להבין את עצמך

בחורה עם מחשב נייד

ספר חדש:

 

"להבין את עצמך,את משפחתך ואת ילדיך"

 

מאת אחי יותם

הספר "להבין את עצמך, את משפחתך ואת ילדיך" בהוצאת הספרים "אוריון" מבוסס על סדרת הרצאות של אחי יותם על התיאוריה של הפסיכולוג-פילוסוף אלפרד אדלר. ההבנה העצמית שלנו, ההבנה מי אנחנו ומה אנו כאדם, מסכמת את כל התהליך המוצג בספר. כאשר אנו מבינים את עצמנו, אנו מבינים מה הן הבחירות שלנו, כיצד הן מושפעות מהסביבה וכיצד הן משפיעות על אחרים. על בסיס זה אפשר להבין גם את יחסינו עם הילדים ועם המשפחה. זה מאפשר לפתור בעיות שיש ביחסים האלה וליצור יחסים יותר טובים במשפחה. יחסים טובים במשפחה יובילו ליצירת יחסים טובים בחברה כולה.

אחי יותם אמר: "צריך היום ללמוד ליצור יחסי אנוש שונים עם ילדים. זה מבוסס וזה עובד. אין זה חזון לעתיד, אלא זה עובד כבר היום, אבל זה קשה מאוד". בספר זה לוקטו הרצאותיו ומוזגו ליחידות נושא בתקווה שהמסר יועבר בדרך הברורה ביותר. הקורסים ניתנו בשנות השמונים, אך הם מתאימים לימינו לפחות כמו אז, אם לא יותר. כאז כן עתה, אין ספק שהם יובילו רבים לתובנות חדשות על אודות עצמם, חייהם, משפחת המוצא שלהם, המשפחה שהקימו, הבחירות שעשו עד עתה ואלה שברצונם לעשות מעתה ואילך. בעיקר מוצגת פה "הדרך השלישית" לגידול ילדים. לא "סמכות הורית", לא "סמכות של הילדים" עם אנרכיה במשפחה, אלא גידול ילדים במשפחה דמוקרטית באופן שיהפוך אותם למבוגרים עצמאים ואחראים בחברה דמוקרטית.

בין נושאי הספר: אדלר – חמישה עקרונות יסוד, מהו סגנון חיים ואיך הוא נוצר (או איך אנו יוצרים את האישיות שלנו), איך מתפתחת האישיות בילדות ובבגרות? השפעות על סגנון החיים, המשפחה כגורם משפיע, היחסים עם יתר הילדים במשפחה, המערך המשפחתי, דרכים לפתרון קונפליקטים וליצירת אווירה של כבוד הדדי, שיטת החינוך של ההורים, מה לא לעשות – רשימת הלאווים ומה כן לעשות – איך כדאי לחנך ילדים, הפרעות בתפקוד.

אחי יותם (1994-1932) שימש כעובד סוציאלי של עיריית תל אביב במשך ארבעים שנה עד מותו בשנת 1994. במסגרת עבודתו זו התמקד בשכונת התקווה בה עסק בעיקר בהדרכת הורים, בקשר עם חבורות רחוב ובעידוד וכיוון צעירי השכונה לאפיקים בריאים ומועילים. אחי יסד וניהל אגודה ששמה לה למטרה להביא כל צעיר להשגת תעודת בגרות. הרציונל התיאורטי שעל פיו פעל רוב חייו היה התיאוריה של הפסיכולוג-פילוסוף אלפרד אדלר. כאחד ממייסדי "מכון אדלר" תפקידו של אחי היה להקים ולנהל את בית הספר להורים. אחי זכה לתואר "חלוץ בהדרכת הורים" וקיבל על כך פרס ממשרד החינוך. נוסף לכך לימד במסגרת המכון את התיאוריה. מידי שנה העביר קורס שנתי שהמסיימים אותו העידו כי שינה את חייהם. הלמידה מפי אחי השפיעה עליהם לא פחות, ולעיתים אף יותר, מהדרכה או מטיפול אישיים. הוא התכוון להעלות את קורס המבוא הזה על הכתב, אך לא הספיק. את קורס המבוא לתיאוריה של אחי אפשר למצוא (על סמך הקלטות) בספר "להבין את עצמך, את משפחתך ואת ילדיך". הן בשכונת התקווה והן ב"מכון אדלר" התפרסם אחי כמורה רוחני רב השפעה שהעשיר ושיפר את חייהן של אלפי משפחות. מותו המוקדם כתוצאה מסיבוכים שנגרמו בעקבות השתלת לב, קטע את פעולתו. הספר מיועד להמשיך אותה.

ד"ר זיוית אברמסון, עורכת הספר כותבת: רודולף דרייקורס, תלמידו של אלפרד אדלר, היה האיש שהמשיך, פיתח והפיץ את התיאוריה ואת הפרקטיקה של אדלר יותר מכל אחד אחר. הוא היה המורה של קבוצת אנשים קטנה אשר הקימה את "המכון על שם אלפרד אדלר" בתל אביב בשנת 1963. אחי יותם היה אחד מאנשי אותה קבוצה. התפקיד שהטיל עליו דרייקורס היה להקים ולנהל את בית הספר להורים. הדרכת הורים הייתה תמיד עיקר עיסוקו, אם כי גאונותו של אחי ניכרה גם כשטיפל ביחידים ובזוגות. פרופסור אווה דרייקורס, בתו של פרופסור רודולף דרייקורס, מספרת שאביה נהג לומר כי אחי יותם היה זה שהבין אותו הכי טוב מכל תלמידיו. במשך כעשרים שנה, משנות השבעים ועד שנות התשעים של המאה העשרים, לימד אחי יותם במכון אדלר את יסודות התיאוריה של אלפרד אדלר. הוא לימד לאורך שנים אלה גם קורסים רבים אחרים, אבל מה שנקרא במכון אדלר "קורס יסודות" – היה תמיד הבסיס לכול. אנשים שלמדו אצלו את קורס היסודות – ובכל שנה הייתה זו קבוצה של כמאה איש – אמרו לעתים קרובות שבעקבות הקורס הזה השתנו חייהם. האופן שבו הגיש את החומר אפשר לכל אחד להבין טוב יותר את עצמו, את משפחתו, את ילדיו ואת החברה שהוא חי בה, ולהסיק מסקנות מעשיות על האופן שהוא בוחר לחיות את חייו".

ד"ר זיוית אברמסון אומרת: "אחי תמיד אמר שיום אחד יעלה את היסודות על הכתב כפי שהוא מלמד אותם, אבל הוא לא הספיק. הוא נפטר בפברואר 1994, שבוע לאחר יום הולדתו ה-62. למרבה המזל והודות לחריצותן ונדיבותן של אלה לנמן, עיה מזור ודינה קיפניס נותרו בידנו הקלטות של קורס היסודות. הקלטות אלה, מתוך שלושה קורסים שונים שנלמדו בשנות השמונים, הן הבסיס לספר זה. אחי נהג לגוון את התכנים ולשנות חלק מהם מידי שנה, ולכן היו נושאים אשר הופיעו בסדרה מוקלטת אחת ולא באחרת, וגם כשדיבר על אותו נושא, אופן הגשת הדברים היה שונה משנה לשנה".

"להבין את עצמך, את משפחתך ואת ילדיך" מאת אחי יותם. הוצאת הספרים "אוריון", 211 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il