חוק טיבי – חוק שירותי תעופה – פיצוי כספי על עיכובי וביטול טיסות

בחורה עם מחשב נייד

 

חוק טיבי – חוק שירותי תעופה – פיצוי כספי על עיכובי וביטול טיסות

אחד הדברים המעצבנים ביותר שיכולים לקרות במהלך חופשה משפחתית הוא להגיע לשדה התעופה מלאי צפיה ואנרגיה, ולגלות לפתע שהטיסה בוטלה או נדחתה, ופתאום אתם מוצאים את עצמכם בחוסר וודאות (לעיתים אף עם ילדים קטנים), ולא יודעים מתי בסופו של דבר תגיעו לביתכם, או נאלצים להפסיד יום שלם מחופשה יקרה בה השקעתם ממיטב כספכם.

כדאי שתדעו כי בשביל מקרים כאלה בדיוק קיים בישראל חוק הנקרא – חוק שירותי תעופה הידוע גם בכינויו חוק טיבי, אשר נחקק בהתבסס על תקנות דומות הקיימות בתחום זה באירופה, ונועד בעיקר להסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של עיכובי וביטולי טיסות, וכן את החובות המוטלים על חברות התעופה.

במסגרת חוק זה, על חברות התעופה ליידע אותנו הנוסעים – על הזכויות שלנו במקרים אלה, ומה עליהן לספק לנו. כך למשל, במקרים בהם העיכוב בטיסה הוא מעל שעתיים ומעלה, על חברות התעופה לספק על חשבונן לנוסעים – מזון ושתיה, וכאשר ההמתנה לטיסה כוללת גם המתנה של לילה – על חברות התעופה לספק אירוח בבית מלון והסעות משדה התעופה לבית המלון החזרה.

בנוסף לכך, החל מהשעה החמישית לעיכוב בטיסה ומעלה, זכאים הנוסעים להודיע לחברת התעופה כי הם מבטלים לגמרי את טיסתם, ולדרוש לקבל חזרה את מלוא התמורה שהם שילמו עבור כרטיס הטיסה, וחברות התעופה מחויבות לשלם להשיב להם תשלום זה, בתוך 21 יום מהמועד בו פנו אליהם הנוסעים בכתב.

בנוסף במקרים של ביטול טיסה, על חברת התעופה לספק לנוסעים כרטיס לטיסה חלופית באותם תנאים ובטיסה חלופית המוקדמת ביותר שניתן (לרבות באמצעות חברות תעופה אחרות).

מתי ניתן לקבל פיצוי כספי מכוח חוק שירותי תעופה – חוק טיבי ?

במקרים בהם הטיסה בוטלה לגמרי או עוכבה מעל 8 שעות, זכאים הנוסעים לקבל פיצוי כספי ללא הוכחת נזק, אשר שיעורו מבוסס על המרחק האווירי של הטיסה.

ליעדים הקרובים ביותר – כגון: יוון/קפריסין/טורקיה – הפיצוי הנו 1,300 ש"ח.

ליעדים לאירופה – כגון: לונדון/פריז/אמסטרדם – הפיצוי הנו 2,080 ש"ח.

ליעדים רחוקים – כגון: ארה"ב/תאילנד/סין – הפיצוי הנו 3,100 ש"ח.

קיימים מקרים בהם חברות התעופה עשויות להיות פטורות מלשלם לנוסעים פיצוי כספי. כך למשל, במקרים בהם חברת התעופה הודיעה על דחיית או ביטול הטיסה יותר מ-14 יום לפני מועד הטיסה, תהייה היא פטורה מלשלם פיצוי כספי. בנוסף, גם במקרים בהם הנסיבות שגרמו לעיכוב או ביטול הטיסה נגרמו בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה (כגון: תנאי מזג אוויר קשים או שביתה), עשויה חברת התעופה להיות פטורה מלשלם פיצוי כספי.

*אין באמור במכתב זה בכדי להוות ייעוץ משפטי*

מאמר זה נכתב על-ידי עו"ד אהוד פאי