"כך נראית ההגדה שלי"

עברו לא מעט שנים מאז שנכתבה ההגדה של פסח, האם היא עדיין מצליחה לדבר אלינו ולגעת בנו? האם היא הופכת לקריאה ודקלום ללא פשר? אם לשנות משהו, אז מה כדאי לשנות?
קוראים יקרים, מזמינה אתכם לקרוא את מה שאני הייתי מוסיפה לליל הסדר כדי להפוך אותו לערב בלתי נשכח, מפרה ומלכד במיוחד….

בחורה עם מחשב נייד

20160402_122931 (2)
פסח מציין את יציאת בני ישראל מעבדות מצרים לחירות. הלילה הראשון של החג הוא ליל הסדר, שבו מצווה מן התורה לאכול מצה ולספר על יציאת מצרים, ומדברי חז"ל לאכול מרור ולשתות ארבע כוסות יין. ליל הסדר מושתת על קריאת ההגדה של פסח.

ומהי אותה ההגדה?

ההגדה של פסח היא קובץ מדרשים, מזמורי תהילים, דברי חז"ל, ברכות, תפילות ופיוטים, שנוצר כדי לאומרו בליל הסדר מסביב לסעודת החג, לקיים את מצוות "והגדת לבנך" וסיפור יציאת מצרים. הקובץ נקרא "הגדה" על פי לשון הפסוק "והגדת לבנך". ההגדה גם מאגדת את שאר מצוות ליל הסדר – כגון קידוש ושתית ארבע כוסות יין, אכילת מצה, מרור, כרפס, חרוסת ואפיקומן כזכר לקרבן פסח.מכאן גם חשיבותה, לנהל את הסדר, לשמור על המסורת ולספר את סיפור יציאת מצריים.

אבל, ההגדה לא ממש "מדברת" בשפתנו. רובנו לא מבינים ארמית וחצי מהכתוב בהגדה.

נשאלת אם כך השאלה, האם בכל זאת צריך להמשיך ולקרוא את ההגדה?

לעניות דעתי,התשובה היא כן! חשיבות קריאת ההגדה היא כפי שציינתי מעלה, לעשות סדר ב"סדר" ולשמור על המסורת החשובה. מצד שני, יש להפוך את ה"סדר" וקריאת המגילה למשהו רלוונטי ובעל משמעות אישית.

ולמה הכוונה?

סיפור יציאת מצרים והיציאה לחופשי מעבדות העומדים בלב חג הפסח, הפכו את החירות לערך משמעותי המקבל ביטויים רחבים יותר בחג מעצם הסיפור ההיסטורי. המונח "יציאה מעבדות לחירות" השאוב מחג הפסח הפך לביטוי שגור בשפה העברית בהקשרים שונים.
חג הפסח מסמל ומכיל בתוכו מעבר לניקיון (שזה כייף גדול שיש סדר וניקיון בבית ובכלל שנפטרים מדברים 🙂 ) וההתחדשות של הטבע גם את הניקיון והתחדשות הנפש שלנו.החמץ הינו ההחמצה שלנו בחיים והמצה הינה המיצוי. רוב התסכולים בחיינו נובעים מתחושת ההחמצה הגדולה. מה לא עשינו ויכולנו ו/או רצינו לעשות.המיצוי העצמי שלנו הוא אחד הגורמים התורמים לאושר שלנו וממלאים אותנו באנרגיות חיוביות ונותן לנו את הכוח להמשיך.

בעיני יש לחגוג את הסדר ולהתחבר למקורותינו (כי בל נשכח: תדע מאין באת ולאן אתה הולך…) , אך לא פחות חשוב לעשות לעצמינו סדר פנימי. אפשר בנוסף לקריאת ההגדה ,להוסיף את עצמנו ל"יציאת מצרים". לשתף את הסובבים אותנו בשולחן הערוך במה הינו רוצים לא להחמיץ ומה הינו רוצים למצות. תתפלאו, אבל כשמשתפים אחרים והופכים את זה להצהרות, זה קורה!!!

אז קוראים וקוראות יקרים, אל תשכחו שתמיד אנו מצטערים יותר על דברים שלא עשינו ופחות על דברים שעשינו….
מאחלת לכולנו חג שמח עם מיצוי עצמי ובלי החמצות… 🙂

XOXO

אחת שיודעת 😉
20160330_183554_HDR~3

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)