" רק כ-75 דקות למידה. שעה ורבע. זה טיעון דמגוגי, אני יודעת. אבל בכל זאת – יש בו משהו.

2. לאט לאט
הדבר הכי חשוב בזמנים לחוצים שכאלה, היא הרווחה הנפשית של כל השותפים – ילדים, מורים והורים. בשבוע הראשון לא דחוף להציף את הילדים במשימות לימודיות. ה"חומר" לא בורח. ואין טעם לרדוף אחריו. יש זמן.

SnailCorona

3. השלמת שעות שינה
אם אין בית ספר, מה ההיגיון להעיר את הילדים כרגיל ולדרוש מהם להתחיל לתפקד בשעה 8? זה הזמן להשלים שעות שינה! לחוות יקיצה טבעית. להרגיע. ואולי גם אחרי הקורונה יהיו בתי ספר שישקלו לאחר את תחילת היום. בעיקר לנוער.

4. תנועה
פעילות גופנית חשובה תמיד, אבל חשובה אפילו יותר כשנמצאים בסוג של עוצר. בבית אפשר לעשות התעמלות בעזרת שיעורי יוטיוב ואפליקציות שונות. וכל עוד אפשר לצאת החוצה, כדאי לטייל ברחוב – בהליכה או בריצה. כמובן תוך שמירה על ההוראות: ריחוק של לפחות שני מטר מאנשים אחרים. אגלה לכם בסוד שאני מקפידה על זה גם בלי קורונה…

5. משחק חופשי!!!
כבר מספר שנים שה-OECD וארגונים אחרים מודאגים מכך שילדים לא משחקים מספיק. זאת ההזדמנות שלנו לאפשר להם את זה בלי ייסורי מצפון.

6. עזרה בבית
לא לפחד לבקש מהילדים הבוגרים עזרה עם הקטנים, בעיקר אם אתם צריכים לעבוד מהבית. ילדים יכולים גם לבשל, לסדר ולקפל כביסה. בחיי!

7. מסכים
זה לא הזמן להשתולל עם הגבלת מסכים. עדיף לעזור לילדים לתכנן את זמן המסכים שלהם – מתי משחקים משחקי מחשב, מתי צופים בסדרות או סרטים, מתי עושים משהו לימודי. מתי משתמשים במסך כדי לדבר עם חברים או משפחה בווידיאו-צ'ט.

8. ניהול זמן
אולי הדבר הכי טוב שיכול לצאת מהמשבר הזה, הוא שהילדים יזכו לתרגל מיומנויות של ניהול זמן באופן עצמאי. קחו בחשבון ניסוי ותהייה, וגם טעייה: מותר לעשות טעויות בניהול הזמן בימים הראשונים, ללמוד מהטעויות שלנו ולתקן אותן תוך כדי תנועה.

9. תכנון משותף
כדאי לשבת עם הילדים ולתכנן ביחד את השבוע, ולא להנחית עליהם מערכת כמו שנעשה בבית הספר. יש פה הזדמנות לשמוע מה מעניין אותם, להשמיע להם מה הצרכים שלנו, ולהגיע לתוכנית מתוך דיאלוג. אם יש לנו קווים אדומים – זה הזמן לדבר עליהם.

10. הזדמנות להרחיב את המושג למידה
למידה לא מתרחשת רק בבית הספר. והיא גם לא מוגבלת לתכנים כגון מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה וכו'. למידה היא דבר טבעי שכולנו עושים כל הזמן ובכל מקום. ויותר מזה – למידה היא לא משהו שאפשר לעשות למישהו אחר. היא מתרחשת רק כשהלומד/ת מגלה מוטיבציה פנימית ורוצה ללמוד. נסו לא לשכוח את זה! זה יעזור לכם להבין שהרבה מהדברים שהילדים שלכם יעשו בזמן הקרוב, הם לא פחות "למידה" ממה שהם עושים בבתי הספר ובגנים.

ואולי הדבר הנפלא ביותר שיכול לקרות אחרי ימי הקורונה, הוא שלא נמהר לחזור לשגרה: כן, נחזור למפגשים הבין-אישיים בבתי הספר ובגנים, אך נעשה את זה כשבידינו שלל רעיונות חדשים ומרגשים על איך לאפשר למידה אחרת.

יש לכם טיפים נוספים? שתפו בתגובות!

עוד על למידה אחרת: איך ייראו בתי הספר בסוף העשור הבא: פרויקט סלונה 2030

על למידה ומשחק ועל למידה ופנאי כאן בבלוג

מוזמנים לעקוב אחריי גם בבלוג מילים שענת או בפייסבוק

אוהבים ספרים דיגיטליים? הורידו עכשיו את הספר החדש שלי: להתחיל לרוץ 

צילום:  Tim Mossholder on Unsplash

lovetolearn

ענת שפירא-לביא
כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה, מדרש עשרת הדיברות ו-להתחיל לרוץ. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (momisrunning.com)