כבוד ראש העיר, למה צריך חוק בשביל להוזיל את מחירי הצהרונים?

משולחנה של חברת מועצת העיר …
רשויות מקומיות קובעות את מחירי הצהרונים, אבל בשביל להוריד את המחיר בעקבות גל מחאה,
הם זקוקים כבר לחוק,אז איפה הדאגה לתושבים?

ילדה

כשמערכת החינוך בעיר מדורגת במקומות הראשונים בדרך כלל ראשי הרשות והאחראים על החינוך מתייצבים ראשונים מול המצלמות וטופחים לעצמם על השכם על ההישגים של העיר. אבל כשמצוקת ההורים על יוקר הצהרונים זועקת וגל מחאה מתעורר מהשטח, מתברר שזאת לא ממש בעיה של ראשי הרשויות וצריך חוק בשביל לעזור להורים

עיריות בערים חזקות ( שגם קריית אונו ביניהם) נהגו לנצל את מצוקת ההורים הנזקקים לצהרונים וגבו עבורם מחירים שכיסו פעילות בערוצים נוספים בעירייה ונגזרו מרווחי הצהרונים, כל זאת על חשבון הורים צעירים שגם ככה קורסים תחת נטל ההוצאות הגבוה.

אנחנו בסיעת לב (חברי המועצה: אתי כהן,איילת דן, איציק ציזר ויהודה מעיין) הגשנו בקשה במרס 2017 לניתוב כספים עירוניים בקריית אונו לטובת הצהרונים, על מנת להקל על ההורים בתשלום, לצערנו זה לא צלח.

יוקר המחיה, בשילוב עם השינויים שחלו בחברה בכלל ובתא המשפחתי בפרט, הביאו למציאות שבה שני בני הזוג צריכים לצאת לעבוד, וזאת על מנת לעמוד בהתחייבות הכלכליות שלקחו על עצמם ולחיות ברמת חיים נאותה, לרוב על שניהם לעבוד במשרה מלאה של 9-8 שעות ביום. מכאן שלצהרונים שיספקו מענה נאות נודעת חשיבות גדולה מאוד. מדובר במסגרת שמעניקה לילדים ארוחת צהריים חמה ומזינה, עזרה בשיעורי הבית, העשרה באמצעות חוגים ובילוי משותף עם חברים עד שעות אחר הצהריים כשלפחות אחד מבני הזוג חוזר מהעבודה .

כיום, כשגיל הנישואים עולה וזוגות רבים בוחרים ללדת את הילדים בגיל מאוחר יחסית ולפיכך ברצף, עם פער קטן בין ילד לילד, כדי לנצל את החלון ההזדמנויות להרחבת המשפחה, קורה שללא מעט משפחות יש מספר ילדים הזקוקים למסגרת של צהרון בעת ובעונה אחת, והדבר כרוך בעלות של אלפי שקלים.

עד היום לא היה גוף ממשלתי שקבע נהלים או התווה מדיניות לגבי הצהרונים, ולכן גם לא היה שום פיקוח. כל רשות קבעה את המחיר כרצונה, מחיר שנע לרוב בין 550 ל-1,200 שקלים. הורים שחשו שאין להם כל ברירה וכי עליהם לשלם בשביל לצאת לעבוד החלו להתארגן במחאה נגד יוקר הצהרונים וראשי הרשויות ביחד עם מרכז השלטון המקומי וחברת המתנסים (שמנהלת את הצהרונים)  היו זקוקים להצעת חוק בשביל להוזיל עלויות ולא ניסו מיוזמתם להקל על ההורים שנאלצים לשלם סכום גבוה ועוד מתברר שחלקו הלך לטובת פעילויות אחרות בעיר .

מחיר הצהרון בקריית אונו היה 1,090 שקלים לחודש עבור עשרה חודשים. המעוניינים בקייטנה במהלך יולי שילמו 1,190 ₪ לחודש X 10 עבור 11 חודשים (כולל יולי).

בקריית אונו רשומים כ-1400 ילדים לצהרון, חלקם באופן חלקי (לא כל ימי השבוע) והם פזורים בכ-65 מסגרות בעיר (ממוצע של 22 ילדים במסגרת) כאשר התחשיב האידיאלי למקסום הוא 30-35 ילדים למסגרת.

מה ישתנה מספטמבר 2017?

לאחרונה עברה בקריאה שלישית הצעת חוק שהובילה ח"כ יפעת שאשא ביטון שנועדה להסדיר את מחירי הצהרונים שהיו ללא פיקוח.

השר משה כחלון וח"כ יפעת שאשא ביטון (אתר כולנו)
השר משה כחלון וח"כ יפעת שאשא ביטון (אתר כולנו)

בהצעת החוק נקבע כי עלות חבילת הבסיס לצהרון תהיה 650 שקלים, ותקרת המקסימום לא תעלה על 935 שקלים לחודש.

בנוסף, שר האוצר משה כחלון, שהוביל את פרויקט "נטו משפחה", החליט על סבסוד מדורג לצהרונים לפי מדרג "אשכול" של כל יישוב, כאשר ליישובים המשתייכים לאשכול נמוך יהיה סבסוד גבוה יותר ויישובים המשתייכים לאשכול גבוה יזכו בסבסוד נמוך יותר. המדרג מתחיל מאשכול 4, מאחר שאשכולות 3-1 מסובסדים דרך תוכנית  ציל"ה (צהרי יום להעשרה ולהזנה) – מסגרת של משרד החינוך שיוסדה בעקבות ועדת טרכטנברג ופועלת בגנים ובכיתות א'-ב' משנת 2012.

להלן האשכולות וגובה הסבסוד שלהם:

אשכול 4 – סבסוד של 350 שקלים לחודש;

אשכולות 6-5 – סבסוד של 300 שקלים לחודש;

אשכול 7 – סבסוד של 200 שקלים לחודש;

אשכולות 10-8 סבסוד של 150 שקלים לחודש (קריית אונו נמנית עם אשכול זה);

לדוגמה, תחשיב הצהרון בקריית אונו, החל מספטמבר 2017, יהיה: 785 ₪ מקסימום בחודש

קרדיט: מאתר כולנו

 (785=935-150 ),החוק לא רק מפחית את גובה התשלום סוף סוף יהיה גם פיקוח והכשרה מקצועית לעובדים ,רק חבל שזה נכפה על הראשויות המקומיות ולא בא מהם לטובת התושבים

וטוב לדעת שכאשר העירייה "עושה קופה" על חשבון ההורים, יכול המחוקק לבוא ולהשליט קצת סדר.

והכי חשוב, שתהיה לכולנו שנה נהדרת!
הכותבת: אתי כהן חברת מועצת עיר בקרית אונו
וחברת דירקטוריון בעמותה להעצמה נשית