חתונה שווה – יש אלטרנטיבה לנישואים ברבנות

לראשונה בישראל – קריאת התיגר נגד מונופול הרבנות עולה מדרגה ויוצא אל המרחב הציבורי הישראלי – בשלטי חוצות בכל הארץ וקמפיין רשת ענק. ככה עושים ועושות #מהפכהבשמחה

חתונה שווה דרך בגין ירושלים

גילוי נאות – אני שותפה פעילה בתנועה האזרחית למען נישואים חופשיים בישראל. חברה בארגון "הויה" מבית "ישראל חופשית" המובילה את קמפיין "חתונה שווה" ביחד עם התנועות המסורתית והרפורמית. אני עורכת טקסי חתונה בהויה, וייסדתי בארגון את היחידה המשפטית שנותנת לזוגות גם מענה משפטי.

מה חדש? 

זה לא חדש ולא סוד שהממסד הרבני מרחיק לא מעט אנשים מהיהדות, שבמקום להיחשף לפניה היפות והמגוונות נתקלים בממסד מפלה ומדיר. בשנים האחרונות, יותר ויותר ישראלים בוחרים בדרכים אלטרנטיביות ומתחתנים שלא דרך הרבנות.

זוגות זוגות בציבור החילוני והמסורתי, גם בציבור הדתי ליבראלי – "מצביעים בטבעת" ויוצרים מציאות קיימת בשטח של נישואים חופשיים. חלקם מאסו בממסד הדתי, חלקם לא רואים בו רלוונטי לחייהם, חלקם עושים זאת כסולידריות עם זוגות פסולי חיתון. כך הם מסירים מעליהם את הכפיה הדתית על חיי המשפחה שלהם ומצטרפים לעוד ועוד זוגות שעושים מהפכה אזרחית ופוליטית שמתקיימת בגני ארועים ואולמי חתונות. לתנועה האזרחית המרגשת הזו אני קוראת #מהפכהבשמחה.

בשנה שעברה התקיים קמפיין "חתונה שווה" בתשדירי רדיו ופנה בעיקר לאוכלוסיית ההורים, הסבים והסבתות שילדיהם מתלבטים אם ואיך להינשא והאימפקט היה גדול ומשמעותי.

השנה, החלטנו לפנות לקהל היעד עצמו – לזוגות, ובאמצעות פרסום חוצות נרחב בכל הארץ מוצבות בפניהם האלטרנטיבות המצויינות לחתונה שלא דרך הרבנות.

חתונה שווה 4

 #מהפכהבשמחה

אנו מעריכים שאחת מתוך חמש חתונות בישראל נערכת שלא דרך הרבנות.

קיים פער עצום בין המציאות הפוליטית בה אין חופש בחירה בנישואים ע"פ חוק, לבין עמדות הציבור שתומך בכך. מידי שנה מספר הטקסים שאנו עורכים מכפיל עצמו ואנו עדים למגמה הולכת וגוברת של פתיחות בכל הקשור לאפשרויות השונות לנישואים (כולל בחברה הציונית דתית). ישנה הבנה ברורה של זוגות כי מונופול הרבנות פוגע הן בזכויות אזרח בסיסיות והן ביהדות עצמה.

המספרים עולים מדי שנה, ומעידים על צורך אמיתי של עשרות אלפי זוגות לחגוג את היום המאושר בחייהם עם זיקה לזהות הישראלית והיהודית שלהם, מבלי שהם שמים רגל ברבנות ומשתמשים בשירותיה.

 קמפיין "חתונה שווה" נועד לחשוף את הזוגות הצעירים ואת סביבתם הקרובה לחלופות הקיימות ובמקביל, התנועות השותפות באות בדרישה לחברי הכנסת לפעול למיסוד האופציות האזרחיות לחתונה בישראל. זוהי קריאת כיוון לציבור ובעיקר לבית המחוקקים וממשלת ישראל. העובדות מדברות בעד עצמן – עם ישראל, על בניו ובנותיו לא מואס ביהדות, אבל בהחלט מואס ברבנות.

