"כשמוצרט והצוענים נפגשים"- קונצרט גאלה חגיגי בתאטרון ירושלים

לסיום אירועי שנת תרבות הונגריה בישראל, התקיים אתמול קונצרט גאלה חגיגי בתיאטרון ירושלים, בו סולנית האופרה הבינלאומית אנדראה רוסט אירחה את להקת הג'אז הצוענית של הונגריה, מיקלוש לוקאץ ותזמורת סימפונט רעננה . ערב עם אווירה קסומה ואקזוטית, שלקחה אותנו במסע אל זמן ומקום אחרים.

אנדראה 2
קרדיט צילום: ESZTER HARAZDY

במלאת שלושים שנה לכינון היחסים עם הונגריה, התקיימה במהלך השנה שחלפה "שנת תרבות הונגריה בישראל". במהלך שנה זו התקיימו מגוון אירועי תרבות ממיטב המסורת ההונגרית, ביניהם: מיטב האופרטות ההונגריות ,רסיטל של גיורגי אדם, שבוע הקולינריה ההונגרית, פסטיבל החליליות, סצנת האמנות ההונגרית התוססת ביריד האמנות הגדול בישראל, להקת הבלט של גיור, התיאטרון הלאומי של הונגריה בפסטיבל התאטרון הבינלאומי תל אביב-יפו, הופעות צעירות, אוכל ומשקאות הונגריים במתחם אקלקטי ישראהונגרי בבר חורבות (Ruin Bar) הונגרי ביפו, פסטיבל הג'אז של ניו אורלינס- להקת הג'אז בודפשט סווינג, להקת המחול העממית הלאומית של הונגריה, קרקס ריסרקל מציג "הליצן הערום", האופרה הממלכתית של הונגריה הציגה את "מלכת שבא", "ריקוד הכלה" – בית האופרטה ומחזות הזמר של בודפשט, "מסביבנו": תערוכת אמנות עכשווית בועטת- אמנות הונגרית שימושית של מעצבים עכשוויים בולטים, ימי הונגריה – הימים השמחים בשנה- פסטיבל רחוב הונגרי בנמל – הופעות, אוכל ושוק אמנים מהונגריה, כל זאת ועוד.

ולסיום אירועי שנת תרבות הונגריה בישראל, התקיים אתמול קונצרט גאלה חגיגי בתיאטרון ירושלים, בו סולנית האופרה הבינלאומית אנדראה רוסט אירחה את להקת הג'אז הצוענית של הונגריה , מיקלוש לוקאץ – גדול נגני הצ'מבלום בעולם ותזמורת סימפונט רעננה .
אנדראה רוסט (Andrea Rost-סופרן) הגיעה לישראל לאחר הצלחות ענק במטרופוליטן אופרה, לה סקאלה ובאופרה הממלכתית של וינה.

הערב נחלק לשניים: בחלקו הראשון היו יצירות קלאסיות וקטעים מתוך מיטב האופרות המוכרות : מוצרט , קטעים מתוך "נישואי פיגארו" , תזמורת סימפונט רעננה ניגנה את הסימפוניה של מוצרט ברה מז'ור (מס' 28, K.504) וקטעים של בלה ברטוק ומלחינים אחרים.

חלקו השני של הערב הוקדש למוזיקה עממית וצוענית, בו השתתפו המלחין ונגן הצ'מבלו מהידועים בעולם , מיקלוש לוקאץ (Miklós Lukács ) ותזמורתו עם מיטב המטעמים המוזיקאליים של הונגריה.

שילוב סגנונות המוזיקה השונים יצר אווירה קסומה ואקזוטית, שלקחה אותנו במסע אל זמן ומקום אחרים.

הערב נפתח עם הסימפונט רעננה ואנדראה רוסט בשמלת ערב בורדו, כיאה לדרמה האופראית אותה היא שרה. בקולה המופלא, הסולנית, הצליחה לרתק את הקהל.
למרות, היעדרות התפאורה והשחקנים של האופרה, בצלילי קולה של אנדראה הצלחנו לחוש את העלילה.
המנצח של הסימפונט, הצליח אף הוא לרתק את הקהל בלבושו המהודר ובדרמטיות שליוותה את תנועות הניצוח שלו.

הונגריה

החלק הראשון של הערב התאפיין בדרמטיות קלאסית. דבר אשר השתנה לחלוטין כשחזרנו מההפסקה לחלק השני. בחלק זה, הקלילות וההומור שעל הבמה, אף גרמו פעמים רבות לקהל לצחקק בעונג.
הכלים המיוחדים של התזמורת של מיקלוש לוקאץ, הפכו את הבמה למקום אקזוטי עם ניחוח זר ומלהיב. הנגנים ניהלו ביניהם שיח מוזיקאלי, ששילב אלתורי ג'אז.
אנדראה רוסט הצטרפה אליהם לחלק מהיצירות והיא הציגה פאן נוסף שלה כזמרת. כפי שהיא כינתה זאת, שנראה שהיא לא זמרת אופרה משעממת 🙂 והיא אכן, לא כזאת.

הונגריה 2

בלבוש שונה המתאים ליצירות שהוצגו בחלק זה, היא התחילה עם אופרה, שהובילה את הקהל ממוצרט למוזיקה צוענית. השילוב של השירה האופראית עם הצלילים המיוחדים שהפיקו כלי הנגינה הייחודיים שעל הבמה, ייצרו מוזיקה מרתקת וקסומה.

אנדראה שרה אריה של ברוק, את "דונה דונה" (ממקור יהודי), שירי פולקלור הונגריים, "אווה מריה" ושירים צועניים.

לסיכומו של הערב, סיום נפלאה לשנה מלאת כל טוב ממיטב התרבות ההונגרית.

XOXO

אחת שיודעת 😉

אנדראה
קרדיט צילום: ESZTER HARAZDY

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)