"ליה פסט" פסטיבל סרטי נשים בסינמטק ירושלים

לרגל חודש האישה הבינלאומי תוצג לזכרה של מייסדת סינמטק ירושלים ליה ואן ליר סידרת סרטים ומפגשים על נשים. הפסטיבל שייערך בין 3.3-28.3.2020  יעסוק בהעצמה נשית, מיקומן של נשים בתרבות וכוחן של נשים לחולל שינוי חברתי. 

סינמטק ירושלים יקיים זו השנה השלישית את "ליה פסט" התכנית השנתית שמוקדשת לזכרה של מייסדת הסינמטק ליה ון ליר. התוכנית מתקיימת בחודש "יום האישה הבינלאומי" ומציגה יצירות העוסקות בסיפורי נשים, העצמה נשית ובכוחן של נשים לחולל שינויים חברתיים, תרבותיים, כלכליים ופוליטיים ובהם: טרום בכורה לסרט "רעיה טובה" עם גו'לייט בינוש, "בומביי רוז" – הרפתקאותיהן של שתי אחיות ברחובות בומבי ביצירת אנימציה מרהיבה,  חיי היומיום של עוזרת בית במלון יוקרתי במרכז מקסיקו סיטי בסרט "החדרנית", "מתיר עגונות" – התסריט האמיתי, מפגש בהשתתפות שחקני הסדרה והבמאית. אלה הם רק חלק מהסיפורים שסרטי ואירועי  "ליה פסט" מגוללים.

כחלק מתוכנית "ליה פסט" יקיים סינמטק ירושלים שיתוף פעולה עם "פסטיבל 49%", המציג סיפורים עוצמתיים ומרתקים על מאבקיהן והצלחותיהן של נשים.  משימתו של הפסטיבל היא לפתח ולקדם נרטיבים נשיים באמצעות סרטים ותקשורת, קידום זכויות הנשים בעולם על ידי יצירת שינויים תרבותיים ובאמצעות שיתוף סיפורים וקולות.

ליה ון ליר, שמאז ומתמיד סללה את הדרך בה היא צעדה, הקימה וביססה את תרבות הקולנוע בארץ והפכה לפנים של הקולנוע הישראלי בעולם. בשנת 1955 יצרה, ביחד עם שותפה לחיים וים, את מועדון הסרט הטוב בחיפה, מה שהפך ברבות הימים לארכיון הסרטים הישראלי. בשנות ה-70 ייסדה את סינמטק חיפה ועזרה להקים את סינמטק תל אביב ומאוחר יותר את סינמטק ירושלים. בשנת 1984 ייסדה את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי הראשון בישראל. היא ניהלה את סינמטק ירושלים עד שנת 2008 והייתה נשיאתו עד יומה האחרון. ליה זכתה להערכה והכרה בינלאומית שאין שני להם והיוותה ומהווה דוגמה ומופת עבור ממשיכות וממשיכי דרכה בסינמטק.

 תוכנית "ליה פסט" – כוללת את הסרטים הבאים:

 בומביי רוז

הודו/בריטניה/צרפת/קטאר, 2019, בימוי: גיטנג'אלי ראו

bombai rose-

פצצת האנימציה של הבמאית גיטנג'אלי ראו. העלילה ממוקמת בשוק של מומביי ומתארת את הקשר המתפתח בין כאמלה, המנסה לפרנס את עצמה ואת אחותה לבין סלים, שנמלט לכאן מקשמיר האלימה. דרכם לאהבה כרוכה בניסיונם להחלץ מן הסמטאות האחוריות של העיר. "בומביי רוז" מציע שפע של עלילה מלודרמטית, המתכתבת עם הנוסחאות הבוליוודיות, אבל עיקר כוחו בתנופה הויזואלית שבו, תנועה בלתי פוסקת של צבעים וצורות שכובשים את העין לגמרי ומשלהבים את הלב והמחשבה. בכורה בפסטיבל ונציה 2019.

