כל מה שחשוב לדעת על ניתוח שאיבת שומן

ניתוח שאיבת שומן בטני

עידן המודרני, השמנת יתר נחשבת בעיה קשה יותר מתת תזונה – מצב שעומד בסתירה מוחלטת למה שהיה כאן רק לפני מאה שנים. ארגון הבריאות העולמי אף הגדיר את המצב כמחלה ומזהיר כי יש להיאבק בתופעה הזאת בכל דרך. לכן, לא מפתיע שניתוחים לשאיבת שומן הם הטיפולים הקוסמטיים הפופולריים ביותר בעולם כיום.

על פי האגודה האמריקנית לכירורגיה פלסטית אסתטית (ASAPS), בשנה שעברה יותר מ-400 אלף בני אדם עברו ניתוח לשאיבת שומן  בארצות הברית בלבד. כיום גם הטכנולוגיה הזמינה בתחום עברה כברת דרך, ומאפשרת להשיג תוצאות טובות יותר בפחות מאמץ. אם אתם חושבים לעבור ניתוח לשאיבת שומן, ראשית בואו נכיר את כל המידע החיוני על התהליך הזה.

ניתוח שאיבת שומן בטני

למי מתאים ניתוח שאיבת שומן?

ראשית, חשוב להבין כי לא מדובר בפתרון קסם וכי שאיבת שומן לא תעזור להיפטר מצלוליט ומעור עודף. רופאים בדרך כלל לא ימליצו על הטיפול למי שסובל ממחלות לב, סוכרת או בעיות בזרימת הדם.

שאיבת שומן נחשבת טיפול אידאלי לאנשים בריאים שעומדים בתנאים הבאים:

  • מצויים עד 30 אחוזים מעל המשקל התקין של קבוצת הגובה והגיל שלהם.

  • בעלי עור גמיש ומוצק.

  • לא מעשנים.

האם הטיפול כרוך בתופעות לוואי?

בעבר, ניתוחים לשאיבת שומן היו גורמים לאיבוד דם ולחבלות לא אסתטיות במקום הניתוח. אולם כיום כאמור, היכולות הכירורגיות בתחום השתפרו ומאפשרות להפחית במידה דרמטית את תופעות הלוואי הנפוצות בניתוחים אלו. עם זאת חשוב לזכור כי בכל זאת מדובר בניתוח שכרוך בסיכונים כלשהם.

תופעות הלוואי האפשריות במהלך הניתוח כוללות שטפי דם, נפיחות, אדמומיות וזיהום. בניתוח עלולים להתרחש סיבוכים שנחשבים נדירים וכוללים דימום והצטברות נוזלים באזור שאיבת השומן. במקרים קיצוניים עלול הניתוח להוביל לאסימטריה ולאובדן הגמישות של העור באזור השאיבה.

איך מתכוננים לניתוח?

ראשית, חשוב להקפיד להיות בצום לפחות שש שעות לפני הניתוח ואולי יותר – בהתאם להנחיות הרופא המנתח. כשבועיים לפני הטיפול מומלץ מאוד להפסיק לעשן ולשתות אלכוהול, וכן להימנע מנטילת תרופות מסוימות, בדגש על מדללי דם. עם זאת, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל ולעקוב אחר ההמלצות שלו.

איך מתבצע ניתוח שאיבת שומן?

בעבר, כל ניתוחי שאיבת השומן התבצעו בהרדמה מלאה, אולם כיום ניתן לבצע את התהליך גם בהרדמה מקומית. הטיפול עצמו בדרך כלל אורך שעות בודדות ובמקרים מסוימים הוא יכול להימשך עד חמש שעות. בניתוח אחד ניתן לשאוב בין 2 ל-3 קילוגרמים כאשר כמות גדולה יותר תישאב בשני טיפולים או יותר.

כדי להימנע מסיבוכים בניתוח, הרופא ככל הנראה יזריק תמיסת מלח שתפקידה להקל על שאיבת השומן, תוך הפחתת אובדן הדם והכאבים הנלווים. קיימים גם סוגים אחרים של ניתוחים לשאיבת שומן הכוללים שימוש בגלי אולטרסאונד שמפרקים את תאי השומן, או בלייזר שממיס תאים אלו. ההחלטה לגבי הטיפול המתאים ביותר תתקבל על ידי הרופא המנתח בשלב הייעוץ הראשוני.

למה לצפות בימים שאחרי?

ייתכן כי אחרי הניתוח תתבקשו להישאר במרפאה למעקב, אך ברוב המקרים תוכלו להשתחרר הביתה כבר בסופו. ההחלטה תלויה כמובן בסוג הניתוח ובמצבכם בסיומו. בימים הראשונים ייתכן כי תראו חבלות ונפיחות על העור – אולם תופעות אלו צפויות לחלוף במהירות.

ייתכן כי המנתח ינחה אתכם ללבוש מחוך הדוק למשך שבועיים או יותר. המחוך מסייע להדק את העור ולעצב אותו לאחר השאיבה. במקרים של שאיבה מהגפיים התחתונות, לעיתים יש  צורך לחבוש גרביים אלסטיים להבטחת תוצאות יעילות יותר.

בחלק מהמקרים יהיה עליכם גם ליטול אנטיביוטיקה כדי להפחית את הסיכון לזיהום, אולם תוכלו לחזור לפעילות כבר כמה ימים אחרי הניתוח ולתפקוד מלא כעבור כשבועיים. עם זאת חשוב לזכור כי משך ההחלמה משתנה מאדם לאדם, ולכן חשוב להיערך גם למקרה שבו תידרשו להיות מושבתים לזמן ארוך יותר.

האם התוצאות הן לתמיד?

שיעור השומן בגוף הוא כמובן דינמי ומשתנה כל הזמן. בתחום כזה, שום טיפול לא יבטיח לכם תוצאה שאינה משתנה. בניתוח הזה אמנם מסירים תאי שומן לצמיתות, אך הגוף תמיד יכול לייצר תאים חדשים, שכנראה יועברו לאזור אחר בגופכם.

לכן, הבחירה לקחת אחריות על המשקל ולבצע ניתוח לשאיבת שומן היא רק הצעד הראשון והחשוב בתהליך הזה. כדי להבטיח הצלחה בדרך הזאת, חשוב גם לקחת יוזמה אישית ולהקפיד על פעילות גופנית ועל דיאטה עשירה בחלבונים, פירות, ירקות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן.

לשיפור תוצאות הטיפול, ניתן גם לבצע אותו כחלק ממעטפת רחבה יותר של טיפולים אסתטיים למשקל עודף. תוכלו לבצע גם ניתוח למתיחת אזורי השאיבה והסרת עודפי העור, כמו גם טיפולים למיצוק העור.

 

ד''ר עומר וולף
כל מה שרצית לדעת על ניתוחים פלסטים אסתטיים ומשחזרים ממקלדתו של מומחה לכירורגיה פלסטית משחזרת ואסתטית, רופא בכיר באסף הרופא.