טבעני לי את ארוחת החג – חלק ראשון

אז היא אמרה לי מה דעתך להצטרף לפרוייקט משותף? זה יהיה נחמד כמו פגישה עיוורת רק עם בישולים……. יצא טעים אש.

בחורה עם מחשב נייד

image 

אמרתי לה: "אנחנו לא ממש מכירות" והיא אמרה לי: "אז תדמייני שאנחנו בבליינד דייט". חשבתי לעצמי שהיא די מגניבה, ובליינד דייט של בישולים זה בהחלט רעיון נהדר. 

אודליה אמרה "מממ…  מתכון בשרי שיכול בקלות להפוך לטבעוני/צמחוני…פלפל ממ…" עצרתי אותה מיד, "אני ופלפל לא הולכים טוב ביחד…זה היה ככה מאז שהייתי קטנה, לעומת זאת קרצ'ופי (זה ארטישוק באיטלקית -ואת זה למדתי בערך מגיל שלוש תודות לנונה האיטלקית שלי אמו של אבי ז"ל) יתקבל בברכה".

אחרי השיחה שלנו ישבתי ובאמת חשבתי מה אפשר לעשות לחג, איך להפוך את הארוחה המסורתית שהייתה לנו לכזו שאני אוכל לבשל, לאכול ולהתענג עליה. אז מנה אחת הייתה לי . את הפלפלים הממולאים הנהדרים של אודליה – אני הופכת לארטישוקים ממולאים רק מחליפה את הבשר הטחון בשביבי סויה מושרים בתבלינים לקציצות. 

אבל במשפחה האשכנזייה שלנו תמיד כיכבו כמה דברים אשר את כולם הייתי צריכה לטבען, להמיר להם את המרכיבים מן החי ותתפלאו, זה הרבה יותר קל ממה שזה נראה.

בשולחן הסדר שלנו תמיד היה כבד קצוץ (כי איך אפשר בלי כבד קצוץ על מצה עם מלפפון חמוץ) וכמובן מרק צח עם אטריות גזר וקניידלך, ו… ובבקשה בלי להילחץ גפילטע פיש, לא כזה פולני מתקתק אלא חריף ואיטלקי וטעים מאוד.

פה אולי המקום לציין כי אין לי שום בעיה להגיד שבשר ביצים ודגים מאוד טעימים לי . כלומר היו טעימים לי כי כבר חמש עשרה שנה שאני לא אוכלת אותם בגלל (טוב זה לא הזמן לדבר על סבל וכל ה"שיט" הזה). 

ישבתי ליד המחשב  והתחלתי לחפש, איך להפוך את כל אלו לטבעונים, תאמינו או לא זה ממש, אבל ממש לא מסובך.

צריך לזכור כמה כללים פשוטים:  

למשל, שבייבי סויה הם בעלי מרקם דומה לבשר טחון וסופגים כל טעם, כלומר, תשרו אותם  בטעמים שאתם אוהבים ותקבלו מה שתרצו.
את הטעם המעושן ניתן לקבל מאגוזים שונים, ובצל ושום הם טבעוניים לחלוטין.
לסיום, את טעם הדגים שהוא למעשה טעם הים משיגים מהאצות שבילו גם הן בים.
אה וקמח חומוס הוא תחליף לא רע לדבק של הביצה .

אז מי שרוצה לבשל ארוחה אשכנזייה מסורתית טבעונית לחלוטין תכנסו לבלוג שלי בעוד כמה ימים מבטיחה הכל יהיה כאן, אך בינתיים קבלו….. הפלפלים של אודליה בקרסקי בגרסה האיטלקית טבעונית שלו .

image

8 תחתיות ארטישוק (מוקפאות או טריות )

למילוי:

שלוש כוסות פתיתי סויה מושרים במים חמים עם תבלינים (אני בחרתי בפלפל שחור ותערובת לקציצות).

עלי בזילוקום קצוץ

כפית כמון

מלח

פלפל

עגבניה מגורדת

בצל מגורד

כפית פירורי לחם או קמח מצה (או בשביל עם הרגישות לגלוטן ציטוס ברביקיו טחון עובד נפלא)

*** לערבב הכל ולהניח בצד.

 image

לרוטב:

10 עגבניות שרי

2 שיני שום

פטרוזיליה ובזיליקום

כפית פפריקה

מלח פלפל

*** טוחנים הכל במוט יד עם חצי כוס מים פושרים

 image

כל מה שנותר הוא למלא את תחתיות הארטישוק (או כל ירק שחפצתן) בתערובת לכסות טוב ברוטב ולבשל ארבעים וחמש דקות על אש בינונית, לא לשכוח לכסות את הסיר

בתאבון ותודה רבה לאודליה על המתכון ולאפרת על הרעיון והתמיכה.

 

 

סיפורי הדרור
בגיל 42. יצאתי למסע ... עם ארבעים נשים מופלאות. אחת מהן אמרה לי אם את כותבת אם יש לך מה להגיד לכי לסלונה... מאז סלונה ואני עברנו המון תהפוכות. אבל עדין אני כותבת. ועדין יש לי מה להגיד אז אני פה ומקווה שאתן רוצות להקשיב.