לי קפה וגם לך

איזה קפה אתם אוהבים לשתות? נס? הפוך? שחור? ואולי בכלל אספרסו קצר? וכמה כוסות קפה אתם שותים ביום? האם אתם כמוני, לא מסוגלים להתעורר בבוקר לפני ששתיתם את כוס הקפה הראשונה? ובהמשך היום – מה תעדיפו לשתות? עם או בלי חלב? אתם שותים את הקפה בפני עצמו או כסיום לארוחה?

לפני כשנתיים פתחה אורלי בן שטרית את החנות-בית הקפה שלה, לי Coffee, שם היא מוכרת תערובות קפה לבתי קפה, לחברות ולאנשים פרטיים. היא טוחנת את פולי הקפה במקום, עורכת טעימות ומתאימה לכל אחד את הקפה שלו. אפשר גם סתם כך להיכנס ולשתות אצלה כוס קפה עם עוגיית תמרים משובחת ליד. כשנכנסתי אליה לחנות, ידעתי שבסוף ייצא מזה פוסט…

יש משהו אישי ונעים בבית קפה עצמאי, בהשוואה לבית קפה של רשת, עוד לפני שטעמתם אפילו את הקפה. אורלי היא בן אדם מיוחד ויש לה לב ענקי, כמו זה שמקועקע לה על היד. רק הגענו, כבר כיבדה אותנו בעוגה מעשה ידיה והתחילה להטעים אותנו קפה.

לי Coffee
לב ענק לאורלי

לא הייתם מתארים לעצמכם מסעדה בלי שף או יקב בלי יינן, אשר למדו את המקצוע, התנסו ועבדו. הדבר דומה גם בעולם הקפה – יש את המומחה שיוצר את התערובות, הנבדלות זו מזו בהרכב הזנים, במגוון הפולים, בדרגות הקליה, בעובי הטחינה. אלא שאת הידע הזה רוכשים כיום בישראל תוך כדי עבודה עם בתי קליה. אין לימוד מסודר של הדברים. אורלי היא אישה יחידה בתחום. מכאן היא יוצאת בקריאה לנשים – בואו להיות מומחיות קפה! מחקרים מראים שלנשים יש אף אנין במיוחד…

פולי קפה נטחנים אצל אורלי במקום

הכל התחיל ב"קפה שטרן" המיתולוגי בשוק הכרמל. אורלי נהגה להגיע לשם כילדה עם הוריה ולהתבשם מריח הקפה. כשהחליטה להתמחות בתחום, הלכה לעבוד אצל מיכה ריינר, מומחה הקפה, מי שהחליף את הבעלים המקוריים של "קפה שטרן" והקים במקום את "קפה בשוק". סוג של סגירת מעגל. לאחר מכן עבדה במכירת קפה, במפעלים ובבתי קליה עד שהחליטה שהיא בשלה לפתוח את המקום שלה.

ה-מ-ו-ן תערובות קפה יש בחנות של אורלי. והריח בחינם!

בחנות של אורלי תמצאו ה-מ-ו-ן תערובות קפה, לאספרסו, קפוצ'ינו, שחור ועוד. תשמעו סיפור: כשהבעלים של בית קפה ברחוב דיזינגוף, שהיה סוג של מוסד, רצו לפרוש לפנסיה ולסגור את החנות, הם חלמו שתערובת הקפה שלהם תמשיך להימכר. הם בחרו באורלי, אצלה אפשר לקנות את "תערובת גבי". כמה יפה לתת כבוד לעבר ולהמשיך את המסורת.

אורלי אומרת שהטרנד הבא הוא בכלל קפה פילטר. תשכחו ממים דלוחים. מסתבר שכשתערובת הקפה משובחת, גם פילטר יוצא מנצח. היא משקיעה בחומר גלם איכותי ועובדת עם בתי קליה קטנים, בעלי ניסיון ואמינות של שנים, מה שמבטיח קליה מדוייקת, בטוחה וטובה. רבים מבתי הקליה הללו הם משפחתיים ושייכים לערבים ישראלים, מי שמסורת טחינת הקפה שלו היא עניין של שנים ועוברת מאב לבן.

