חמושה במשקפיים: הפשיזם הנצחי – אומברטו אקו

המאמר הישיר והנוקב של אומברטו אקו, יחד עם "מבחן ערכים" מאת מרדכי בר-און, הם חוד החנית של מה שרלוונטי במציאות היום

eternal fascism Umberto Eco

מדי פעם, בדרך כלל סביב מבצע צבאי או תקופת בחירות, צפה ועולה ברשתות החברתיות תמונה שבה מוצג הסופר אומברטו אקו, מוקף ברשימת ארבעה עשר עקרונות הפשיזם. הדבר מופיע, עושה את הסבב הנדרש סביב הקירות של כולם, מעורר דיון כלשהו ובדרך כלל נעלם לאחר מספר ימים.

לאחרונה יצא המאמר כולו לראשונה בתרגום לעברית, בספרון מבית הוצאת הספרים תשע נשמות. הספר כולל בתוכו את המאמר של אקו מ-1995 וגם מאמר נוסף, פרי עטו של ד"ר אל"מ מרדכי בר-און, המתייחס אליו ואל החיים הפוליטיים בארץ ובעולם בימים אלה. הבחירה של המו"ל, אוריאל קון, להוציא את הספר דוקא כעת, איננה מקרית. בשנים האחרונות בולטת ההקצנה בשיח הציבורי, ומערכת הבחירות הנוכחית משדרת זאת היטב. פעילויות של אקטיביזם חברתי, מנגד, מתגברות אף הן, והתחושה הגוברת היא שאי אפשר לשתוק יותר לנוכח ההתרחשויות.

אומברטו אקו נולד באיטליה בשנת 1932. הוא חווה את ימי ילדותו ונערותו המוקדמת תחת המשטר הפשיסטי ובגיל עשר זכה בפרס ראשון על חיבור שכתב לתחרות בשם המפלגה. הוא חווה על בשרו את החיים בזמן מלחמת העולם השניה, את תנועות ההתנגדות ואת השחרור מכבלי הדיקטטורה. במאמרו הפשיזם הנצחי הוא מספר קצת על הזמנים הללו, ומשם הוא ממשיך ומאפיין את העקרונות המביאים לצמיחתו של "קדם פשיזם" או "פשיזם נצחי", כפי שהוא מכנה אותו. אין צורך שכל התנאים ברשימה יתקיימו כדי לקיים פשיזם, טוען אקו. חלקם אפילו סותרים זה את זה במידה מסוימת,

"אבל די באחד מהם כדי שהעננה הפשיסטית תתחיל להתעבות" (עמ' 27).

בעודי קוראת במאמר, סימנתי לעצמי כמה נקודות שבלטו בתודעה שלי יותר מאחרות. התרבות החשודה מראש ככל שהיא מזוהה עם חשיבה ביקורתית – ובאה יד ביד יחד עם השנאה לאינטלקטואליזם ולהשכלה חופשית, הרתיעה מהשונה ומהדעה המנוגדת ("אי הסכמה פירושה בגידה"), האליטיזם העממי והכוחנות המינית הן הבולטות שבהן. אני נתקלת יום יום בגילויים כאלה גם מצד פוליטיקאים נבחרים כמו גם מצד אנשים מהשורה. יותר מכך, הנקודות הללו הן מהמאפיינים הבולטים של הדתיות הממסדית. המחשבה על כך שבמדינת ישראל הממסד הדתי הוא חלק מהשלטון מצטיירת בגוונים שהולכים ומאפילים.

אבל לא הכל שחור במאמר של אקו. במקומות המפתיעים ביותר הוא נוקט לשון שנונה ומושחזת בהתנגחות שלו בפשיזם, וכך ניתן למצוא ציטוט כמו "הגיבור הפשיסטי מחכה איפוא למוות בקוצר רוח. אבל למרות קוצר רוחו, ראוי לציין, על פי רוב הוא שולח אנשים רבים אל מותם לפניו" (עמ' 35). זה מצחיק כי זה עצוב? ככל הנראה. זה הסגנון של אקו, שהיה לא רק פילוסוף אלא גם סופר ואיש אמיתי של מילים. הוא מסיים את המאמר ברוח אופטימית ובדיבור על חשיבותה של השמירה על הדמוקרטיה, ובשיר של פרנקו פורטיני, המיטיב לתאר את התקווה.

בחלקו השני של הספר מוצג המאמר מבחן ערכים, מאת אל"מ במילואים ד"ר מרדכי בר-און, שהיה בין השאר מפקד העתודה האקדמית בצה"ל, חבר כנסת מטעם תנועת ר"צ וממקימי הקרן החדשה לישראל. ד"ר בר-און הוא מומחה ליחסים בינלאומיים והוא סוקר את מאמרו של אקו מנקודת ראותו ככזה, אבל גם כפי שהוא רואה את החיים הפוליטיים והציבוריים בארץ ובעולם לאורך שנות חייו. המאמר הזה הוא חלק חשוב בספר ממש כמו חלקו הראשון, בכך שהוא מקשר את הקוראים בין הנקודות במאמר של אקו לבין מה שקורה פה כאן ועכשיו, מקום המדינה ועד לשנתה השבעים ואחת. כמין מחווה יפה לאקו, גם בר-און מסיים את מאמרו בנימה מלאת תקווה ובשיר, פרפראזה על "שיר משמר" של נתן אלתרמן.

לנרתעים מהמסובכות של הספר: התרגום מאיטלקית, של יונתן פיין, הוא מצוין. הרעיונות של אקו אינם פשטניים, ועבור חלקם נדרשת קריאה שנייה או שלישית, אך הטקסט כתוב בשפה ברורה וזורמת, וגם כתיבתו של בר-און היא קריאה וישירה.

הספר כולו, כמקשה אחת, הוא מהדברים החזקים ביותר שקראתי מזה זמן רב. המילים בו חשובות ורלוונטיות ולא יפסיקו להיות כאלה בעתיד הנראה לעין. עקרוני בעיני שכולם יקראו אותו – אזרחים בוגרים ותלמידי תיכון שלומדים אזרחות, בעיקר בימים כאלה, בהם מפלגות בשלטון מתגאות במצעי בחירות על טהרת הכוחנות, הגזענות והפשיזם בשמו המפורש.

הפשיזם הנצחי, מאת אומברטו אקו (יחד עם מבחן ערכים מאת מרדכי בר-און)
תרגום מאיטלקית:  יונתן פיין
הוצאת תשע נשמות, 2019
70 עמודים

 

זה הכל להפעם. בברכת שלום, חירות ודמוקרטיה מגברת הבלים!

 ∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞

♥ הי! אהבתן מה שקראתן? אתן מוזמנות לעקוב אחריי באופן קבוע, בכפתור “עקוב אחרי” כאן למעלה או בדף הפייסבוק שלי גברת הבלים 
 יש לי עוד אתר, ובו אני כותבת לפעמים שירים וסיפורים. יותר בעניין הזה? מוזמנים לבדוק גם אותו! בראש של גברת הבלים