אנו דורשות ודורשים מחברי וחברות כנסת ישראל, בשם החברה האזרחית – התאימו עצמכם לישראל 2017 ולמציאות בשטח ופעלו למיסוד האופציות האזרחיות לנישואין וגירושין בישראל.

 מה זה חתונה שווה? (כנסו לוידאו בסוף הפוסט – ככה נראות חתונות שוות) 

 חתונה שווה היא חתונה שבה מתקיים טקס שהוא בהכרח שונה מטקס הנישואין של הרבנות (או של צהר) משום שהוא טקס שיוויוני.

  • לא טקס של קניין ובעלות של החתן על הכלה.
  • לא טקס שבו הכלה מכוסה ושותקת.
  • לא טקס שלא משתתפות בו נשים.
  • לא טקס שבו החתן חותם על שטר התחייבות כלכלית חד צדדי כלפי הכלה (כתובה).
  • לא טקס שנערך על ידי סמכות דתית ומתקיים לפי כללים הלכתיים עתיקים שרואים בנשים וגברים שונים ובלתי שווים.
  • לא טקס נישואין על פי הדין הישראלי. כי בישראל אפשר להינשא כדין רק כדת ורק באמצעות הרבנות האורתודוקסית החרדית.

 מה זה כן?

  • טקס יהודי שתואם את עולם הערכים של הזוג העומד תחת החופה.
  • טקס הדדי ושיוויוני, הכלה והחתן שניהם נוכחים בו, משמיעים קול ומבטאים את עצמם.
  • הטקס איננו קנייני אלא טקס תרבותי, אישי ומשמעותי.
  • טקס שאינו בסמכות או בשירות הרבנות הראשית ועל כן הוא מנתק את הזוג מהרבנות בכניסה לקשר וגם, חס וחלילה, ביציאה ממנו.
  • חתונה שווה היא יהודית ומשמעותית, שוויונית ומכבדת – את הזוג, את המשפחות, את הקהילה ואת התרבות היהודית והישראלית.

להיות עם חופשי בארצנו

מדינת ישראל היא המקום היחיד בעולם המערבי בו אין חופש דת ליהודים!  הדמוקרטיה היחידה בעולם בה יהודים לא יכולים לחגוג את יהדותם כרצונם ושבה יש כפיה דתית בלתי סבירה על חיי הפרט והמשפחה, בכינונה ובפירוקה.

הציבור הישראלי מואס באקט הכפייתי, הכמעט אלים הזה, המכריח יהודים בישראל להינשא רק בדרך יהודית אחת. בקמפיין "חתונה שווה" אנחנו מעלים את המודעות לשלל האפשרויות התרבותיות לקיום טקס חתונה המתאים עבורם.

במקביל – המשפט הישראלי מאפשר להתרחק מהדין ועדיין לחיות חיי משפחה עם זכויות (וחובות) של זוגות נשואים, בין אם בדרך של נישואים אזרחיים בחו"ל ובין אם בדרך חוזית כידועים בציבור. האלטרנטיבות קיימות וזמינות ואפשריות לכולם וכולן – תרבותית ומשפטית. יש אופציות אחרות טובות יותר מנישואין כדת וכדין ברבנות.

ככל שיותר זוגות יצביעו בטבעת וידירו את עצמם מהרבנות, אנו צופים שעוד מספר שנים כל זוג שני יתחתן בחתונה שווה, מה שיביא לקריסת המונופול הרבני. או אז, המערכת הפוליטית תהיה חייבת להכיר במהפכה ולהסדיר דיני משפחה אזרחיים בחקיקה מסודרת. מוטב כי תשכיל לעשות זאת כבר עכשיו.

בינתיים – תעשו לעצמכם שמח וטוב ותתחתנו בחתונה שווה. 

מזל טוב ולהתראות בשמחות!

[youtube P5-CcKaXBMw nolink]

 

סמדר דקל נעים
אשה ישראלית ויהודיה. מגשרת, עורכת דין ועורכת טקסים. מחתנת, מגרשת וחוזר חלילה. בלוג על משפט ותרבות, דין וטקס. על זוגיות ומשפחה. יהדות ודמוקרטיה. על הגשרים של החיים.