לידת בזק: לידה בהילוך גבוה

בחורה עם מחשב נייד

סיפור לידה מפתיע וטיפים להתנהלות בלידת בזק

בין אם את מגיעה מוכנה ללידה אחרי שעברת קורס הכנה ללידה פרטי מקיף או הכנה נפשית ללידה, וגם אם לאו, עדיין את יכולה לזכות בלידה מהירה.

אכן, לגורם ההפתעה יש מקום בלידה ואי אפשר לצפות את מה שיקרה בחדר הלידה.

אוירה חיובית של שליטה במצב מאתגר. לידת בזק או לידה 'חטופה' מתרחשת כשעתיים  מהצירים או מירידת המים ועד ליציאת התינוק. רק כשני אחוזים מהיולדות חוות לידות כאלה. חלקן אינן מרגישות את הצירים ולכן מגיעות ללידת בזק, וחלקן כן מרגישות את הכאב.

מצב זה שכיח יותר בלידות חוזרות.

הרבה נשים מייחלות ללידת בזק, אולם חשוב לדעת שללידת בזק עשויים להיות סיכונים ליולדת ולעובר הנולד כמו למשל קרעים ליולדת, חוסר חמצן לעובר או מצוקה נשימתית.

גם אם מדובר בלידה מהירה, חשוב להתייחס לפן הרגשי וההורמונלי של לידה כזו. כידוע, בלידה מתרחשים תהליכים הורמונלים אשר מסייעים לגוף להתארגן לפתיחה ולדחיפה. כשכל זה קורה מהר מאוד, עשוייה היולדת לחוש שהכל קורה מהר מדי, שהשינויים גדולים ומאתגרים הן את הגוף והן את השליטה הרגשית שלה. לעיתים תחוש היולדת חסרת שליטה אל מול תעצומות הגוף המשתנה במהירות ותחוש שאין לה מספיק זמן ל"עכל" ולהתרגל ולהרגיש מה עוזר לה.

להלן כמה כללים פשוטים וחשובים ללידת בזק שאני מייעצת לזוגות העוברים אצלי קורס הכנה ללידה או ששוכרים את שירותי לליווי לידה כדולה:

צירי הלחץ:

אם לא הספקת עדיין להגיע לחדר לידה אבל את כבר מרגישה דחף בלתי נשלט ללחוץ ולדחוף, הזמיני מיד אמבולנס. הליכה ברגל בעיתוי כזה עלולה לסכן את העובד בנפילה מגבוה ומפגיעה, וכן מתלישתה מחבל הטבור.

את יכולה למשל לאתר מקום מרופד שתוכלי לכרוע בו (או לשכב על הצד) כדי להנמיך את גובה יציאת התינוק: מיטה, ספה, כרית, מגבת. בשלב זה כבר רצוי לשמור על נקיון הידיים ועל חדר חם.

אם בכל זאת יצאתם כבר לבית החולים אך לא הספקת להגיע לבית החולים יש לעצור את הנסיעה ולהזמין אמבולנס. את הלידה יש לקבל במושב האחורי של הרכב כגבך מופנה לכיוון קדמת המכונית.

כשהתינוק יוצא:

כשראש התינוק מגיח, זו העת להתרכז בנשימות ולהרפות מהדחיפה. אם הציר הבא גורם לך לצורך ללחוץ, עשי זאת תוך כדי נשיפה. בסיום הציר הרפי לחלוטין. אין לנסות למשוך את התינוק ואין להכניס ידיים, אלא רק לתמוך ביציאתו.

לאחר יציאת התינוק:

כדאי להניח אותו על אמו, כשהוא על בטנו ולנגבו – למניעת התקררות. תוך כדי הניגוב – לעסות את גבו במגבת כדי לסייע לו להתחיל לנשום. חשוב לכסות אותו כולל את ראשו.

אין לחתוך את חבל הטבור למניעת זיהום. אין למשוך את חבל הטבור גם אם השלייה לא יצאה, אלא להמתין לטיפול הרפואי. אם ממשיכים הצירים ויש צורך ללחוץ, יש להיענות לדחף זה אשר מסייע בהוצאת השלייה, אותה חשוב להביא לבית החולים.

לאחר צאת השלייה, מומלץ לבן הזוג לעסות את בטנה של היולדת באזור התחתון, להקטנת הדימום ולעידוד התכווצות הרחם.

בין אם נשארתם בבית ובין אם הגעתם לבית החולים, על היולדת והתינוק להיבדק על ידי מיילדת ורופאים.

לסיפור הלידה של רונית באתר NRG