לייף סטייל – לחשוב נכון איך מיישמים חשיבה חיובית

בוקר מבורך

אלון מוזס צילום הילה כהן

לחשוב נכון : איך מיישמים חשיבה חיובית
הרבה שואלים אותי , איך מתמודדים עם המחשבות , האם המחשבות שלי זו האמת ?
רני (שם בדוי ) הגיע אלי לקלינקה, רווק, הייטקיסט, בן 35 מבקש זוגיות , לא מאושר במה שעושה, מחפש את החצי השני שלו . מרגיש לבד בודד .
רני , בחור משכיל , נראה טוב , גר בתל אביב , רוכב אופנוע, אוהב לבלות ויש לו תחביב נגרות ידוע.
בכל זאת תשאלו איך למרות הכל , רני לא מרוצה , מעצמו , מהחיים ואפילו מרגיש לבד בעולם וללא תכלית.
כשרני נכנס לקלינקה ראיתי את המצב הרגשי הנמוך שבו נמצא, מבטו לרצפה, ריקנות אופפת אותו.
רני מתאר סיטואציה שבה מרגיש כי אין לו משמעות, מרגיש כי אין לו ערך לחיים, מה הסיבה אני שואל? הסיבה ידועה. אם אין לי זוגיות מרגיש לא שווה לא מוצלח, בדייטים שנחשפתי אליהם לא קיבלתי אישור למראה שלי והרגשתי שיפוטיות לא הוגנת מצד הנשים לצד התחושה הכואבת שכולם מסביבי עם זוגיות וילדים ואני לא , והרי כל מי שיש לו זוגיות יש לו חיים אני שואל ?
רני הזכיר לי את המשפט : "כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר – בְּטֵלָה אַהֲבָה, וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם…" (משנה, מסכת אבות – פרק ה, משנה טז)
ברגע שהחיים שלנו תלויים בדבר , אנחנו בהמתנה או בהקפאה מחכים לדבר . אין את ה"דבר" אין לנו חיים, מכירים? . ככל שאנחנו בטוחים שהנה שיהיה לנו את ה"דבר" נתחיל לחיות וליהנות , נהיה מאושרים .
ואני אומר בדיוק להיפך , כדי לקבל את ה"דבר", נתחיל להעריך את החיים, כאן ועכשיו, כי שאני נוכח ה"דבר" נוכח בי , הוא בתודעה.
ואיך אנחנו יודעים או מאפשרים לאהבה להיכנס אלינו לחיים .לא פעם אמרו לנו שככל שאני אוהב את עצמי ככה אקבל אהבה מהסביבה , מבת הזוג שלי , ולהיפך.
כמה פעמים שמעתם את המשפט או אמרתם אפילו לעצמכם את המשפט, "מי מסוגל לאהוב אחד כמוני ? אני אדם כל כך מורכב, מלא פחדים , פחד להתבגר , פחד מדחייה פחד מאכזבה.
ואם אנחנו בזוגיות או רק מכירים ודואגים גם לבן הזוג ומשתפים "מה אתה צריך אחד כמוני או מה את צריכה אחד כמוני" ויוצרים מציאות מפחידה כדי שנוכל להיפרד לשלום כאילו זה חלק מהאגדה.
ושוב אנחנו חושבים על מה יוצר אצלנו את הפחדים, כמה אמונות יש לנו על עצמנו, אמונות שיוצרות את המחשבות ,אותן מחשבות יושבות לנו כמו כובע על הראש ומערפלות לנו את התודעה , את הכאן ועכשיו. ואולי האהבה מחכה לנו כאן מעבר לפינה הרי איך נדע אם אנחנו לא כאן ממש אלא במחשבות על מה שאין, שאנחנו יודעים שמחשבה יוצרת מציאות כמו שכתוב בסטיקר , אז למה זה לא עובד לנו . בכל זאת.
