זן נכחד: ספרי נוער

בחורה עם מחשב נייד

 

העידן המודרני והטכנולוגי הביא עמו המון שינויים קיצוניים. במאה האחרונה עברנו קפיצת מדרגה משמעותית. החל מהקמת המחשב הראשון, אל עבר הטלפון הסלולרי ולאחר מכן אינטרנט ורשתות חברתיות. אומנם הטכנולוגיה הביאה עמה המון דברים טובים אך עם זאת ישנם כמה תחומים מהותיים שתדמיתם נפגעה קשות והם עומדים בפני הכחדה אמתית.

בקרב הצעירים תופעת קריאת הספרים כבר כמעט ואינה קיימת. ספרי נוער שבעבר היוו כאבן יסוד עבור שאיבת מידע, תעסוקה עצמית ופיתוח המחשבה והדמיון מאבדים מהפופולאריות בכל רגע נתון. כמובן שישנה אוכלוסייה שעדיין קוראת ספרים אך מדובר על קומץ שמצטמצם עם השנים.

למה חשוב לקרוא ספרים?

מחקרים רבים הוכיחו שהשפעתם של הספרים הינה עצומה על מוח האדם. מדובר על אפקט שמתחיל כבר בגיל הפעוטות וכאשר אנו קוראים ספר לילדנו זה מפתח אותו במספר פרמטרים. החל משיפור יכולות התקשורת שלו, אל עבר יכולת גבוהה בפיתוח מערכות יחסים וכמובן שיפור החשיבה הלוגית בצורה ניכרת.

גם כאשר מדובר על גילאים גדולים יותר כגון ילדים בני 10 ובני נוער, ישנה היכולת לשפר תכונות כגון סבלנות ועצמאות על ידי קריאת ספרים. ספרי נוער מהווים של חשוב מאוד בחייהם של הצעירים מפני שמדובר על גיל בו הם משתנים בצורה משמעותית ולכן השפעה חיובית ואופטימית של ספרים ערכיים עלולה להוות כמקור מצוין להתפתחות השכלית.

ישנן יכולות נוספות שניתן לפתח כאשר קוראים ספרים. קריאה מרובה של ספרים באופן ברור מעשירה את אוצר המילים. דבר זה חשוב מפני שההשפעה הזאת תגרום לנו לדבר ולבטא את עצמנו בצורה ברורה יותר ורהוטה, דבר שהוכח כמשחרר רגשי תסכול אצל אנשים בעלי אוצר מילים ירוד.

השפעה מהותית נוספת הינה היכולת לשפר את הזיכרון. קריאת ספר שוות ערך לאימון שרירי המוח ולכן ככל שתקראו יותר אתם בעצם מבצעים פעולות רבות של זיכרון שמאמצות את המוח ואתם יוצרים קשרים שמתחזקים.

ההשפעה הבריאותית של הספרים

קריאת ספרים אינה רק משפיעה על הנפש ומשפרת תכונות משמעותיות אצלנו. מחקרים רבים שבוצעו בארה"ב ובישראל גילו כמה תוצאות מדהימות וחיוביות. כך לדוגמא, מדענים שביצעו בדיקה בארה"ב גילו שקריאת ספרי נוער, ילדים, או פעוטות משפיעה על תפקוד המוח מבחינה פיזית והקשרים הבין עצביים הולכים ומתהדקים.

בישראל לעומת זאת, נבדקה אוכלוסייה של כאלף קשישים לאורך תקופה של 18 שנים, ונקבע כי העובדה שהם קראו ספרים במשך מרבית מחייהם תרמה לאריכות חייהם. תוצאה זאת נקבעה מפני שקריאה נחשבת כדבר אקטיבי בניגוד לצפייה בטלוויזיה שנחשבת פאסיבית וכתוצאה מכך ישנה זרימה של הדם במוח.

אז זכרו, אומנם הטכנולוגיה תפסה את מקומה בעולם, אך ספרי פעוטות, ספרי נוער וגם ספרים למבוגרים הינם חשובים מכל כך הרבה בחינות ועלינו להתמיד ולקרוא אחת לכמה זמן.