למה אנשים בוגדים? זווית קצת אחרת

בחורה עם מחשב נייד

break-up-breakup-broken-14303 (1)

בגידה היא נושא טעון ולא בכדי, מדובר בפגיעה באנשים רבים שלרוב מאוד אהובים על הבוגד\ת. לא מרבים לפענח את הבגידה וממהרים לשפוט אותה, להוקיע אותה ולהסתיר אותה פן יפוצו שמועות וימהרו לרכל על המשפחה למופת שאתם. אני מבינה את הפחד הזה, משום שבחברה שטבועים בה קודי התנהגות כגון זוגיות מונוגמית מאות בשנים, (נעזוב כרגע חברות שמאמינות בזוגיות פוליגמית ופוליאנדרית) קשה להיות שונה, קשה לסטות מהקו המנחה הקשוח.

אבל רגע שנייה! לפני שאתם סוקלים אותי וקוראים למיגור התופעה המציקה שהיא אני, תנו לי להסביר לכם למה אני חושבת אחרי שנים של חקירה לא פורמלית למה אנשים בוגדים, וזה לאו דווקא הסיבות שישר רצות לכם לראש.

למה אנשים בוגדים? זאת שאלה שלא נשאלת ברבים משום שברוב הפעמים אף בוגד לא ירצה להודות בכך שהוא בוגד או בגד אי פעם בחיים שלו במישהו. זה לאו דווקא בבני הזוג הנוכחים זה יכול להיות בני זוג מפעם, אך הם אינם רוצים לקחת את הסיכון ולו הקטן ביותר שמישהו יעלה על דעתו שהם אכן בוגדים.  

לבגידה יש הרבה סיבות, הרבה מקרים של בגידה בכלל לא קשורים למה שקורה בתוך הבית וזה לחלוטין תהליך פנימי שהאדם הבוגד עובר עם עצמו במהלך תקופות חייו השונות.

אנחנו נוטים לשנוא את הבוגדים אנחנו נוטים להוקיע אותם מאתנו אנחנו נוטים לבקר לשפוט לקצוץ ולרצוץ את ראשם כי אנחנו מאמינים שאנחנו לא כאלה- אנחנו לא בוגדים. אוקיי, אולי כרגע אתם לא. הבגידה נחשבת למעשה הנאלח ביותר, למעשה הבזוי ביותר שבני זוג יכולים לעולל אחד לשני (טוב בסדר צודקים יש יותר גרועים אבל תודו שזה אחד מהקשים) הבגידה יכולה להיות בגידה מינית, בגידה כלכלית ובגידה משפחתית.

בואו נתמקד בבגידה מינית.

בגידה מינית אין לה אופי מסוים. בגידה מינית יכולה להיות ללא מגע בכלל, הייתן מאמינות!?  בגידה מינית יכולה להתבצע בעל פה, בגידה מינית יכולה להתבצע דרך מכשירים סלולריים בגידה מינית יכולה להתבצע בעבודה, ברחוב, בחדר כושר או בכל מקום שאתם רק מעלים על הדעת. כן, כן גם בחלל. איזה מזל ששלחנו את החללית בלי צוות אנושי!

אין טיפוס מסוים של בוגד. בוגד יכול להיות כל אדם שאתם פוגשים ברחוב. כן כן כל אישה וכל איש שאתם פוגשים ברחוב הוא בוגד או בוגדת פוטנציאלים, מלחיץ ומלהיט בו זמנית נכון?  אין טיפוס מסוים או טייפקאסט של בוגד. אף בוגד לא יוצא החוצה עם כתר מבריסטול של הילד שלו שכתוב עליו "אני אלירן ואני בוגד, נעים מאוד". העובדה הזאת יכולה לזעזע , אבל אני מציעה שפשוט נקבל אותה כי אין לנו דרך באמת לדעת והאמת שכבר ליהקו את הגירסא האחרונה של  "ציד המכשפות" אז בואו פשוט נירגע וננשום.  בוגדים מסתובבים בקרבנו, אללי וטרילליי, עובדת קיימת חיה ונושמת.

על פי מה שחקרתי (שוב באופן לא פורמלי) יש סיבות מאוד שכיחות וסיבות שכיחות פחות לבגידה. אני לא ראיתי הבדל משמעותי בין הסיבות שגברים בוגדים לבין הסיבות שנשים בוגדות אף על פי כל מה שקראתן\ם בכל מיני מגזינים. כולם רוצים להרגיש מושכים,אטרקטיביים וסחורה חמה,  גברים ונשים.

אחת הסיבות המרכזיות שעלו גם אצל הנשים וגם אצל הגברים הייתה השעמום וחוסר התשוקה והמשיכה במערכת היחסים הנוכחית, אצל רובם עדיין קיימת אהבה והערכה כלפי בני הזוג שבבית. כשהמשיכה והתשוקה בקשר לא מתוחזקות באופן שוטף זה הופך מצע מצוין לסיבות האחרות לפרוח וכלגיטימציה "לקפוץ מהצוק" ולבגוד, אך חשוב להגיד כי זאת לא סיבה בפני עצמה אלא רק סיבה תומכת. 