החדרנית

מקסיקו  2018,  בימוי: לילה אווילס

Chambermaid  -  Alpha Violet

איב היא חדרנית צעירה העובדת באחד המלונות היוקרתיים של מקסיקו־סיטי – מגדל זכוכית המאכלס אורחים אמידים להפליא, כאלה שאורח חייהם נשגב מתפיסתה. היא מסכימה לעבוד ללא גבול כדי לרצות את הממונים עליה, בתקווה שכך תצליח לשדרג את מעמדה ולזכות במשרת ניקיון בקומה גבוהה ונחשקת יותר. המשמרות הארוכות והמפרכות מקשות עליה לטפל בבנה, ובהדרגה גם מתחוור לה שמי שעובד קשה יותר לא בהכרח מתוגמל בהתאם. סרט הביכורים המצוין של לילה אווילס מצליח להכניס אותנו אל מעמקי הרוטינה של חדרנית שובת לב, תוך שהוא מדגיש בחוכמה – עם נגיעות של הומור דק ובלי להיגרר לדידקטיות – את הפערים הבלתי נתפסים שהביא עמו הקפיטליזם המודרני. יצירה עטורת פרסים שהוקרנה בעשרות פסטיבלים וסימנה את אווילס כאחד השמות המבטיחים בתחום.

מקום מפלט

ישראל 2019, בימוי: איילת דקל

"מקום מפלט" עוקב במשך כשנה אחר שגרת החיים בשלושה מקלטים לנשים נפגעות אלימות: חרדי, ערבי וחילוני, בניסיון להבין כיצד מתנהלים החיים במקלט, כמו גם את הקשר הנרקם במהלך העבודה בין הצוות המקצועי לנשים נפגעות האלימות. מנהלות המקלטים עדות על בסיס יומי, למאבקי כוח, למקרים קשים של אלימות ולטרגדיות משפחתיות. הנשים שמגיעות למקלטים עם ילדיהן יכולות לשהות בהם כחצי שנה. בפרק זמן זה הן נתמכות על ידי הצוות המנהל את המקלט, בכל דרך אפשרית.

פרויקט מוכרות

הסרטים המוצגים מטעמו של פורום דו קיום בנגב צולמו על ידי משתתפות פרויקט התיעוד בווידאו 'מוכרים', ומתמקדים בחיי תושבי ותושבות הכפרים הבדואים הלא-מוכרים בנגב. הסרטים מאפשרים הצצה נדירה לחיי היומיום בכפרים הלא-מוכרים ומאפשרים לצופה לראות את החיים מנקודת מבטן של התושבות, אשר הפרות זכויות אדם הן מנת חלקן היומיומית. סרטיהם הקצרים, עליהם עמלו במשך חודשים ארוכים, מציגים מציאות חיים-שקופה, אליה מרבית אזרחי-ישראל כלל לא חשופים.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם היוצרות

מתיר עגונות – התסריט האמיתי

ערב בחסות עמותת "מרכז צדק לנשים" ובהשתתפות שחקני הסדרה והבמאית, ועו"ד ד"ר סוזן ווייס, מנכ"לית "מרכז צדק לנשים". במהלך הערב תתקיים שיחה על החוויות של נשים שמגיעות לבית הדין הרבני, לצד קטעי משחק המבוססים על מקרים אמתיים, בביצוע שחקני הסדרה. יחד עם אחת מיוצרות הסדרה ואישה שהייתה מסורבת גט נדון גם בבעיות, בפתרונות ובאלטרנטיבות הקיימות כיום. לאחר השיחה יוקרנו שני פרקים מתוך הסדרה.

'בּלי איפּור' – קולן של נשים במופע חדש מבית פּוֹאֶטִיקָאמֶרָה

אירוע לרגל פתיחת התערוכה פּוֹאֶטִיקָאמֶרָה /  'בלי איפּור'. אוצרות: נורית בהונקר, סיגל זהבי

 פואטיקאמרה – פיוז'ן של צילום ושירה בחוויה קולנועית. בסדרה 'בּלי איפּור' הצלמת נורית בהונקר והמשוררת סיגל זהבי מזמינות את הקהל להתבוננות בחייהן של נשים ולבחינת אחדים מן האתגרים עמם הן מתמודדות במישור האישי והבין-אישי, בראי הזמן וברוח ה-"me too". הקהל מוזמן לצפות בקולנוע אחר, המפגיש צלמים ומשוררים ליצירה משותפת.

היוצרות מספרות על מהלך העבודה ועל התובנות בדרך. 'בּלי איפּור' מבית פואטיקאמרה הוא מופע בועט ומחבק, מחויך וכואב, חווייתי ושובה לב.

