לאכול כמו בתאילנד

עדי עליה מהבלוג "סאנוק" הגיעה לחופשה מתאילנד (מצחיק לכתוב את זה כך ולא להיפך) והעבירה סדנאות בישול תאילנדיות "אמיתיות". איזה כיף שגם אני השתתפתי באחת הסדנאות האלו! עדי חיה מזה שמונה שנים בתאילנד (דווקא לא בבנקוק) ונושמת את הקולינאריה התאילנדית מקרוב. ספר הבישול שלה כבר מוכתם אצלי כהלכה. אז במה שונה הסדנה מבישול מתוך הספר? ראשית, מכירים את האדם שמאחורי הספר – זה תמיד מעניין! שנית, לומדים טכניקות בישול חדשות, כמו למשל, צורת חיתוך הירקות התאילנדית (בטריזים ולא בפרוסות) או הבשר והדגים (בפרוסות, כולל חיתוך העצמות). אבל בינינו, הכי חשוב – האוכל שהיה בסדנה היה טעים בטירוף!

צילום: "הגרגרנית"

אז מה היה לנו שם? למעשה, אכלנו שתי ארוחות מלאות. בראשונה, היו סלט סום-טם, סלט הפפאיה הירוקה המפורסם של תאילנד, מרק טום-יאם, מרק נפלא עם ירקות ודגים (אפשר גם עוף או בשר).וכמובן – אורז, אותו אוכלים עם כל מנה "רטובה" (כן, גם עם סלט). לארוחה השניה הכנו יחד קארי ירוק עם חתיכות עוף, עוף מוקפץ עם פלפלים אדומים ואגוזי קאשיו ופאק-בונג (Pak boong) סוג של ירק עלים תאילנדי דמוי תרד, מוקפץ בווק עם שום וצ'ילי. וכמובן, אורז.

בעניין האורז, אגב, מומלץ אורז יסמין, אותו מכינים תפל (בלי מלח בכלל), מכיוון שאת כל הטעמים הוא מקבל מהרוטב של המנות אותן הוא מלווה. אפשר גם אורז פרסי של סוגת, כיוון שהוא מיובא מתאילנד, כך שאתם ממש אוכלים אורז תאילנדי… האורז משמש גם כ"בולם זעזועים" לבלוטות הטעם שלכם, במקרה של חריפות עזה של המנה. 2 כוסות מים על כוס אורז, מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים רבע שעה על אש נמוכה. סוגרים את האש ומשאירים עם מכסה.

ממש קשה היה לבחור באיזה מתכון לשתף, אבל אני חושבת שהפור נפל על סלט הפפאיה, משום שהוא מאוד טעים וגם מתאים כל כך לקיץ הישראלי. שילוב הטעמים במנה פשוט נפלא – החמיצות העדינה מהליים, המתיקות מסוכר הדקלים, החריפות מהצ'ילי והמליחות מרוטב הדגים. סחרור טעמים בכל ביס! דרך אגב, ברוח הימים, הסלט יכול להיות טבעוני, בהחלפה של רוטב הדגים למלח.

יש כל מיני מקומות שבהם ניתן להשיג פרודוקטים תאילנדים. ראשית, אם אתם גרים באזור שבו עובדים פועלים תאילנדים, סביר להניח שבמכולת או בצרכניה תמצאו מה שאתם צריכים. אבל אם כמוני, גם אתם גרים בעיר הגדולה, תוכלו תמיד לגשת לסניף של "טיב טעם" או לחנות "מזרח-מערב". את הירקות המיוחדים תוכלו לקנות בבסטה אשר נמצאת אוף-שוק הכרמל, ברח' יום טוב 10 (לפעמים אפשר למצוא גם ברחוב הראשי של הכרמל עצמו). פפאיות ירוקות אפשר למצוא לפעמים גם בשוק האיכרים (בדוכן של שלמה אברבנאל). בכל מקרה, חשוב לזכור שהפפאיה צריכה להיות ירוקה לא רק מבחוץ, אלא גם מבפנים…

הנה המתכון של עדי, עם כמה הבהרות והערות שלי, למי שאינו מורגל להכין סלט כזה כל יום. עדי אומרת שהאוכל התאילנדי יכול להיות מהיר להכנה, אלא שצריך להקפיד על כך שכל המרכיבים יהיו מוכנים לשימוש בטרם מתחילים לבשל. לא בדרך החפיף הישראלית, שהכל עושים "על הדרך". כדי להכין את הז'וליינים היפים של הפפאיה והגזר מומלץ שיהיה לכם מכשיר שעושה ז'וליינים. מדובר בסוג של קולפן עם סכין משוננת, אשר יוצרת את ה"גפרורים" הללו. בלעדיו, תיאלצו לעבוד קשה עם הסכין… בעניין סוכר הדקלים – מומלץ לקנות אותו בצורתו המוצקה, אז הוא נראה כמו מטבעות זהובים גדולים ולהשתמש לפי הצורך (פורסים לפרוסות דקות וממיסים).

