כוח ההבעה של הציור

התערוכות החדשות במוזיאון הרצליה מתפרסות לכיוונים שונים – ציור, עיצוב גרפי, צילום. נמצא שם את עמית קבסה בציורים עזי הבעה, ותערוכת ילדים אוצרים שיכולים ללמד אותנו משהו על אמנות

ציור של עמית קבסה, על רקע קיר אדום במוזיאון

התערוכה במוזיאון הרצליה שנפתחה לאחרונה היא המפגש הראשון שלי עם עמית קבסה ויצירתו. קבסה, בן 40, תושב קיבוץ עמק, חפר חי ונושם אמנות, ואפילו מצליח להתפרנס ממנה. למרות שעזב את בצלאל לאחר שנתיים בלבד, הוא מצליח היטב בעולם האמנות העכשווי. על הקירות ציורים מלאי רגש, גם המופשטים שבהם. בשיחה עם קבסה אני מוצאת אמן שחי אמנות ורוחניות, שהקיום הוא מאגי עבורו. יש לו שיח עם ההצלחה והרצון בהכרה, שבא לידי ביטוי במילה FAYMUS שחוזרת ברבות מהעבודות – מפורסם, אבל משובש. רוצה להצליח אך מתנגד לכוח שהחברה מפעילה. בעבודות משולשים רבים שמסמלים עבורו את הממד הרוחני – ראשי חץ המצביעים מהשמיים אל הארץ. דמות בן-גוריונית מופיעה אף היא בציורים וגם בפסלים – הדמות ללא ידיים, בעלת שמלה, מצביעה על חסרונו של מנהיג בעל יכולת עשייה. קבסה הוא אמן שיוצר מהבטן, מהכאב הפנימי שמניע אותו לפעולה, שיחד עם הומור עצמי יוצר את השפה הייחודית לו.

עמית קבסה מתכונן להופעה על רק התערוכה שלו במוזיאון הרצליה
עמית קבסה מתכונן להופעה על רק התערוכה שלו במוזיאון הרצליה

בן גוריון כדמות נשית אצל עמית קבסה
בן גוריון כדמות נשית אצל עמית קבסה

אני מחזיקה בידי את הקטלוג היפיפה של עמית קבסה. כריכת הבד האדום המחוספס נוגעת בי ומזמינה אותי להיכנס פנימה, אל העולם החבוי בה. הציורים הצבעוניים שנעים בין הפיגורטיבי למופשט, האיורים והפסלים, כולם חושפים עולם עשיר של דמיון וביטוי. הדפים הלבנים בקטלוג מזמינים אותי לצייר, גם אם זה לא ממש השטח החזק שלי. לצייר באופן חופשי, בלי לחשוש מקריטריונים של יופי והצלחה, כפי שמצייר ויוצר קבסה.

ציורים של עמית קבסה
ציורים של עמית קבסה

עמית קבסה בסטודיו שלו בקיבוץ מגל, קצת לפני שעבר לעמק חפר

[youtube 0PDWbKnWQBU nolink]

ציור של עמית קבסה, על רקע קיר אדום במוזיאון
ציור של עמית קבסה, על רקע קיר אדום במוזיאון

באופן מפתיע, התערוכה שמצאתי אותה המרגשת ביותר בצבר התערוכות החדש במוזיאון היא דווקא זו שציפיתי ממנה לפחות ביותר. התערוכה "תרגילים באוצרות" שמסכמת תהליך של לימוד ואוצרות שעברו ילדים מכיתות ג' עד ה', שלמדו במוזיאון במשך חצי שנה. במוזיאון אוסף שחלקו היסטורי ובו למעלה מ-1000 יצירות, שרובן לא מוצגות כמעט. הילדים בחרו יצירות לפי תמות שונות ונימקו את בחירותיהם. התערוכה שמוגשת בעיצוב רענן וצעיר, מאפשרת גם לנו המבוגרים מפגש מחודש עם היצירות. במיוחד התרגשתי מעבודת הווידאו "רגשות עזים"  של ציון אברהם חזן המוצגת בתערוכה, בה הילדים מדברים בשם היצירות.

גלי פבר ותערוכת "ילדים אוצרים". צילום: ענבל כהן חמו
גלי פבר ותערוכת "ילדים אוצרים". צילום: ענבל כהן חמו

תרגילים באוצרות - עיצוב חלל תצוגה לא שגרתי. צילום: ענבל כהן חמו
תרגילים באוצרות – עיצוב חלל תצוגה לא שגרתי. צילום: ענבל כהן חמו

מתוך "רגשות עזים", ציון אברהם חזן
מתוך "רגשות עזים", ציון אברהם חזן

עוד מעניין לראות את התערוכה של יעקב מישורי, אשר מסרב לדברי פרשנות והסבר ומבקש ליצור חוויה ללא מילים.

יעקב מישורי במוזיאון הרצליה. צילום: ענבל כהן חמו
יעקב מישורי במוזיאון הרצליה. צילום: ענבל כהן חמו

תערוכה מיוחדת נוספת היא של מכתביו המצוירים של יוחנן סימון, שכתב לביתו מכתבים מהרפתקאותיו ברחבי העולם. אני מקווה שאתפנה בקרוב לקרוא בעיון את הקטלוג היפה שהוציאה איה ביתו ולגלות את הסיפורים הטמונים בו.

יוחנן סימון, מכתב לאיה, צבע מים על נייר, 1955
יוחנן סימון, מכתב לאיה, צבע מים על נייר, 1955

במוזיאון מוצגות כרגע עוד תערוכות מעניינות שתקצר היריעה לפרט, אך שווה לבקר ולראות.

אבי פיטשון מספר על תחילת תרבות הפנזינים, לצד מחברות בהן רשם בעודו בבית ספר
אבי פיטשון מספר על תחילת תרבות הפנזינים, לצד מחברות בהן רשם בעודו בבית ספר

9 תערוכות במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

נעילה: 19 באוגוסט 2017

אוצרת ראשית: איה לוריא

עמית קבסה: מאחורי הגדר

יעקב מישורי

מלחמות הזירוקס: פנזינים בישראל

אוצרת: ענת גורל-רורברגר

מישל אופטובסקי: פחחד, משנות השבעים ועד האינסוף

אוצר: אורי דרומר

יוחנן סימון: "היום אני כותב לך רק סתם"

אוצר: עוזי אגסי

בן לם: אופנה במערכת

אוצרת: צופיה דקל כספי

ניר סגל: ללא כותרת

שרון פדידה: עימוד שוליים

תרגילים באוצרות: ילדים אוצרים מאוסף המוזיאון

ליווי אוצרותי: גלי פבר, מוז"ה

אתר מוזיאון הרצליה 

ענבל כהן חמו
צלמת, יוצרת, מאמנת אישית וגם פעילה חברתית לפעמים. אשתף אתכם באירועי תרבות מעניינים שאפגוש - אפשרות להציץ לחוויות חדשות.