כן/מאי זרחי – כוריאוגרפיה של צלילים

בחלל התחתון במוזיאון תל אביב, בין אודיטוריום לגלריה מתרחש המופע המסקרן של מאי זרחי ומיכל אופנהיים. המרחב בו הן נעות הופך לתיבת תהודה לצלילים שהן מפיקות.

היצירה ״כן״ היא שיתוף פעולה בין מאי זרחי – כוראוגרפית ורקדנית שזוהי יצירתה הראשונה בארץ לאחר תקופה ארוכה בגרמניה, ומיכל אופנהיים – מלחינה, זמרת, אמנית קול, ופרפורמרית.

זרחי ואופנהיים משתמשות בחלל הקפטריה התחתונה במוזיאון תל אביב, בין האודיטוריום לגלריית האמנות, כתיבת תהודה. בין המקום של המוזיקה למקום של האמנות הפלסטית הן יוצרות מרחב חדש, מרחב של תנועה וצליל, שהוא גם מפגש בין שתי נשים יוצרות בעולמות שונים.

IMG_8680

המופע מתחיל במעין "חימום" – מאי ומיכל מחלקות את הקבוצה לשניים ומשחקות בקנון של מחיאות כפיים. משחק שתובע מהקהל הקשבה ומעיר את תשומת הלב לחלל המהדהד. לאחר מכן, הקהל מסתדר לישיבה במופע, סביב במה וירטואלית שמתפרסת על רוב החלל של אזור הקפטריה והמבואות. המעניין בבמה זו שיש לה עומק, וגם העמודים במרחק משמשים כאלמנט ויזואלי ותיאטרלי שניתן להסתתר מאחוריו. היוצרות מכוונות את הצלילים שהן מפיקות לפי קווי השבר של החלל הגבוה ויוצרות הדהודים שמזכירים לנו שמוזיאון הוא גם סוג של קתדרלה.

משחק מחיאות כפיים עם מאי זרחי. צילום: ענבל כהן חמו.
משחק מחיאות כפיים עם מאי זרחי. צילום: ענבל כהן חמו

במופע עצמו נעות זרחי ואופנהיים בדיאלוג – לעתים האחת נושאת את האחרת, לעתים הן יוצרות קומפוזיציה בין הגופים שלהם. הן נעות ולעתים עוצרות ונותנות גם לתנועה להדהד ולהמשיך. כל זה מתרחש בשקט (שגם הוא מהדהד בחלל הענק), או על רקע קולותיהן שמשתלבים זה בזה. התנועה, לפעמים נוגעת, במיוחד כאשר הן "מדברות עם האצבעות" במעין אוניסונו, ובחלק מהזמן אינה מצליחה ליצור עניין. אפשר לחוש שהמרחב התנועתי, בניגוד למרחב הקולי, מוגבל, כנראה מאחר ואופנהיים אינה מגיעה מתחום התנועה והמחול.

IMG_8673 IMG_8675 IMG_8679 IMG_8689

במצטבר, זהו מופע מעניין וחוויתי, שיש לו עוד אפשרות להתגבש בהיבט התנועתי, אך כבר מרתק מבחינה קולית וצלילית.

המופע "כן" יצא לפגרה קצרה ויחזור בהמשך למופעים נוספים במוזיאון תל אביב.

ענבל כהן חמו
צלמת, יוצרת, מאמנת אישית וגם פעילה חברתית לפעמים. אשתף אתכם באירועי תרבות מעניינים שאפגוש - אפשרות להציץ לחוויות חדשות.