לא מגלחת ומדברת על זה כל כך הרבה

לפני ארבעה חודשים כתבתי טקסט קצר שצורף לתמונה שלי. נשאלתי רבות למה אני כותבת על הנושא הזה "כל כך הרבה" וכדי לענות על השאלה הזו החלטתי לכתוב פוסט נוסף!

בחורה עם מחשב נייד

לפני ארבעה חודשים כתבתי טקסט קצר שצורף לתמונה שלי. את הטקסט לא העליתי לקיר שלי בפייסבוק אלא כתבתי אותו בקבוצה שנקראת "שיער מיותר אני אבחר" (שלא אני הקמתי אותה אבל כיום אני שותפה בניהולה). הטקסט יועד לחברות הקבוצה, כמוני, שלא מסירות שיער, או שלא מסירות את כל השיער שכיום נשים אמורות להסיר או שמתלבטות לגבי אי הסרה או שחוששות מהתגובות ולכן ממשיכות להסיר.
בטקסט ציינתי 12 סיבות למה אני לא מסירה שיער. ברור כשמש שהסיבה העיקרית שאני לא מסירה שיער היא שאני לא חייבת ולא מתחשק לי ובכל זאת יש סיבות נוספות והן מחזקות כשקשה, מחזקות כשאמא שלך שואלת אותך למה את "נגד כל דבר" או כשהילד שלך אומר לך שהוא ראה בטלויזיה שאת צריכה לגלח את הרגליים.

להלן הטקסט המקורי:
הסיבות שלי:
1. שיער קוצני על הגוף פוצע ויש לי עור רגיש. שיער שנותנות לו לצמוח לא גורם לזה.
2. לא להסיר שיער זה חוסך זמן.
3. לא להסיר שיער זה חוסך כסף.
4. זה פילטר מצויין לא.נשים שאני לא אהיה מעוניינת בהם בחיי בכל מקרה
5. אני לא מעוניינת שהבנים שלי יגדלו להיות א.נשים שחושבים שאשה נראית כמו בובה.
6. כל מסר שאני מקבלת ממישהי שלא מתחשק לה להסיר שיער ויש לה אומץ **לא להסיר רק אחרי שהיא ראתה אחרות מפסיקות גם הוא סיבה נוספת לא להסיר.
7. ככל שא.נשים יתרגלו למראה שעכשיו מזעזע אותם ומוציא מהן תגובות מכוערות כך התופעה הזו תקטן. ראיתי את זה קורה עם הרגלים אחרים.
8. אני ממש ממש נגד התעמרות והצקות ברשת. בגלל שאני מסוגלת לעמוד בזה אז אני מוכנה לסבול את זה כדי שהתופעה תוצף ותפסיק לפני שהיא תעלה לעוד נערות בחייהן.
9. זה בכלל לא בריא להסיר שיער
10. אני תמיד מוכנה ליום חם ותמיד מוכנה כשבא לי ללבוש שמלה ו "אוי לא הספקתי להסיר שיער. השיער עוד לא ארוך מספיק לשעווה ויש לי תור רק בשבוע הבא" לא מבאס אותי ולהיות מוכנה כשמתחשק לי לאתם יודעים מה
11. זה אקט פוליטי של התנגדות למיתוס היופי ולמה ש"נשים צריכות" לעשות. אין דבר כזה מבחינתי "צריכות"
12. מי אמר שאני בכלל מגדירה את עצמי כ 100% אשה ושאני עונה על תנאים אחרים של הסטריאוטיפ?

ועוד אחרון למזל:
13. כי פאקינג לא בא לי להסיר שיער.

 11737835_10206137763274490_9027247883378525792_n
בתמונה: כן, יש לי לק, לא, אני לא "עושה גבות"

התגובות שקיבלתי בקבוצה היו מעודדות. היו גם השגות למשל לגבי סעיף 12 שלפי הביקורת זה שאני לא מגדירה את עצמי 100% אשה מאשרר את זה שמי שכן מגדירה את עצמה 100% אשה אמורה להסיר את כל השיער אבל לא, זה לא מה שאני אומרת בכלל. מה שאני אומרת הוא שאני לא צריכה לעשות שמיניות באויר ולטעון שאני ממש לגמרי 100% אשה כשטוקבקים כותבים לי שאני לא לגמרי אשה אבל אני לא רוצה כרגע בפוסט הזה להכנס לנושא של בינאריה מגדרית, זה לפעם אחרת, אולי. חוץ מזה הפוסט היה פוסט רגיל בקבוצה ולא היתה תגובת שרשרת  מיוחדת.

ואז – שלושה חודשים אחרי כתיבת הפוסט הוא פתאום שותף 200 ומשהו פעמים תוך 48 שעות מחוץ לקבוצה. קיבלתי מאות מסרים עם התפלגות מאוזנת באופן ממש הזוי בין "זונה שמאלנית אפילו-ערבי-לא/רק ערבי יגע בך" לבין "את פנויה? בא לך לדבר? גם למטה את לא מגלחת, מת על זה".

שאלה אחת משותפת גם למי שבעד הבחירה שלי על גופי וגם מי ש"זכותך אבל אני חייבת לכתוב לך שזה דוחה" (לא, את לא חייבת), היא  למה אני מספקת סיבות ו"מצטדקת", זה לא עניין של אף אחד, הסיבה "כי ככה מתחשק לי" אמורה להספיק (הניסוח של אלו שבעד הבחירה שלי) ו- אבל למה אני צריכה להראות את זה, אם הייתי שלמה עם הבחירה שלי לא להסיר שיער לא הייתי מדברת עליה "כל כך הרבה".
נכון, אני לא חייבת אבל בא לי לכתוב. אני אוהבת לכתוב. כמו שיש נשים שלא חייבות לגלח אבל הן אוהבות לגלח אז הן עושות את זה.