צילום: "הגרגרנית"

סום טם (סלט פפאיה תאילנדי) של עדי עליה

2 מנות (מפפאיה שלמה ניתן להכין יותר מ-2 מנות)

  • 1 כוס פפאיה ירוקה, קלופה וחתוכה לז'וליינים (ראו למטה)
  • 1/2 כוס גזר קלוף וחתוך לז'וליינים (ראו למטה)
  • 1 שן שום קלופה
  • 1 צ'ילי אדום טרי (אם אתם אוהבים חריף, השתמשו גם בזרעי הפלפל)
  • 1/2 כוס שעועית ירוקה טריה, חתוכה לפיסות של 4-5 ס"מ
  • 1/4 כוס בטנים טבעיים, קלויים (בתנור או במחבת יבשה) וקלופים
  • 1 כף סוכר דקלים (או סוכר לבן)
  • 2-3 כפות רוטב דגים (מלוח מאוד כשטועמים לבד, אבל נהדר בבישול)
  • 3-4 כפות מיץ ליים (אם אין לכם השתמשו בלימון, אבל הוא חמוץ יותר, אז תצטרכו לאזן את הטעמים עם הסוכר)
  • 1-2 עגבניות שרי, חתוכות לטריזים
  • 5-6 כפות סירופ סוכר דקלים / סירופ סוכר לבן (שהוכן ביחס של 1:1 של סוכר ומים – מרתיחים יחד חצי דקה ומקררים)
פפפ
להגשה ליד הסלט
  • 1/4 כוס שעועית ירוקה טריה,
  • 1 כוס כרוב לבן
  • 1 מלפפון פרוס או חתוך לרבעים לאורכו
פפפ
אופן ההכנה
  1. ראשית, קולפים את הקליפה של הפפאיה. לא חייבים לזרוק אותה – היא יכולה לשמש אתכם במשרה, לריכוך בשר. מומלץ לחתוך אותה ראשית לשניים, להיפטר מהגרעינים ולחתוך את בשר הפפאיה הירוק לז'וליינים עם הקולפן המיוחד. התאילנדים מכים בעזרת סוג של גרזן בפפאיה, חורצים בה חריצים לאורכה ואז פורסים את בשר הפפאיה ליצירת ז'וליינים. דרך אגב, בשכבה הראשונה, הז'וליינים יוצאים קצת מחוברים, אבל הם נפרדים טוב יותר בהמשך, לכיוון פנים הפרי.
  2. קולפים את הגזרים וגם מהם מכינים ז'וליינים.
  3. מועכים במכתש ועלי את השום .
  4. מוסיפים את הצ'ילי וממשיכים לכתוש.
  5. מוסיפים גם את השעועית הירוקה וכותשים.
  6. מוסיפים סוכר דקלים, סירופ סוכר, רוטב דגים ומיץ ליים וממשיכים למעוך בעדינות עד שכל החומרים מעורבבים.
  7. מוסיפים את הפפאיה והגזר וממשיכים למעוך תוך ערבוב. אם אין לכם מכתש ועלי מספיק גדולים, הוציאו את תכולת המכתש לקערה והמשיכו למעוך את כל החומרים יחד בעזרת העלי.
  8. מוסיפים את העגבניות וחובטים קלות עוד כמה שניות.
  9. טועמים ומתקנים תיבול בעזרת הסוכר, הלימון, רוטב הדגים והצ'ילי.
  10. מעבירים לצלחת הגשה ומקשטים בשעועית ירוקה, מלפפון ופלחי כרוב לבן טרי.
פפפ
בתיאבון!
השוונץ:
  • מי שלא הצליח להגיע לסדנה של עדי השנה, יכול להתאמן עד השנה הבאה על המאכלים הנפלאים הללו מתוך ספר הבישול שלה או מתוך הבלוג (שם  תמצאו עוד הרבה מתכונים נפלאים).
  • פינתה של "חנה בבלי התאילנדית": איך אוכלים את האוכל התאילנדי? אפשר בידיים או עם כף ומזלג. סכין משמש להכנת האוכל ועם צ'ופסטיקס אוכלים רק נודלס.
הגרגרנית
מאז שאני מכירה את עצמי, אוכל מעניין אותי. להכיר, לגעת, להריח, לבשל, להאכיל ולאכול. בבלוג "הגרגרנית" אתם מוזמנים לקרוא את המחשבות שלי בנושאים הקשורים לאוכל, אבל לא רק.תמצאו אותי כאן: http://hagargeranit.wordpress.comמוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם: hagargeranit