סרטים במסגרת "פסטיבל 49%"

 עץ הבנות

קנדה, 2018 , בימוי: ראמה ראו

בעזרת היכולת לזהות את מין הילוד, ובשל הנטיה להעדיף בנים, יחס לידות הזכרים לנקבות בהודו הוא מהגבוהים בעולם. נילאם באלה היא מיילדת בחבל פונג'אב שבהודו שנאבקת במגמה החברתית הזו. הסרט שלפנינו מלווה אותה כשהיא מלמדת אמהות ואבות צעירים לאהוב את ילדיהם, בלי קשר למינם. במקביל אנו פוגשים בכפר שבו, בשל אותה העדפה, נותרו גברים בלבד ואלו נאבקים כדי להקים משפחה. על רקע נופיה של הודו, עם נוכחותה רבת העוצמה של באלה, התוצאה היא "סרט חזק ומרגש על תופעה שאינה זוכה לתשומת לב" (מגזין POV).

פמיניסטר

שוודיה , 2019, בימוי: ויקטור נורדנסקיוד

בסוף שנת 2014 מונתה מרגוט וולסטרום לשרת החוץ של שוודיה ובחמש שנותיה בתפקיד ניסתה לקדם גישה פמיניסטית ואמפטית במדיניות החוץ השוודית. אצלנו בישראל היא זכורה בשל הכרת שוודיה בעצמאות פלסטין, ושורה של התבטאויות מעוררות מחלוקת. וולסטרום נקטה גישה דומה ביחס לערב הסעודית אך גם היתה חלק מניסיונות התיווך בין ארה"ב לצפון קוריאה. הסרט שלפנינו מלווה אותה במהלך ארבע שנים סוערות, והתוצאה היא דיוקן יפה, קצבי וישיר שמציג את אחורי הקלעים של הפוליטיקה, ושל מקומן של נשים בתוכה, באופן מעורר השתאות.

 FLESH OUT

איטליה, 2019, בימוי: מיכאלה אוצ'יפינטי

אחד ממנהגי הנישואין במאוריטניה דורש כי הכלה תגיע לחופה כשהיא עגולת מראה. נישואיה של ורידה בעוד שבועות אחדים ובינתיים מפטמת אותה אימה מדי יום בארוחות רבות ושתיית קערות חלב. עד מועד החתונה היא מבלה עם אמל חברתה, התוססת ממנה, שמנסה להניא אותה מן האכילה המרובה. ככל שמועד החתונה מתקרב, הלחץ גובר והיחסים בין הבת לאמה מתחדדים. בזכות ההופעה המשוחררת של ורידה דיישה בתפקיד הראשי, עם בימוי שמנצל היטב את הנופים כדי להביא למסך תמונות נפלאות התוצאה היא "סרט עדין ומלא רגשות" (וראייטי).

רעיה טובה – טרום בכורה

צרפת, 2020, בימוי: מרטין פרובו, עם ג'ולייט בינוש

how to be a good wife - 1

אלזס, סוף שנות השישים. פולט היא המנהלת של בית ספר לעקרות בית. כאן תלמדי כיצד להיות רעיה נאמנה לבעלך. אך כאשר בעלה של פולט הולך לעולמו, בשעה שמפריס נשמעים הדי ההפגנות של מרד הסטודנטים, היא צריכה לכלכל את צעדיה מחדש, בעזרתו של בנקאי ידידותי שתמיד חש חיבה כלפיה. "אישה טובה" נעזרת במצע הפטריארכלי של שנות ה-60' כדי להתבונן על ימינו. עם עיצוב נועז, עם הופעה ספורטיבית של בינוש ששולפת את כל איכויותיה הקומיות, התוצאה היא קומדיה משועשעת. (109 דקות. צרפתית, תרגום לעברית).

סיגל גליל
סיגל גליל היא חוקרת ומרצה לפילוסופיה, אמנות ותרבות. מומחית לוינסנט ואן גוך וברוך שפינוזה, תרבות יפן, והאמנות האימפרסיוניסטית. בין מסעותיה בזמן וברוח היא חיפשה את ואן גוך ביפן, יזמה והדריכה טיול שורשים בעקבותיו בהולנד, במוזיאונים הגדולים במחוזות חייו, ובנופים שצייר. גליל היא יוצרת רב-תחומית שמצלמת וכותבת על החוטים הסמויים שמחברים בין חוויית הקיום האנושי ותחומי העניין שלה. בנוסף להיותה מומחית לתקשורת שהרצתה באוניברסיטאות המובילות בארץ, היא לימדה קורסים אקדמיים, וגם לקהל הרחב על ואן גוך, על תרבות יפן, והאימפרסיוניסטים. גליל היתה מבקרת האמנות של התוכנית "הדירוג" בערוץ הרדיו כאן תרבות. וברדיו כל השלום היא הגישה וערכה את תוכנית התרבות האישית שלה "מוזות".