על זה רציתי לכתוב את הפוסט הזה –  על למה אני מדברת על זה "כל כך הרבה"

אז ראשית, אני לא "מצטדקת". אני פשוט באמת חושבת שיש די הרבה סיבות לא להסיר שיער והן לגיטימיות והתחשק לי למנות אותן. למנות סיבות שונות, כלכליות, בריאותיות, אישיות, פוליטיות, זה לא חותר נגד המטרה שלי כי המטרה שלי היא לדבר על זה ולא דווקא רק על השיער על העיקרון, על ביזבוז הזמן שנדרש מאיתנו (אחרי עבודות הבית שאנו עוסקות בהן יותר מגברים כשאנחנו בזוגיות איתם ועובדות כמוהם מחוץ לבית) על חשבון תחביבים, זמן שלא נדרש מגברים להקריב, ביזבוז הממון שנדרש מאיתנו כשאנחנו גם ככה מרוויחות פחות במקצועות שאנחנו מוסללות אליהם וגם כשאנחנו מרוויחות כמו גברים לא נתעשר כמוהם כי אנו אמורות להשקיע כמעט את כל כספינו במניפולציות לגוף (גם נעמי וולף כתבה על כך בספרה "מיתוס היופי"), דחיקת בריאותינו בסדר העדיפויות כי תפקידינו הוא קודם כל להיות קישוט לעיני אחרים, העיקרון ש"אם שמת תמונה את לא יכולה לצפות שנתאפק עם האלימות שלנו" ושזה הגיוני לפצוח במסע השמצה ולדווח על תמונות ברשת, המטרה שלי היא *לדבר על כל זה* אחרת הייתי פשוט לא מגלחת כי לא בא לי ולא כותבת על זה כלום (יש גם חברות שעושות בדיוק את זה וזה בסדר גמור)

אני יותר ויותר שלמה עם ההחלטה שלי להפסיק להסיר שיער, זה לא היה כך מהרגע הראשון ואנחנו הרבה פעמים עושות בחירות תוך כדי ניסוי וטעיה ואין שום דבר שלילי בכך!
כפי שסיפרתי בעבר זה אכן היה תהליך והתהליך נמשך גם אחרי כתיבת הפוסט הקודם לפני שנתיים. כיום גם אם 50% ממי שעוברות כנשים היו מסירות שיער סביר מאוד להניח שלא הייתי מתחילה שוב להתעסק בזה. ולמרות שאני שלמה עם ההחלטה שלי לא להסיר את השיער שלי אני עדיין לא נהנית מהתעמרות ברשת או מאמא שלי שאומרת לי שהיא מתביישת ש"כולם רואים". גם מי ששלמה מאוד עם ההחלטה שלה זקוקה לתמיכה. אני זקוקה לתמיכה ואני מקבלת אותה אז אני נותנת אותה לאחרות.

ולסיום, שני דברים נוספים מעציבים אותי כשקראתי את התגובות לשיתופים ואת המסרים שקיבלתי,

אחד, נשים צעירות (ורזות ויפות…) שקוראות לי מכוערת כדי לבייש אותי. קודם כל, הן לא מביישות אותי מהסיבה שזה לא מעניין אותי אם אני מכוערת או יפה. אני לא אכחיש, חוסר העניין גם נובע מהפריבילגיה שאני יודעת שאינני מכוערת. היתה לי תחושה מאוד חזקה שגם הנשים האלו שכתבו עלי שאני מכוערת לא באמת ראו מישהי מכוערת, מה שהן ראו זה מישהי שמבוגרת מהן ב- 20+ שנים ומכוון שבחברה שלנו צעירה=יפה השוואה בינן לביני מובילה למסקנה שאני מכוערת, אבל הזקנה לא תפסח על אף אחת מאיתנו. כדאי לכולנו להיות מסוגלות להתמודד עם אובדן "היופי".

שתיים, נשים צעירות (ורזות ויפות…) שחושבות שללא גבר אין הצדקה לקיומן. אם לא תעשי כך-וכך ולא תראי כך-וכך תשארי רווקה ואף גבר לא יתקרב אליך. חוץ מזה שזה בכלל לא נכון, זה גם להטב"קפובי והכי – מוסר כפול מדכא כי לגבר כולן יאשרו להיות מכוער ואף אחת לא תחשוב בכלל להשתמש באיום שהוא ישאר נטול אשה בחייו… זה פשוט כל כך עצוב שכל כך הרבה מאיתנו ממש חושבות שרק להתאים לשבלונה מסויימת יאפשר לנו לזכות להיות מוצמדות לבעלים כאילו שזה פרס בכלל….

השיער הוא באמת העניין הכי פחות חשוב במה שאני ממש רוצה שתקחו הלאה מהפוסט שלי. אני מקווה שהנושאים החשובים מאוד שהעליתי יגרמו לא.נשים לחשוב לפני שהן מגיבות עם הרבה רעל על תמונות ופוסטים של כותבות שעושות משהו אחרת מהן. תזכרו, אף אחת מאיתנו לא מצליחה ולא תצליח לעולם לעמוד בכל התנאים של אידאל היופי ובוודאי לא לאורך זמן בלתי מגובל, אם אתן מכשירות אלימות מילולית כלפי מי שלא מצליחה או לא מנסה, בסוף זה יחזור אליכן…

תודה שקראתן.