טיפים למנהלים בתקופה הקורוניאלית. מספר 11

גמישות וסתגלנות. להפוך משבר להזדמנות

טיפ מס. 11

היכן אתם ממקמים את עצמכם בסולם הערכים של ׳גמישות׳ ו׳סתגלנות׳ בעתות משבר או שינוי?

גמישות וסתגלנות. להפוך משבר להזדמנות
גמישות וסתגלנות. להפוך משבר להזדמנות

ימים שקוראים לשינוי מאפשרים התבוננות על הדרך בה אנו מגיבים לו. נבהלים משינוי, פוחדים ומתנגדים לו, או לוקחים נשימה, מעכלים אותו ומחשבים מסלול מחדש? שינוי שנכפה עלינו עשוי לעורר, בקרב רבים מאיתנו, תחושה של קורבנות ואילו אחרים עשויים דווקא למצוא בו הזדמנות לצמיחה והתנסות. הדרך בה אנו מפרשים סיטואציות ומגיבים להן, מתווה את דרכינו בתהליכי השינוי.

מה עומד בדרכן של גמישות וסתגלנות לשינוי, וכיצד ניתן לחזק תכונות אלה תוך הבנה שהן חלק מאבני היסוד של מנהיגות חזקה?

א. כל אחד שחפץ בכך יכול להשתנות. גם אנשים שאינם מסתגלים מהר לשינויים, יכולים להשתנות, וזאת על ידי קבלת העובדה ששינוי מעורר בהם פחד.

ב. להעיז להתבונן אל תוך הפחד ולא לנקוט מיד בפעולה שתפיג את התחושה שהוא מעורר. תבחנו אילו תחושות עולות בכם ותשאלו את השאלה המתבקשת: ״מה הכי גרוע שיכול להיות״? למדו להתאזן רגשית מול הפחד הכי גדול שהשאלה הזאת מעוררת בכם שכן ההתמודדות הרגשית עם הפחד הגרוע מכל, היא זו שתביא לאיזון ותדייק את התנהלותכם.

ג. פחד לא מודע מנהל אותנו. ההימנעות מלחוות אותו מניעה אותנו לפעולות רבות שאינן מדויקות, והן נעשות באופן לא מודע ובמטרה עקרית אחת: להרחיק אותנו מהחוויה הרגשית שהוא מעורר בנו.

ד. ללמוד להרגיש בנוח עם מצבים של חוסר ודאות. אחד הפחדים הגדולים הקיימים בנו (אחר הפחד ממוות שהוא השורשי ביותר) הינו הפחד מהבלתי נודע ועל כן, רצוי לבחון כיצד בכל זאת להרגיש איתו יותר בנוח. פחד מאי-ודאות הוא אחד המניעים העיקריים ל״אי-שינוי״ ויש אשר יעשו הכל למען שימור הסטטוס קוו ולו רק שלא להתמודד עם התחושה שהוא מעורר. אולם כאשר סיטואציה חיצונית שאינה בשליטתנו נקראת בדרכנו, אין לנו ברירה אלא להתמודד איתה. אנשים שלומדים להתאזן רגשית במצבים אלו, לוקחים החלטות מדויקות יותר ובכך גם מעצימים את מנהיגותם.

סתגלנות וגמישות הן תוצר של איזון רגשי והתמודדות חוזרת ונשנת עם סיטואציות של חוסר ודאות בחיים. אנשים שלוקחים החלטות ויוזמים שינויים בחייהם (האישיים, המשפחתיים, העסקיים והניהוליים) לומדים שלא לתת משקל רב לפחד בתהליכי שינוי וסומכים על יכולתם להתמודד עם מה שיבוא. החשש אמנם קיים אך אינו מנהל אותם. הם לוקחים סיכונים, יוזמים, עושים, מנסים, נופלים, קמים ויוצרים את עצמם כל פעם מחדש. הם מבינים שיש הרבה עוצמה וגדילה כאשר חוצים את הפחד מהבלתי נודע כי מעברו השני ממתינות להם הזדמנויות חדשות והרבה צמיחה אישית. זהו שריר שניתן לפתח ועלינו לזכור שלעתים בלי סיכון אין גם סיכוי.
———-
התקופה ה״קורוניאלית״ מביאה עמה אתגרים לצד הזדמנויות חדשות. בימים בהם סדרי עולם משתנים ועמם גם סדרי העדיפויות ניתנת לנו הזדמנות לבחון מחדש את סט הערכים שלנו ומה הם הדברים החשובים לנו באמת. מנצלת הזדמנות מיוחדת זו להקנות טיפ יומי למנהלים במטרה להעצים את מנהיגותם בימים אלו ולהביא עוד נקודת מבט להעשרת עולמם העסקי והניהולי. דרך צלחה…

זיוי קלעי
פסיכולוגית עסקית וניהולית
Web. www.zivikalay.com
Email. Zivikalay4@gmail.com
Tel. 058-6622404

זיוי קלעי- מנהיגות חדשה
כפסיכולוגית עסקית, אני מלווה בכירים ומחזקת את מנהיגותם וניהולם לשם הצלחתם בתפקיד והצלחת החברהשבתי לארץ לפני שש שנים, לאחר שהייה של 25 שנים בקליפורניה, ארה״ב. מעל לעשרים שנות נסיון בליווי מנהלים בחברות גלובליות, בתהליכי מיזוג ורכישות, בגישור פערי תרבויותאת דרכי התחלתי כפסיכולוגית קלינית ובמהלך השנים התמחיתי בפיתוח מנהיגות ומנהלים בעולם העסקי. נעזרת בכלים מתחום הפסיכולוגיה לאבחון תהליכים ובניית תכניות עבודה מדויקות ותפורות אישית עבור כל מנהל/ת בתפקידם ובדרכם הייחודית ופועלת לפיתוח מנהיגות מודעת ואותנטית