יום הולדת – חגיגה נחמדת

מתלבטים לגבי הפעלת ילדים ביום הולדת או במסיבה ? טיפים להפעלה עצמית או באמצעות מפעיל ורעיונות לפעילויות "עשה זאת בעצמך"

יום הולדת. כל שנה הוא מגיע כמו שעון. אני לא יודעת איך זה אצלכם, אבל הבנות שלי מתכוננות למאורע חודשים מראש. בוחרות את צורת העוגה (חיפושית, טירה, ארנב, חתול…), חושבות על ההפעלה ליום ההולדת, מי יהיו המוזמנים, כמובן – מדמיינות את הר המתנות, ובנות – כמו בנות – מה תלבשנה.
אצלנו יום הולדת זה ממש פסטיבל. חוגגים בקרב המשפחה הקטנה המצומצמת (רק אנחנו – הורים וילדות), בקרב המשפחה המורחבת, בגן או בכיתה ועם החברים.
בגילאים קטנים היה ברור לנו, שהחגיגה עם החברים, תהיה בעזרת מפעיל. לרוב סוג ההפעלה המבוקשת הגיע מהבנות. היו הרבה ימי הולדת של נסיכות והשנה גם קיבלנו בקשה לקוסם.
לא כולם חוגגים ברוב עם, ברצף של אירועים וחגיגות, אבל אם החלטתם להזמין את החברים, ההחלטה האם להפעיל את הילדים לבד או להעזר במפעיל תלויה, בין היתר, ביכולת וברצון שלכם לקחת את המשימה על כתפיכם.

טיפים להפעלת ילדים ביום הולדת או במסיבה

הילדים לבושים חגיגי ביום הולדת או במסיבה, לכן אם בוחרים בפעילות "מלכלכת", צריך לדאוג לסינורים, שישמרו על הבגדים (אפשר להכין משקיות זבל גדולות)

אם מזמינים מפעיל

1. חשוב לקבל עליו המלצות.
2. חשוב שההפעלה תתאים לגיל הילדים.
3. במידה וההפעלה גם לבנים וגם לבנות, חשוב למצוא הפעלה, שתעניין את שני המינים.
4. חשוב לתת למפעיל פרטים על אופי הילד החוגג – האם הוא מוכן לשתף פעולה ורוצה להיות "מסמר הערב" או שהוא ילד, שמעדיף לא להיות מרכז המסיבה, אלא להנות מעצם החגיגה.
5. אם לילד יום ההולדת יש אחים, צריך לתת למפעיל דגשים האם חשוב לשתף אותם.
6. טקס הדלקת הנרות – חשוב להגיד למפעיל האם אתם מעוניינים לברך את ילד יום ההולדת או רק להביא את העוגה עם הנרות (למנוע מצבים מביכים).

אם מפעילים את הילדים לבד

1. חשוב לדאוג שהפעילות תכלול את כל הילדים וכל הילדים יקחו בה חלק (ילד שאינו שותף לפעילות, מרגיש משועמם, מתחיל להפריע ולגרור איתו אחרים ואז כל החגיגה נהרסת).
2. רצוי למצוא פעילות קבוצתית, כמו : חלוקת הילדים לקבוצות שמתחרות אחת בשניה, משחק או יצירה שכולם לוקחים בהם חלק בו זמנית (רעיונות בהמשך).
3. אם מחלקים את הילדים לקבוצות, אפשר לעשות חלוקה לפי קבוצות חברים או הגרלת קבוצה מתוך שקית או כובע, שבהם יש פתקים עם שמות הקבוצות (לבבות, כוכבים, אדומים, כחולים).
4. חשוב לחלק את האירוע למספר מקטעים : התכנסות (אפשר שתתנגן ברקע מוזיקה קצבית או מוזיקה שאהובה על הילדים), חלוקת הילדים לקבוצות (להפעלה בקבוצות), הפעלה, הפסקת אוכל, המשך הפעלה, טקס יום הולדת (עוגה ונרות).

