כך תטפלי בכאבי מחזור באמצעות כפות הרגליים

איך כפות הרגליים משפיעות על הרחם שלנו ובאיזה אזורים מומלץ לעסות כשמגיעים הכאבים לפני או בזמן הווסת? הרפלקסולוגית חגית בן דוד מסבירה

כך תטפלי בכאבי מחזור באמצעות כפות הרגליים. צילום: שאטרסטוק

אין כמעט מי שאינה סובלת מתסמונת קדם וסתית ומכאבים לפני ובעת המחזור החודשי. במקום לקחת עוד משכך כאבים, מציעה הרפלקסולוגיה טיפול טבעי, עדין ומרגיע – דרך הרגליים. 

85 אחוז מן הנשים בעולם סובלות מתסמינים כואבים כעשרה ימים לפני קבלת הווסת או במהלכה. כאבי ראש, כאבי בטן וגב, גודש בשדיים, עצירות, עייפות כרונית, תאווה למאכלים מתוקים או לחלופין מלוחים וחוסר שקט מלווים את התקופה הזאת בחודש. 10 אחוזים סובלות מתסמינים חמורים עוד יותר המעידים על דיכאון, מחשבות אובדניות ויגון עז.

לאור שכיחות התופעה, מגיעות אליי נשים רבות כאשר הן שבעות ממשככי הכאבים ומבקשות למצוא פתרון טבעי שיעזור להן לשוב לחיי היום יום בתחושת בריאות מלאה – אני מציעה להן את הטיפול ברפלקסולוגיה.

כפות הרגליים – המראה של הגוף והנפש

הרפלקסולוגיה, כשמה כן היא, היא שיטה שפועלת לפי תורת התגובה (רפלקס). על פיה, כפות הרגליים שלנו מהוות מפת השתקפות של הגוף והנפש, ובאמצעות גירויים בכף הרגל נוכל לזהות בזמן אמת את מקור הכאב ולטפל בו בעזרת יצירת תגובה באזור אחר בגוף.

טיפולי הרפלקסולוגיה יעילים מאוד עבור בעיות פוריות, כאבי מחזור, איזון הורמונלי, ליווי היריון וחיזוק המערכות בתקופה זו, זירוז לידה, שיכוך כאבים כמו כאבי ראש ומיגרנות, שחרור מתחים, לחץ וחרדה, חיזוק המערכת החיסונית, שיפור וסיקולציה של מערכת הדם, שיפור תפקוד מערכת העיכול, חיזוק וטיפול מערכת השלד ועוד.

הטיפול הרפלקסולוגי הוא עדין וטבעי והמגע הנעשה בכף הרגל אינו תובעני או כולל טיפול פולשני, כך שיכול להתאים לקהל רחב של נשים. הטיפול מסייע להגיע לרגיעה נפשית ופיזית, מפחית מתחים הנצברים בחיי היום יום ובכך גם מקל על הגוף לבצע תפקידו ביתר קלות. בנוסף, במסגרת הטיפול ניתן לשפר את זרימת הדף והאנרגיה בגוף, כמו גם את התנועתיות של מערכות הגוף ובכך להשפיע לטובה על הניקוז ועל התפקוד של תהליכים בגוף כמו ספיגת מזון, תנועתיות המעי, סילוק פסולת מהגוף והפחתת כאב.

עשי זאת בעצמך – עיסוי בעקבים ובמקלעת השמש להקלה על תסמיני הווסת 

במקרים של תופעות התסמונת הקדם וסתית מרבית הטיפול הרפלקסולוגי יתמקד בעבודה על מערכת המין, מערכת העצבים והמערכת האנדוקרינולוגית.

הטיפול במערכת המין דרך הרגליים ייעשה באמצעות עיסויים בטכניקות שונות של הזרמה וניקוי מהפְּנים החוצה באזור העקבים, מה שיקל וירגיע את התסמינים ויגרום לדעיכה ואף להיעלמותם כבר במסגרת הטיפול הראשון.

מומלץ לעבוד בכל צדי העקב מקדימה ומאחור (צד דורסלי ופלנטרי) לשם עבודה על אזור החצוצרות ושלפוחית הרחם, כדי להרגיע את האזור.

בכדי לחזק את תחושת הרגיעה, רצוי לעבוד אף על מערכת העצבים באמצעות עיסוי ולחיצות עדינות על הרגל באזור המכונה מקלעת השמש – שנמצא בדיוק מתחת לכריות הרגל באמצע. מגע עדין באזור או לחילופין עיסוי בכיוון השעון יכול לעשות פלאים. בנוסף, מומלץ לעבוד על המערכת ההורמונלית ולחזק את הנקודות ההורמונליות.

למעט כף הרגל, מומלץ לעבוד גם על כף היד. החלק הבולט בכרית כף היד בהמשכו של האגודל, הינו החלק שבו מרוכזים אזורי עצבים ואזורים לימפתיים גדולים כמו גם כלי דם רבים. עיסוי מפנים כלפי חוץ יכול לשחרר כאבים ותחושת תקיעות. גם עיסוי בצורת 'סחיטת אצבעות' יכול להועיל מאוד.

שיטת הרפלקסולוגיה עובדת ברמת המאקרו – מטפלת באופן רחב באיזון הגוף ובד בבד ברמת המיקרו – מזהה את התסמינים עצמם ומתמקדת בטיפולם. כמטפלת העוסקת במגוון שיטות טיפול, אני ממליצה להתייעץ בנוסף גם בשינוי תזונתי ובהורדת כמויות קפאין ואלכוהול שמשפיעים ישירות על מערכת העצבים.

*   *   *   *   *   *

חגית בן דוד היא מומחית ברפלקסולוגיה ומטפלת מוסמכת בפורטל קליניקה.