המחשבות שלנו יוצרות לנו את הרגש . הרגש או הסטייט בשפת הNLP , בואו נדמה את הרגש שלנו לדגל (בסימן יום עצמאות), אם לכולנו היה דגל מעל הראש והיינו יכולים לדעת אם היום הבת זוג שלי בדגל אדום או דגל שחור ולקבל סימן לשמור מרחק , או אולי בדגל לבן סימן להתרוממות רוח . ככל שהמחשבות שמלוות אותי קודרות יותר כך הדגל שלי שחור יותר , כך גם ים הרגשות שבתוכי סוער וקודר. וההיפך. מחקרים מראים שיש לנו בין 40 ל70 אלף מחשבות ביום. אז בואו נבחר את המחשבות המקדמות אולי .
ואם אני בוחר בשלילי , האם יש אשם במחשבות שלי ? בבחירות שלי ? בפחדים שלי ? כמה אנחנו נוטים להאשים או יותר נכון מחפשים מי לא אשם ? ההורים , המשפחה, מערכת החינוך , הצבא, שוק העבודה ? שוק האפליקציות ? אולי המצב במזרח התיכון ?
האם יש סיבה לרני לחשוב שהוא לא מוצלח , לא מספיק טוב או לא שווה ? האם זו האמת ?
ואם רני חושב שכן, שזו האמת לאן המחשבה הזו מקדמת אותו ? האם ימצא את בת הזוג שאליה שואף מתחושת הלבד והלא שווה ? או לשום מקום שיש בו טוב.
רני היום חי את הרגע, עדייו ברווקות , יחד עם זאת למד להיות נוכח בחיים שלו ולחיות את החיים ולא על יד במבט מהצד ובהמתנה, שאנחנו בסטייט גבוה ונוכחים זה הזמן לזמן את הדברים הטובים שאנחנו רוצים שיקרו לנו.
המסר שלי כאן אליכם, זה גם המסר שלי לכל אחד מהמונחים שלי שאני עובד איתם בקלינקה , זה גם המסר לחברים ולמשפחה שלי, להחליט כי זה יום העצמאות שלי .כאן ועכשיו. ולקחת אחריות להתכנס בעצמי לשאול את השאלות הנכונות. אני מבין שאני ורק אני אחראי לחיים שלי ולגורל שלי. ברגע שאני יודע ולוקח אחריות על המחשבות שלי גם התשובות לא מאחרות להגיע.
ברגע שהתחלתי לקחת אחריות על החיים שלי, לחפש משמעות , הטוב החל להגיע. וזה לא שאין לי מחשבות שליליות או רגעים של חשש או אכזבה, היכולת שלנו לצאת מהמשבר, מהמקום הנמוך או מהמחשבות השליליות, לתת להם את המקום ולהבין שזו לא האמת ,פה אני מרגיש את השינוי .
לסיכום מספרו של ד"ר אריק פרל , הישארו יראי כבוד על ידי זה שתהיו ילדותיים .תביטו בכל דבר דרך עיניים חדשות. שאתם מניחים הנחות זה לא בהכרח האמת , הישארו בעיני ילדים, קרי אל תמהרו להניח שאתם מבינים את מה שאתם חוזים בו.
NLP בקצרה זו גישה שמלמדת אותנו כיצד המחשבות מאורגנות וצצות במוח שלנו , איך המחשבה משפיעה על הרגשות שלנו והתחושות. בעזרת תהליכים עם התת מודע הNLP מאפשר לכל אדם לעשות שינוי בקלות ובמהירות ולהגיע למטרות בצורה יעילה ומהירה.
על אף ולמרות הכל , הקשיים והמשברים במהלך חיינו , עלינו לזכור כי
כל משבר הוא מנוף לצמיחה , ולצמוח מהמשברים מחושלים זו הדרך להצלחה של כולנו, מחשבתית ותודעתית.
אלון מוזס , מנחה , מאמן , מרצה ומדריך לעוצמה ושינוי כמאסטר פרקטישנר NLP.
בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל, תואר שני במנהל עסקים וMA- במשפטים .
לאחר פציעתו ושחרורו מצה"ל כנכה צה"ל במסלול שייטת 13 , חווה במהלך חייו התמודדויות רבות קשיים ומכשולים בפן האישי העסקי והזוגי אשר הביאו אותו לבחור את היעוד האישי שלו כמנטור ולמצוא את הדרך לחיים טובים יותר, להגשמת החלום ולהבנה כי אין זמן אחר וזה הזמן לקום ולעשות .
www.alonmozess.com