ילדי עץ הסיגלון – סהאר דליג'אני

ילדי עץ הסיגלון הם ילדים לאותם הורים שלמדו על בשרם את כוחו של המשטר האיראני האכזרי אך עדיין מקווים לעתיד טוב יותר להם ולארצם

ילדי עץ הסיגלון – סהאר דליג'אני

הוצאת כנרת זמורה ביתן  255 עמ'

ילדי

קצת היסטוריה:

 

בשנת 1979 התרחשה מהפיכה באיראן שסיימה את שלטונו הדיקטטורי של השאה והעלתה לשלטון את המוסלמים הקיצוניים שהפכו את איראן למה שאנחנו מכירים עד היום – מדינת איסלאם קיצונית.

חלק ממעמד הביניים שהשתתף ותמך המהפיכה הבין שלא לשינוי הזה הוא ייחל ולמעשה הוחלפה דיקטטורה אחת בשניה. חלקם קיבל את הגזירה וחלקם שהאמין שאפשר לשנות ולחולל מהפך אמיתי  המשיכו לצאת לרחובות ולהתנגד למשטר.

המשטר החדש התעלה על קודמו באכזריותו  – מעצרים ורציחות של מתנגדי המשטר הפכו לדבר שכיח ומספר הנרצחים בשנות השמונים מוערך בכ- 20,000 איש.

הספר מספר את סיפורם של הדור השני למהפיכה – ילדים שנולדו להורים שניסו לשנות את המדינה אך נכלאו לשנים רבות וחלקם אף נרצחו.

הספר נפתח בתיאור של לידתה של נדה בכלא אווין – הרשו לאמה להחזיק ולהניק אותה בכלא רק כמה חודשים ואז היא הועברה לסבא וסבתא עד שאמה שוחררה. אומיד נאלץ לראות איך גוררים את הוריו למעצר והוא רק בן שלוש. אביה של שיידה הוצא להורג בשנת 1988 יחד עם עוד אלפים ב"טיהור הכלא הגדול" למרות שהיה אמור להשתחרר 3 שנים מאוחר יותר ולשוב למשפחתו.

אלה הם רק חלק מ"הדור השני" בספר – ילדים שנאלצו לגדול לפחות בחלק מילדותם אצל סבים וסבתות או קרובי משפחה אחרים עד שהוריהם יחזרו מהכלא. הורים שבסך הכל רצו לתת לילדיהם עתיד טוב יותר במדינה והאמינו בדרכיהם עד שהמשטר האכזרי דיכא אותם.

לנו כישראלים אולי אין הרבה סימפטיה לאיראנים אבל הספר הזה מראה צדדים אחרים – את הצדדים של הדור הצעיר שהוריו נלחמו נגד המשטר המוסלמי הקיצוני וגם הם היו מעוניינים במדינה ליברלית יותר. אולי אם יקומו עוד קולות כאלה יהיה לכולנו בכלל ולאיראנים בפרט טוב יותר.

הסופרת סהאר דליג'אני גם היא מאותם ילדים – היא נולדה בכלא להורים שהתנגדו למשטרו של השאה אך נכלאו בגלל התנגדותם למשטר האיסלאמי קיצוני.

הספר מעורר תקווה שאולי יש עוד מספיק אנשים שייצאו לרחובות באיראן וינסו כן לחולל מהפיכה שתביא לשינוי אמיתי באיראן.

למרות הנושא הלא פשוט של הספר הוא כתוב בצורה זורמת ונעימה לקריאה.

 

אורית רובינשטיין
אוהבת לקרוא, אוהבת לטייל גם בארץ וגם בעולם. אמא לשני בנים מתבגרים, אוהבת מדע בדיוני וגיבורי על