כשהקטנה הלכה לאיבוד

בחורה עם מחשב נייד

לפני כמה זמן, במהלך לימודי ה NLP שלי ממש נלחצתי. זה קרה כשהמרצה שלי דיבר על אמונות יסוד שנוצרות אצל כל אחד מאיתנו בגיל הילדות ומתבססות במוח עד גילאים 7-8.   לכאורה זה אולי לא משהו מלחיץ,  אבל כשהוא הסביר לנו שאמונות אלה הופכות לתשתית הפנימית שלנו ולמערכת שמפעילה אותנו גם בגיל מבוגר התחלתי לחשוש. כל האמונות ש"שתלתי" לילדים שלי במוח בגיל צעיר אולי נחרטו שם בלי כוונה וידפקו אותם מעתה ועד עולם. התחלתי לשחזר את כל הילדות שלהם ולראות באיזה מקומות חטאתי, היו לא מעט. שניים מהם כבר "מסודרים" עם אמונות לכל החיים, את השלישית אולי עוד אפשר לתקן, היא בת 4.

כשהקטנה הלכה לאיבוד

נושא האמונות היכה בי הכי חזק כשהקטנטונת אבדה לי בחוף הים באחד מחודשי הקיץ. היא נעלמה לי מהעיניים לשתי דקות נצחיות שעלו לי ביוקר שבועות רבים לאחר מכן. בשבילה ובשבילי הדקות האלה היו נצח. אישה שמצאה אותה לא רחוק מאיפה שישבתי החזירה לי אותה בוכה ומבוהלת. מאז במשך די הרבה זמן היא לא הסכימה לעזוב אותי לשניה,  בטח שלא ללכת לים שוב. כששאלתי אותה, מה מפריע לה ומדוע היא לא מוכנה ללכת לשחק לבד בגינה או ללכת לחברה לבד, היא אמרה לי שהיא פוחדת שאעזוב אותה. זו הייתה אמירה מאד קשה. כשחשבתי על זה יותר וקישרתי לנושא אמונות, הבנתי שנוצרה אצלה אמונה שאין לה על מי לסמוך.
חששתי שהיא מסיקה מסקנות על העולם שיכולות לעוות לה את המציאות ולקלקל לה אחר כך במקומות אחרים. היא יכולה בעקבות דבר כזה לא לתת אמון באנשים, זה יכול להקשות עליה ליצור קשרים עם אנשים ועוד מלא תסריטים עלו לי בראש. לקח לי הרבה זמן להחזיר לה את הביטחון ולתת לה תחושה שהיא יכולה לסמוך עליי. גם כשאני לא לידה אני תמיד שומרת עליה.
לולא הייתי לומדת את הנושא, סביר להניח שלא הייתי מצליחה להבין את מה שקרה בעקבות האירוע ולטפל בזה.

דוגמאות לאמונות חוסמות

על מנת לחדד את הנושא, להלן כמה דוגמאות לאמונות יסוד חוסמות, שיכולות ללוות אותנו מגיל מאד צעיר ועד אחרית ימינו : "אני לא ראויה לאהבה", "כל דבר שאני נוגע בו אני נכשל", "צריך לעבוד קשה כדי להרוויח כסף", "לא מגיע לי להיות מאושר", "זוגיות לא מפרקים".

עם אמונות אלה אף אחד לא נולד. הן אמיתיות לגמרי, חוסמות הרבה דברים בחיים והטבע שלהן זה להוכיח את עצמן כל פעם מחדש. כל פעם שמתקבלת הוכחה נוספת לנכונות האמונה בעולם החיצון, היא צוברת משקל וכוח גדול יותר.

אם ניקח לדוגמא את האמונה "זוגיות לא מפרקים" ונבדוק איך היא נוצרת, הרבה פעמים ילד מקבל מסר מהוריו (לא בהכרח מודע), שצריך לשמור על שלמות הזוגיות והמשפחה בכל מצב. גם אם ההורים רבים ללא הרף, לא מסתדרים כלל ונשארים יחד גם כשאין ביניהם שום מערכת זוגית, המסר שמתפרש אצל הילד הוא שלא מפרקים את הזוגיות. מסר זה או אמונה זו תלווה אותו לאורך כל החיים ותבוא לידי ביטוי גם במקומות אחרים, לא קשורים,  כמו מקום עבודה – לא עוזבים, דירה – לא עוזבים ועל אחת כמה וכמה זוגיות – גם אם לא טובה, נשארים בה. מדובר באמונה חוסמת שעשויה ליצור הרבה תקיעויות בחיים.

אמונה נוספת שנוצרת בגיל צעיר "אני לא ראויה לאהבה" – אם מישהי פירשה בילדות שלא אוהבים אותה, או שאוהבים אותה רק במצבים מסויימים, למשל כשהיא  עושה פרובוקציות, היא עשויה לאמץ אמונה שהיא לא ראויה לאהבה, אלא אם תצעק או תהיה פרובוקטיבית ואז יאהבו אותה.  מצב נוסף שאמונה מסוג זה יכולה להגיע היא בעקבות טראומה. אם מישהי חוותה חס וחלילה אונס, היא יכולה להגיע למסקנות על עצמה, שהיא לא ראויה לאהבה, אלא אם כן תשתמש בגופה ואז יאהבו אותה.  מישהי עם אמונה כזו שהיא לא ראויה לאהבה, כשהיא נכנסת למערכת זוגית, היא צריכה כל הזמן לקבל הוכחות כמה אוהבים אותה. אם הקשר מסתיים, היא יכולה לחזק בעצמה את האמונה שהיא בעצם לא ראויה לאהבה

טיפול באמונות חוסמות

הבשורה המשמחת היא, שלא חייבים להישאר תקועים עם אמונות חוסמות כל החיים. יש ב NLP דרכים מעולות להגיע לשורש האמונה החוסמת ולשנות אותה. כאשר מצליחים להשתחרר ממנה, ייתכן ועוד אמנות שהיו קיימות ישתחררו בעקבותיה. מדובר בתהליך מהיר ויעיל מאד שלאחר מכן יכול לשנות חיים שלמים וליצור תשתית טובה יותר להתקדמות בחיים.
ממליצה מאד לכל מי שיש ילדים קטנים לשים לב יותר לדברים שנאמרים ולאירועים שקורים סביב הילד. לפעמים דברים קטנים או פרשנויות שהילד עושה למצבים שונים שלנו נראים תקינים עשויים לצרוב אצלו אמונות שילוו אותו במשך החיים.
ואם אתם רוצים לדעת יותר ו/או רוצים לעשות שינוי במגוון תחומים (העצמה עצמית, ביטחון, שינוי בעבודה, זוגיות), מוזמנים לפנות אליי באופן אישי

 

מיקה אפלבאום
מטפלת ב NLP בשילוב מיינדפולנס

 

 

 

מיקה אפלבאום
אני מנחת מיינדפולנס למבוגרים וילדים. משלבת סדנאות מיינדפולנס עם כתיבה ככלי לביטוי עצמי. עובדת באופן פרטני ועם ארגונים גדולים שמשלבים את תחום המיינדפולנס בתוכם. בנוסף, אני עוסקת בכתיבה ועריכת תוכן. כותבת למגזינים, אתרי אינטרנט, אתרים פנים ארגוניים, בלוגרית בסלונה בנושאי גוף ונפש, תרבות, לייף סטייל. הכתיבה היא אהבתי הגדולה והשילוב שלה עם מיינדפולנס הוא חיבור מנצח בעיניי.