למה הרבה זוגות הורים לילדים מתגרשים לאחר החופש הגדול?

מספר בני הזוג הפונים לתהליך של גירושין או גישור גירושין לאחר החופש הגדול, הוא רב. במאמר זה אסביר את הסיבות לכך, ואת המענים האפקטיביים ביותר למצב זה.

עוד בטרם הסתיים החופש הגדול, מורגשת עליה בפניות לעו"ד לענייני משפחה ואל תהליך של גישור גירושין, מצד בני זוג הורים ילדים המעוניינים לסיים את הזוגיות ולהתגרש. אז למה זה קורה?

תקופת החופש הגדול מעמידה בני זוג הורים לילדים מול מטלות נוספות ומעמיסה עליהם גם עול כלכלי נוסף. לחצים אלו על ההורים, בעיקר כשהם הורים לילדים קטנים, אך לא רק, מעמידה את הזוגיות שלהם במבחן. מבני הזוג נדרשת יצירתיות רבה בתקופה זו גם בפן התפעולי וגם בפן הכספי.

בואו ניקח לדוגמה בני זוג הורים לשני ילדים בני 3 ו-7. האב שכיר בחברת הייטק אליה עבר רק לאחרונה, והאם עובדת בנק. מידי יום הוא מגיע הביתה בין השעות 19:00-20:00 ואולי אף לאחר מכן, למעט פעם בשבוע בה הוא אוסף את הילדים בשעה 16:30. היא אמורה לסיים את עבודתה בשעה 17:00, אבל כיוון שהילדים נמצאים במסגרות רק עד השעה 16:30, היא מסיימת 3 פעמים בשבוע בשעה 16:00. את השעות החסרות היא מחזירה פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ- פעם אחת ביום שבו הוא אוסף ופעם אחת ביום בו ההורים שלה אוספים.

עד אמצע אוגוסט התנהלו חייהם כרגיל באמצעות שני מחזורי קייטנות לכל ילד עבורם הם שילמו כ- 5,000 ₪, אולם עד לסוף אוגוסט נותרו שבועיים וחצי בהם הם צריכים למצוא סידור מיוחד לילדים למשך כל היום. לחופשה ארוכה בחו"ל הם לא יכולים לצאת כיוון שרק לאחרונה עברו לדירה חדשה והיו להם הרבה יותר הוצאות ממה שחשבו, לכן האוברדראפט שלהם מנופח. הם הזמינו סופ"ש ארוך חמישי-ראשון במתחם צימרים בצפון יחד עם חברים ושילמו עבורו כ- 4,500 ₪ כולל התשלום עבור הצימר, דלק, אוכל ואטרקציות לילדים. נותרו להם שבועיים שלמים להעסיק את הילדים. הוריו של האב מבוגרים ולא יכולים לטפל בילדים והוריה של האם טסו לחו"ל. היא מבקשת ממנו שיתחלקו בימי החופש, כך שכל אחד מהם יקח חופשה של כ-5 ימים להעסיק את הילדים. לדבריו יהיה לו קשה להתמודד 5 ימים רצופים עם הילדים, והוא מבקש לקחת רק שלושה ימי חופש, כיוון שהוא נמצא באמצע פרוייקט חשוב. היא כועסת, כיוון שלקיחה של 7 ימי חופשה משאירים אותה רק עם 3 ימי חופשה עד סוף השנה, ומה יהיה אם היא תצטרך עוד ימים…

בני זוג רבים מוצאים עצמם בחופש הגדול נדרשים לוותר על ימי עבודה על מנת להעסיק את הילדים ימים שלמים. ישנם בני זוג שתופסים את היעדרותם מהעבודה למטרת ההשגחה על הילדים כפגיעה מוחשית באפשרויות הקידום שלהם, ואם מדובר בעצמאים, גם כפגיעה מוחשית בהשתכרותם. לעיתים כל בן זוג יכול להיות עם הילדים בנפרד, אך קורה שיש צורך ששני בני הזוג יקחו ביחד חופש, בגלל שוני בגילאי הילדים ואפשרויות התעסוקה שלהם. הורה שתופס באופן שליל את הזמן הארוך בו מצופה ממנו להעסיק את הילדים, יכול להוציא את תסכולו על בן הזוג השני. קורה שחוסר איזון במטלות שלוקח על עצמו כל הורה בזמן חופשת הילדים מביא גם כן לכעסים וריבים בין שני בני הזוג. ויכוחים בנושו "מי נפגע יותר" כתוצאה מההיעדרות מהעבודה, עלולים להפוך ליומיים ולהעיב על הקשר הזוגי. התחשבנות בנושא זה עלולה להעלות התחשבנויות נוספות מעברם של בני הזוג ולהביא לריבים קשים.

החופש הגדול מלווה גם בהוצאות כספיות לא מבוטלות שעלולות לעורר ויכוחים ואי הסכמות בין ההורים. זה יכול להתחיל מההחלטה על מספר מחזורי הקייטנות הנדרשים, סוג הקייטנות, הזמנת בייביסיטר, אוכל בחוץ, מופעים, אטרקציות וכיו"ב. לעיתים יש בן זוג אחד שנוטה להוציא יותר על תעסוקת הילדים, והשני פחות. גם פער זה יכול להוות כר לויכוחים. אי הסכמות נוספות הקשורות לכסף יכולות להיות לגבי קיום חופשה של מספר ימים בארץ או בחו"ל. יהיו בני זוג שלא ירצו לצאת לחופשה על מנת לחסוך, ואחרים שיראו בה הכרח גם כאשר המצב הכלכלי לא טוב. וכמו שאנחנו יודעים כאשר יש בעיות כספיות הזוגיות עלולה להיפגע.

אם כן, החופשה עלולה להוות טריגר לפיצוץ ביחסי בני זוג הורים לילדים, אפילו עד כדי פרידה וגירושין. למרות זאת, אסור למהר להיפרד, בודאי בטרם ניסיתם ללכת לטיפול זוגי ולהבין מה קרה שהביא אתכם למשבר, והאם אכן מדובר בסופה של הזוגיות או במהמורה הניתנת לגישור.
אם בכל זאת החלטתם להיפרד, כדאי שתעשו זאת נכון, בתהליך של גישור גירושין. בדרך זו תרוויחו לא רק זמן וכסף, אלא גם צמצום נזקים וסבל לכם ולילדכם.

 

אורנה שפטר, עו"ד ועובדת סוציאלית, גישור גירושין, זוגי ומשפחתי.
רחוב היצירה 3 (בית ש.א.פ) ר"ג.
050-5794548 03-6962453.

מאמרים נוספים בנושא גישור גירושין אפשר למצוא באתר הבית שלי: os-gishur.co.il/

אורנה שפטר
שמי אורנה שפטר, אני עו"ד ועובדת סוציאלית, עוסקת בגישור גירושין, גישור זוגי וגישור משפחתי, ומנחה קבוצות של נשים וגברים בתהליכי פרידה וגירושין. נשואה, אם לשני בנים ובת. משרדי נמצא בר"ג, מקבלת גם ברמת השרון. הבלוג משלב בין מידע משפטי, סיפורים מחדר הגישור, מקבוצות התמיכה ומחיי. מאמרים נוספים בנושא גישור גירושין ועוד אפשר למצוא באתר הבית שלי: os-gishur.co.il/