לא עוד "אחת משבע" – ד"ר עומר וולף

בחורה עם מחשב נייד

 יעלה היא מעצבת גראפית, רעייה ואם ל-3 ילדים. לפני 3 שנים חזרה לעבודה אחרי הפוגה מחושבת בקריירה אותה נטלה בתקופת שנות הילודה. מיד כשהעניינים החלו לנסוק שוב, לפני בדיוק שנתיים – אובחנה עם סרטן שד. למעשה הכול השתנה באותו בוקר קיצי לפני שנתיים, כאשר עמדה מול המראה ומיששה לראשונה גוש בחזה הימני – בו לא הבחינה קודם. הגידול הממאיר שאובחן בהמשך הציב בפניה את אתגר חייה. כאימה ל-3 ילדים, סרטן השד לא היווה האתגר האישי המשמעותי הראשון בחייה, אלא שהאימהות נתנה למאבק שלה משמעויות אחרות. יעלה נדרה נדר לעשות כל מה שניתן כדי להמשיך לחוש ולתפקד כאימה, כמה שיותר שנים, למען ילדיה ובן זוגה – ולמען עצמה.

כאשר הציג כירורג השד את האפשרויות העומדות בפניה – בין אם כריתה חלקית "משמרת שד" עם טיפול בקרינה או כריתה מלאה של השד שעשויה לייתר את הצורך בטיפול קרינתי – התייעצה יעלה עם בעלה ודיי מהר היה ברור לשניהם שהחלטה כזו ירצו לקבל לאחר התייעצות עם כירורג פלסטי משחזר שד. בהכירה את מסכת הייסורים שעברה אימה לאחר שאובחנה אף היא 5 שנים קודם לכן עם סרטן שד מתקדם – שקלה יעלה את האפשרות, הגם שלא הוצעה לה על ידי הכירורג – לעבור כריתה דו"צ של שני השדיים.

3 שנים חלפו מאז הודעתה הדרמטית של השחקנית אנג'לינה ג'ולי על החלטתה לעבור כריתת שדיים דו"צ בשל אבחונה כנשאית המוטציה בגן BRCA. הכיסוי התקשורתי הנרחב, והעלייה המשמעותית שנצפתה במודעותן של נשים לסרטן השד ולשחזור – זכו לכינוי "אפקט אנג'לינה".

בארה"ב חלה מאז עלייה משמעותית בשיעור הנשים הצעירות העוברות ניתוח דו"צ לכריתת שד עם גידול וכריתה מונעת בשד הנגדי. אם משיקולים אונקולוגים ואולי יותר משיקולים פסיכולוגים ואסתטיים – את העלייה בשיעור הניתוחים הדו-צדדיים הכוללים שחזור שד דו-צדדי, מובילות דווקא ע"י המטופלות המעדיפות לבחור בחיים, ליטול שליטה על גורלן ולהשתתף גם בבחירות המשפיעות על איכות חייהן ותפיסת שלמות הגוף – ביום שאחרי.

לאחר שבדקתי את יעלה, ולאחר שנשללה בדיקת הנשאות למוטציה בגן BRCA – המכוונת לסרטן שד משפחתי – הצגתי בפניה את אפשרויות שחזור השד העומדות לפניה ואת היתרונות והחסרונות של כל אחת מצורות הטיפול בהקשר האסתטי והתפקודי – יעלה בחרה לעבור כריתת שד מלאה חד-צדדית ושחזור מידי עם שתל ויריעה ביולוגית.

מאז חלפו כמעט שנתיים, ואת יעלה אני פוגש מדי 6 חודשים במרפאה. בביקורת האחרונה קבעה תור לניתוח הזרקת שומן על מנת לעדן עוד יותר את מראה השד המשוחזר בחלקו העליון ולהעניק לה מחשוף מלא יותר התואם את השד הנגדי. את הניתוח הזה יכולה יעלה אם תרצה גם לעבור גם בהרדמה מקומית. החיים בהחלט נמשכים.

הניתוחים לשחזור שד עברו מספר התפתחויות דרמטיות בעשרים השנים האחרונות.  בתקופה זו נכנסו לשימוש היריעות הביולוגיות אשר מאפשרות למטופלות בשילוב עם שתל סיליקון, לקבל שד משוחזר טבעי יותר, מעורסל וצנוח המדמה בצורה מהימנה יותר את השד המקורי או השד הנגדי הבריא. יריעה ביולוגית מאפשרת גם להשלים באופן בטוח יותר שחזור שד מידי עם שתל סיליקון, ללא צורך בשלב ביניים ובניפוחים הדרגתיים של מותחן רקמות עד השגת הנפח הרצוי. המראה המעורסל, הטבעי היה ניתן להשגה בעבר, אך ורק ע"י שימוש ברקמה עצמונית – קרי, העברה של רקמה ממקום אחר בגוף (לדוגמא – מהבטן או מהגב) אל השד. השחזורים המבוססים על רקמה עצמונית מהווים עד היום חלופה חשובה, כאשר המטופלת צפויה להזדקק להקרנות לאחר השחזור, קל וחומר – אם השחזור מתבצע בשד שכבר הוקרן בעבר (שחזור שד מושהה או ניתוח שחזר מידי לגידול חוזר אחרי כריתה חלקית בעבר). זהו ניתוח מורכב וארוך יותר המצמצם את הצורך בניתוחים נוספים בטווח הרחוק – אך מחייב שלמטופלת יהיה עודף רקמה.

טיפול נוסף הקונה לו תהילה בשנים האחרונות – הוא הזרקת שומן. מחקר שפורסם השנה בירחון החשוב בכירורגיה פלסטית (Plastic Reconstructive Surgery Journal) הראה שהזרקה של שומן לחזה – ואף לשד שאובחן בעבר עם סרטן – אינה מגבירה את הסיכון לחזרה מקומית של הגידול. תוצאות אלה, יחד עם עדויות קודמות לסגולות הריפוי שיש לשומן המוזרק על הרקמה, הפכו טיפול זה לאמצעי עוצמתי בליטוש נוסף של תוצאת השחזור. הניסיון הרב שנצבר בהזרקת שומן לשד אפשר פיתוח של טכניקות המתבססות על הזרקת שומן בלבד לצורך השחזור וללא שימוש בשתל סיליקון או טכניקה נוספת אחרת – אם כי השימוש בטכניקות אלה רווח פחות.

יעלה היא דוגמא אופטימית להתמודדותה של אישה עם סרטן השד. יש לא מעט מטופלות המאובחנות עם מחלה מתקדמת יותר. המשותף לכולן היא נטיית המטופלות, בשנים האחרונות, לקחת אחריות פעילה, לממש את האוטונומיה שלהן על גופן. אנו מעודדים את המטופלות לקיים דיאלוג פתוח עם כירורג השד והאונקולוג, כמו גם עם הכירורג הפלסטי המשחזר, על צורת הטיפול בסרטן ועל האפשרויות לשחזור השד העומדות לפניהן. הבחירות העצמאיות והמושכלות שעשתה יעלה לאורך תקופת ההתמודדות עם המחלה – מאפשרות לה עד היום, לחזק = את תחושת השליטה שלה, על גופה, על חייה.

הכותב ( ד"ר וולף ) הוא מומחה בכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת ועוסק בשחזורים לאחר כריתה של גידולים סרטניים

http://www.dr-wolfmd.co.il/

ד''ר עומר וולף
כל מה שרצית לדעת על ניתוחים פלסטים אסתטיים ומשחזרים ממקלדתו של מומחה לכירורגיה פלסטית משחזרת ואסתטית, רופא בכיר באסף הרופא.