רעיונות לפעילויות בימי הולדת או במסיבות

1. ציור על חולצות / תיקי בד – ציור חופשי או באמצעות שבלונות או לפי דוגמא (מדפיסים דפי צביעה (לפי הדמויות האהובות על בנות ועל בנים), אותם מניחים מתחת לבד עליו רוצים לצייר, עוברים עם עפרון על קווי המתאר של הציור ויש לילדים חולצה או תיק מיוחדים לצביעה). קונים בחנויות יצירה טושים/צבעים מיוחדים לצביעה על בד וטוליפ, שבלונות, מכחולים (לצבעי בד), תיקי בד חלקים או חולצות חלקות. חשוב לשים קרטון בין 2 צידי הבד, כדי למנוע מעבר של צבע מצד לצד. אם משתמשים בצבעי בד, חשוב לשים לב ל: 1) צבעי בד מצריכים גם שימוש במים, וכדי להמנע ממים שישפכו על עבודות הילדים, רצוי שיהיה לפחות מבוגר אחראי אחד (תלוי בגודל הקבוצה) לשטיפת המכחולים במעבר מצבע לצבע במקום כוסות מים על השולחן. 2) רצוי לשים ליד כל ילד צלחת ובתוכה הצבעים אותם הוא רוצה ליצירה שלו. (הפעילות גם חוסכת קניית הפתעות, כי כל ילד לוקח את היצירה איתו).
2. זהה את השיר – בוחרים 5 שירים. מכל שיר בוחרים משפט או שורה. מכינים לכל שיר בריסטול, עליו מסמנים קווים במקום אותיות של המשפט הנבחר. הילדים צריכים לגלות מהו. לתחרות בין קבוצות, כל קבוצה בתורה אומרת אות. אם האות קיימת במשפט, רושמים אותה במקום המתאים על הבריסטול, אם לא רושמים אותה בצד (כדי שהילדים לא יחזרו על האותיות). ממשיכים בניחושים עד זיהוי המשפט. להעשרת החוויה, לאחר זיהוי המשפט ו/או השיר, אפשר להציג על מסך את מילות השיר, להשמיע אותו ברקע, ולבקש מהילדים להצטרף לשירה.
3. חבילה עוברת – משחק משימות – עוטפים פרס שמתאים לקבוצה שלמה (שוקולד, בייגלה, משרוקיות, בלונים) בנייר עיתון ועליו מדביקים דף עם משימה. עוטפים שוב בנייר עיתון ועליו עוד דף משימה וכן הלאה, עד קבלת כדור בגודל הרצוי. אפשר לשים בחלק מהעטיפות, פרס במקום משימה. הילדים יושבים במעגל.  כל אחד בתורו פותח את העטיפה, קורא בקול רם את המשימה שקיבל, מבצע אותה ומעביר את החבילה לבא בתור אחריו (לפי כיוון השעה) או לפי הנחיות המשימה. למשימות עבור החבילה
4. בינגו – להדפסת לוחות של מספרים, להדפסת לוחות עם ציורים או מספרים או לוחות נושא
5. יום הולדת נסיכות – מקשטים את החדר בבלונים וסרטי קרפ ורודים, מחלקים את החלל לפינות : פינת איפור, פינת לק, פינת קעקועים, הכנת שרשרת. ליד כל פינה שמים דמות של נסיכה (בל, סינדרלה, היפיפיה הנרדמת…). מחלקים את המשתתפים בין הפינות על-ידי הגרלת פתק מכובע (על הפתק יופיע דמות הנסיכה של הפינה). כל פינה תופעל על-ידי מבוגר. בסיום הפעילות עושים הפסקת אוכל ולאחריה מסיבת ריקודים עם מוזיקה קצבית או מוזיקה שאהובה על הילדים. לאחר מספר ריקודים עושים הפסקה למשחק חבילה עוברת, עוברים לטקס הנרות והעוגה ואם נשאר זמן אפשר לחזור לריקודים.
6. יום הולדת כדורגל – ניתן לערוך בפארק, במגרש כדורגל או באולם ספורט. מחלקים את המשתתפים ל-2 קבוצות שיתחרו ביניהן. אחד המבוגרים הוא השופט, עם משרוקית תלויה על צווארו. במחצית עושים הפסקת אוכל. אפשר לשלב גם תחרויות ומשחקי ספורט נוספים.

עוד פוסטים בנושא יום הולדת

יום הולדת מסיבת פיג’מות – הפעלה עצמית בקלי קלות ובמחיר לכל כיס

יום הולדת מהסדרות – בקלי קלות ובמחיר לכל כיס (יום הולדת בהשראת הסדרות החממה וגאליס)

מסיבת בראנץ – יום הולדת בהפעלה עצמית ובקלי קלות

יום הולדת גלידה – הפעלה עצמית בקלי קלות

יום הולדת שוקולד – הפעלה עצמית