לגנוב את השמש / אורית מרלין-רוזנצוייג

בתחילת שנות ה-90, איה לוין התגייסה לצבא ושובצה בקורס מדריכות חי"ר בבסיס בשכם. למרות הקשיים שחוותה בקורס, היא מצאה תמיכה בחברות חדשות שרכשה וגם במולי, החובש ששבה את ליבה. אירוע טראומטי שחוותה טלטל את עולמה ושינה את חייה. כעבור 20 שנה, איה נשואה + 3. חייה שקטים ושלווים, עד שבדרך לפגישת עבודה היא מזהה על שלט חוצות את פניו של מולי, החובש שנשבתה בקסמיו כשהייתה בצבא. מה החוויה הקשה שחוותה איה כשהייתה בצבא? מה תעשה כעת, כשהעבר חוזר לחייה כרוח סערה? את כל התשובות תמצאו בספר.

בחורה עם מחשב נייד

לגנוב את השמש / אורית מרלין-רוזנצוייג

259  עמודים

עריכה: רונית ויס-ברקוביץ

הוצאת כתר

שנת הוצאה: 2019

65785223_846858029019370_6046015094528147456_n

העלילה מספרת את סיפורה של איה לוין. בתחילת שנות ה-90, איה היא חיילת המתחילה בבה"ד 3 בשכם, קורס למדריכות חי"ר. היא חיכתה בקוצר רוח לקורס המאתגר, ולא נתנה למצב הנפיץ באזור לערער את בטחונה ולהעיב עליה. בקורס פגשה בשלל פנים חדשות, ואף רכשה שתי חברות טובות שהנעימו את זמנה ותמכו בה בעת הצורך כפי שהיא תמכה בהן. בבה"ד 3 היא גם הכירה את מולי, החובש הכריזמטי שמבטו החודר הרטיט את ליבה וגרם לה להחסיר פעימה. למרות ששהותה בבה"ד 3 לא הייתה על מי מנוחות, היא הייתה נחושה לסיים בהצלחה את הימים שנותרו לה עד לסיום הקורס. אך, אירוע טראומטי שחוותה, פצע עמוקות את נשמתה וטלטל את עולמה. היחיד שידע את אשר חוותה היה מולי אשר דרבן אותה לשתף בחוויה הקשה שעברה את האנשים הקרובים אליה. אך איה, סירבה והעדיפה להדחיק ולקבור בתוכה את הזיכרון האיום. היא קיוותה שאותו זיכרון פשוט יעלם מחייה וישכח עם הזמן.

בחלוף הזמן, 22 שנים אחרי… איה היא אישה נשואה ואמם של שלושה בנים צעירים. היא עוסקת בעיצוב אירועים גרנדיוזיים ולקוחותיה הם אנשי האלפיון העליון. בדרכה לפגוש לקוח, היא מבחינה בשלט חוצות בכביש החוף שעליו מתנוססת תמונתו של מולי. איה הרגישה נסערת לראות מולה את פניו של הבחור מעברה אשר ההיזכרות בו מחזירה אותה לזיכרונות שהתאמצה כל כך להדחיק. מאז שראתה את פניו על השלט, איה חשה בחוסר שקט שהפר את השלווה בחייה. היא החליטה שעליה לראות את מולי פנים מול פנים.

מה היה האירוע הטראומטי שחוותה איה בתחילת שירותה הצבאי? איך השפיע על חייה אותו אירוע? מה היו תוצאות המפגש המחודש שלה עם מולי? האם אותו מפגש עם העבר יעזור לה לאחות את השברים או אולי דווקא ישבור את נפשה לרסיסים?

את כל התשובות תוכלו למצוא בספר הנהדר "לגנוב את השמש"!

איזה ספר מעולה! אמנם זה לקח לי מספר עמודים, אבל מהרגע שנסחפתי בעלילה, היה לי קשה להניח את הספר מהיד וגמעתי את העמודים בשקיקה. הספר כתוב בצורה עדינה, מרגשת וסוחפת. אם לא הייתי קוראת כי מדובר בספר ביכורים, לא הייתי מנחשת זאת לאור הכתיבה הנהדרת והכובשת.

בחלק הראשון של הספר המתרחש בשנות ה-90, העלילה מסופרת בגוף ראשון מפיה של הדמות המרכזית איה. לצד סיפורה המרתק, הוכנסו לעלילה אירועים שהתרחשו בישראל באותה התקופה, מה שהוסיף לישראליות של הספר. אירוע אחד אשר גרם לי לצמרמורת, היה רצח רבין. זה הזכיר לי איך שביום הולדתי ב-4 בנובמבר 1995 צפינו בטלוויזיה שבה שידרו את הידיעה המסעירה והכואבת על מותו של יצחק רבין. התיאור בספר שיקף היטב את תחושותיי באותו יום הולדת שהסתיים בצורה הכי לא שמחה שאפשר.

החלק השני בספר, מסופר בגוף שלישי ומתאר את חייה של איה כאישה בוגרת בת 40, נשואה עם ילדים. השנים אמנם חלפו, אך המצב הנפיץ בישראל נותר בעינו.

הספר מדבר על מצב של פוסט טראומה, השפעותיו המורכבות והשלכותיו על חיי האדם הסובל ממנו.

כאמור, זהו ספר הביכורים של אורית מרלין-רוזנצוייג שהינה תסריטאית ועיתונאית. מחכה בשמחה לספרה הבא.

מומלץ מאוד! 

שורה תחתונה: סיפור ישראלי כובש וסוחף המספק חווית קריאה מרתקת.