טיפים לעריכת הסכמי ממון

יותר ויותר זוגות מבקשים לחתום על הסכם ממון על מנת להגן על רכושם, לקבוע את רמת השיתוף במהלך החיים המשותפים, וכן להסדיר נושאים אחרים הקשורים לניהול החיים המשותפים. הסכם כזה הוא חשוב ביותר, בעיקר כאשר אחד מבני הזוג מביא עמו לקשר רכוש (נכסים וכספים). ההסכם מביא בטחון לחיים המשותפים, ומונע מחלוקות בעת פירוד. מה חשוב לדעת על הסכמי הממון? מה חשוב שייכתב בהם? מה אסור לכתוב בהם? איך משנים אותם? אספנו כמה טיפים חשובים שיתנו מושג וידע כללי על הנושא.

  1. הסכם ממון חייב להיות בכתב – אין תוקף להסכם ממון בעל פה.

 

  1. הסכם ממון – לא לנשואים בלבד – ההסכם מתאים גם לידועים בציבור, שלא נישאו, ואף לא מתכוונים להינשא.

 

  1. הסכם ממון חייב להיות מאושר – כל הסכם ממון דורש אישור של גורם שיפוטי. במידה וההסכם נחתם לאחר הנישואין – בית המשפט הוא הגורם המאשר. במידה וההסכם נחתם לפני הנישואין – ניתן לאשר את ההסכם גם אצל נוטריון או אצל רושם הנישואין. לא להיבהל מכך – מדובר בדיון קצר בפני בית המשפט כאשר בית המשפט מזהה את הצדדים ומברר האם בני הזוג חתמו על ההסכם מתוך רצון חופשי והבנת המשמעות, והאם כל התנאים שנרשמו בהסכם הם קבילים.

 

  1. הסכם ממון יכול לכלול לא רק הסדרי רכוש – ניתן להסדיר בהסכם גם נושאים אחרים הקשורים לניהול החיים המשותפים כגון: נושאים הקשורים לילדים שנולדו (מזונות, משמורת), התנהלות בעת פירוד, וכד'.

 

  1. הכרחי לערוך הסכם ממון במידה וגרים בדירה של מי מהצדדים – לא ניתן להסתפק בכך שהדירה רשומה ע"ש מי מהצדדים, ואף לא ניתן להסתפק בכך שהדירה נרכשה לפני שהצדדים הכירו בכלל. הפסיקה בענין זה הרחיבה מאוד, ובתי המשפט הקנו זכויות בדירות כאלו לבן זוג אשר טען שהשקיע כספים בדירה, או שניתנו לו הבטחות כאלו ואחרות, לכן חשוב ביותר לחתום על הסכם ממון לפני שמתגוררים בדירה של מי מהצדדים.

 

  1. לא ניתן להסדיר בהסכם ממון הסדרים בקשר לילד שלא נולד – בעקרון בתי המשפט לא יאשרו הסדרים בהסכם ממון לגבי ילד שלא נולד דהיינו הסדרי מזונות ומשמורת, שכן הסדרים אלו נקבעים לאחר שבית המשפט בודק את צרכי הילד ואת טובתו, ולא ניתן לעשות כן טרם לידתו.

 

  1. לא ניתן להסדיר בהסכם ממון הסדרי ירושה – על פי החוק ניתן להוריש רק על פי חוק הירושה. על כן לא ניתן להסדיר ענייני ירושה בהסכם ממון אלא רק בצוואה. לכן במקרים רבים רצוי בד בבד עם עריכת הסכם הממון, לערוך גם צוואה. כך לדוגמא במקרה של נישואין שניים כאשר למי מבני הזוג ישנם ילדים מנישואין ראשונים והוא רוצה להוריש את רכושו להם, יש לערוך צוואה ולא ניתן לרשום זאת בהסכם הממון.

 

  1. כדאי לפרט בהסכם הממון את פרטי הרכוש שיש לכל אחד מהצדדים ושאינם נכללים במסגרת הסדר איזון המשאבים – וזאת על מנת למנוע מחלוקות בעתיד.

 

  1. כל שינוי בהסכם ממון צריך להיות בכתבף וטעון אישור – כמו ההסכם, גם השינוי צריך להיות בכתב, וטעון אישור על ידי בית המשפט/נוטריון.

 

  1. יש לפרט בהסכם את ההסדר הממוני/רכושי הנכון לצדדים – בדין ישנם הסדרים שונים בנושא הממון לרבות הסדר איזון המשאבים, שיתוף קנייני, שיתוף ספציפי, חזקת השיתוף ועוד. רצוי לקבל יעוץ מדוקדק בכדי לבחור את ההסדר הרכושי הרצוי לצדדים לרבות הסדר של הפרדה רכושית חלקית או מוחלטת.

 

  1. לא לחשוש או להרגיש אי נעימות מהסכם ממון – פעמים רבות הצד בעל הרכוש חושש לבקש ממשנהו לחתום על הסכם ממון, וחש אי נעימות מכך. אין כל סיבה. הסכם ממון לא מעיד על חוסר אימון. הוא מגן באופן לגיטימי על רכוש שנצבר. בנוסף, ההסכם מביא ביטחון לחיים המשותפים כאשר כל צד יודע מה שייך לו, ומה לא, ומונע מחלוקות בעת פירוד. על כן הוא מועיל לשני בני הזוג.
עו"ד צפית קצובר-דיבון
צפית קצובר-דיבון, עורכת דין לענייני משפחה מזה כ-25 שנה, מנהלת מחלקת דיני משפחה במשרד דיבון ושות'. בבלוג זה אשתף אתכן בחוויותיי מאחורי הקלעים של עולם המשפט ודיני המשפחה בישראל. מומחית בכלל דיני המשפחה, לרבות: ענייני גירושין, משמורת, רכוש, ייצוג בבתי משפט ובבתי הדין הרבניים, ירושות וצוואות. בנוסף, מגשרת מקצועית מוסמכת ע"י לשכת עורכי הדין.נשואה ואמא ל-5 ילדים, מתגוררת בפתח תקווה.