האספרסו המשובח של אורלי

רוב התערובות של אורלי מבוססות על 80% ערביקה ו-20% רובוסטה, מה שמעניק לקפה שלה טעמים חמצמצים-מתקתקים עם מרירות עדינה. ואם אנו מדברים על חוזק, הרי שהישראלים אוהבים את הקפה שלהם חזק, שחור ורותח! בואו נדבר באמת על עניין ה"רותח". הרי אי אפשר לחוש בטעם של אף משקה כאשר הוא רותח. גבירותיי ורבותיי, אנא, היגמלו מההרגל המגונה הזה ותגלו את הטעמים של הקפה.

כאשר אורלי מתאימה לכם את תערובת הקפה, היא קודם כל מבררת למה הקפה מיועד – האם למקינטה, לשחור, לפילטר, לאספרסו, להפוך? ולאחר מכן, לאיזו מכונה יש להתאים את הקפה? האם המכונה גם טוחנת את הפולים? ולבסוף, אורלי נותנת לטעום אצלה בחנות את הקפה, עד שתמצאו את זה האהוב עליכם ביותר. הרי טעם הוא אינדיבידואלי וקשור בפרמטריים פיזיים ייחודיים לכל אדם.

טוחנים קפה
מריחים קפה
טועמים קפה

ונגיד שביקרתם אצל אורלי, לקחתם נשימה עמוקה מריח הקפה המשגע, טעמתם קפה מעולה, הבנתם שמה ששתיתם עד עכשיו לא דומה ואתם רוצים להמשיך ליהנות גם בבית. זאת אומרת, אתם יותר ממוזמנים לשתות אצלה כל יום קפה, אבל נניח שאתם לא גרים בסביבה… אורלי ממליצה להתחיל עם מכונת קפה "מבית טוב" (לרוב, איטלקית), לא גדולה, עם מקציף חלב ואפשרות לטחינת הפולים במקום. אל תקחו את המכונה הכי-הכי משוכללת, יפהפיה פרימדונה שתשב אצלכם על השיש ותעלה אבק. לכו על סוס עבודה, פשוטה להפעלה, כזו שתפעילו כל יום, מהבוקר ועד הערב.

ואם אתם שואלים אותי – תבקשו את תערובת "אורלי 3 ". לא תתאכזבו!

לי Coffee, קינג ג'ורג' 81 פינת בר גיורא, תל אביב

השוונץ:

חזרתי הביתה והכנתי מנת קינוח נהדרת שכולה אהבה לקפה. יש בה גם סוג של נוסטלגיה לקינוחים של פעם וגם קריצה להיום, סוג של מילקי בטעם קפה רק בלי הקצפת. מנת קינוח פרווה. וואלה, אפילו טבעונית!

צילום: "הגרגרנית"

מקפא קפה

1-2 מנות

החומרים

  • 2 כוסיות אספרסו ארוך מוכן (סה"כ 90 מ"ל)
  • 150 מ"ל מים
  • 3 כפות סוכר
  • 1 כף קורנפלור
  • 1 כפית קקאו
  • פס של קליפת לימון (ללא החלק הלבן)

פפפ

אופן ההכנה

  1. לסיר קטן הכניסו את כל החומרים – קפה מוכן, מים, סוכר, קורנפלור, קקאו וקליפת לימון.
  2. הביאו את תכולת הסיר לרתיחה, הנמיכו את האש וערבבו ללא הפסקה, כדי שהתערובת לא תידבק לתחתית הסיר.
  3. המשיכו לערבב עוד כ-5-10 דקות, עד לקבלת תערובת קרמית וכבו את האש.
  4. העבירו את התערובת לכלי הגשה יפה והכניסו למקרר לצינון של שעה לפחות.
  5. אפשר להגיש עם כף או שתיים קצפת לא ממותקת מעל או פשוט כך, נטורל, קינוח מריר-מתוק עדין.

פפפ

בתיאבון!

הגרגרנית
מאז שאני מכירה את עצמי, אוכל מעניין אותי. להכיר, לגעת, להריח, לבשל, להאכיל ולאכול. בבלוג "הגרגרנית" אתם מוזמנים לקרוא את המחשבות שלי בנושאים הקשורים לאוכל, אבל לא רק.תמצאו אותי כאן: http://hagargeranit.wordpress.comמוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם: hagargeranit