והנה הגענו בצעדי ענק אל הסיבות לבגידה, מוכנות? 

-תחושת החדשנות. מראה חדש, מגע חדש, ריח חדש, ההתרגשות ,ההתאהבות לפעמים, כל אלו גורמים לדופק שלנו לעלות והתחושה הזאת נעימה כמעט לכולנו. זאת תחושה שנעלמת בקשר ארוך טווח ומי שבוגד לאו דווקא בוגד כי יש בעיות בבית, או כי האישה לא נראית כבר כמו שנראתה בעבר, או בגלל הגבר שגידל כרס חביבה, שדווקא עובד יפה מאוד על עצמו בחדר כושר בקאנטרי 3 פעמים בשבוע ומבחין במלא טוסיקים  בטייץ שחור צמוד עושים סקווטים ו…רגע …מה? איפה הייתי? אה כן, חדשנות. אז לא, זה לא תמיד בגלל שאין משהו טוב בבית, ולראיה לכך- מספיק סלבריטאים שסיפקו לנו רכילויות פשוט תעשו גוגל.

-סיפוק מיני ואי השתלבות במונוגמיה- תאמינו או לא, תסכימו או לא, תמחו על כך או לא, תרגנו על כך או לא ועוד צמדי מילים שהקשר התחבירי שלהן מתחיל להיות רעוע, יותר מידי אנשים שלקחו על עצמם קשר מונוגמי פשוט אינם בנויים לכך. תחושת התסכול בתוך הקשר לא תמיד נובעת מבני הזוג, אלא מרצון פשוט ונקי להיות עם עוד פרטנרים כי ככה הם בנויים! כי ככה לטעמי רובנו בנויים אם היו לנו התניות ומוסכמות חברתיות אחרות. הנה אני שומעת את גל ההלם והזעם שעולה מכם וגורם לאצבע שלכם להיכנס לכוננות כתיבה ולשגר לי תגובה נרגזת ונחושה על כך חצופה. אז קודם כל אתם צודקים , אני חצופה , אבל כנה. קחו רגע עם עצמכן\ם , תנשמו נשימה עמוקה, ותהיו ברגע אחד נקי עם עצמכם , בלי שלאף אחד אין ציפיות מכם, אף אחד לא שופט אתכם, לאף אחד לא אכפת מה עובר לכם כרגע בראש, ותשאלו את עצמכם- "אם היה אפשר ומותר ואף אחד לא היה נפגע מזה האם הייתי רוצה להתנסות עם עוד פרטנרים?"…..

אשאיר אתכם עם התשובה הכנה הפרטית שלכם.

את הסיבות שקראתם עליהן בעבר אין צורך לפרט, כגון רצון בתחושה שאני מושכת, מילוי צרכים מיניים שאני לא מקבל בבית, חוסר פירגון ורצון לחוש ביטחון, ועוד ועוד… כל אלו סיבות נכונות ואמתיות וכואבות. בחרתי להתמקד בסיבות לא נוגעות לפרטנר לחיים כי חשוב לי להדגיש שאין אשמים בבגידה, בגידה זאת בחירה, בחירה מאוד קשה (לרוב האנשים בעלי המצפון) שלא תמיד קורית בשמחה ובששון. אנשים בוגדים לרוב חשים תחושות אשם כבדות לפחות בהתחלה.

אני לא באה לספר לכם כמה הבוגד הוא אדם מסכן ומתוסכל (על אף שבעיני הוא אמנם לא מסכן אך בהחלט יש בו התסכול לא קטן) אני באה להראות לכם ולהציע לכם נקודת מבט שהיא קצת שונה ממה שאנחנו כל כך רגילים להביט דרכה שהבוגד הוא לא אדם רע, הוא פשוט רוצה להמשיך להרגיש בחיים.

הופ הנה אני כבר שומעת את מה שיש לכם בראש "תתאפק" "תתאפקי" "סולם ערכים" "סדר עדיפויות" "אם אני יכולה לא לבגוד למה הוא לא" "גם אני מאוד רוצה אבל אני לא עושה" "למה אתה לא יכול" ???  כי אתם זה לא הם, כל אדם חווה את חייו בצורה שייחודית לו, בצורה שרק הוא יודע ומבין מה באמת עובר עליו כל רגע ורגע.

אני באמת מבינה את הכעס ואת תחושת הנבגדות, הייתי שם, לא פעם, זאת תחושת מקטינה ומצערת, אך אם נדע שהסיכוי לכך תמיד קיים, לפחות בעיניי האימפקט של המקרה באם הוא יקרה  יהיה פחות קשה ואולי רק אולי נדע להעריך את מה שיש לנו בידיים קצת יותר.

מורן לי קוגן
יועצת מינית וחוקרת מיניות. אדם של מילים חוויות ערכים ומעשים. מעצימת נשים ומקדמת שוויון מגדרי. חיה ונושמת מיניות, וחוקרת מערכות יחסים על שלל סוגיהן.