זוגיות במחלה

הרגע הזה שחצה את חיינו, החיים שלפני הטלפון ההוא , והחיים אחרי הטלפון

סיום לימודי זוגיות בבר אילן , ההתרגשות גדולה הייתה למידה מענגת לימודי תהליך והעצמה , עם כל כך הרבה כלים ותכנים . ואני ,באוטומט שלי חוויתי את הלימודים בדפורמציה לחיי הזוגיות שלי "זוגיות במחלה" זאת זוגיות אחרת.

WhatsApp Image 2018-02-21 at 10.25.23

לפני 27 שנים התחתנתי עם יוסי אהבת חיי ,זוגיות בריאה ,אהבה גדולה. בית ,ילדים ,עבודה ,בילויים, חברים … חיים נורמטיביים.

זה היה בבוקר יום שישי הטלפון הזה  שהכי פוחדים לקבל, הגיע ! ד"ר פטצ'נקו בצדו השני של הקו "הבדיקות של יוסי הגיעו , אני צריכה שיבוא בדחיפות". מיד הבנו שזה הרגע שחוצה את חיינו . החיים שלפני הטלפון והחיים שאחרי הטלפון . כבר שם באותו בוקר השיחה הזאת שינתה את סדר היום שלנו שהיה מתוכנן , ובעצם שינתה את חיינו . ההבחנה היית מהירה יוסי עם סרטן מופשט בדרגה 4 …. פצצה של 5 טון לכל אחד מאתנו בנפרד, בזוגיות , ובמשפחה .                                                                              בשעות הראשונות היתה השבתת מערכות ,חוסר ידיעה ,אמרו לי שצריך למצוא אונקולוג מומחה לכבד ואני , שואלת "אבל מה זה אונקולוג?". מסך שחור נפל על חיינו , חושך גדול שנינו יושבים שם על המדרגות האחוריות בבית החולים חבוקים אחד בזרועותיה של השנייה בוכים את נשמתנו , אפילו הבכי כבר לא היה כמו אז . השעות עוברות ממשיכים בבדיקות הגילויים והתמונה מתבהרת ( או יותר נכון מתחשכת) .המצב לא טוב ! הזמן קצר ! יש לו כמה חודשים לחיות. על ניתוח אין כלל מה לדבר , יתכן שהכימו יצמצם ,"כל גוף מגיב אחרת". ואנחנו, לא מבינים מה זה אומר?.  אלו היו ימיי הצפה של פחד גדול לצד תיקווה . איך מודיעים לילדים? איך מתנהלים בבית?  … מלא שאלות ממלאות את ראשנו ותשובות אין .

ובתוך כל החשכה הזאת היה פנס . פנס של חברים ומשפחה, פנס שהאיר את דרכנו בחום גדול חיבוק ענק ובעיקר הכלה .הפנס הזה חימם את ליבנו ומילא אותנו בכוחות ליציאה מהמחלה במלחמה .

הייתי אז בעיצומם של לימודי יעוץ משפחתי עם מיכל דליות . מיכל ליוותה אותי והדריכה איך מודיעים לילדים , איך מגייסים אותם לאתגר חיינו , זהו תהליך לא פשוט . כל אחד מילדי קיבל את הידיעה באופן שונה וההתמודדות שלהם הייתה שונה , בכינו יחד , הכלנו אותם , שיתפנו , וענינו על כל השאלות . דגלנו מהתחלה שלא מטייחים אומרים את האמת , לכל אחד ברמה שיכל להכיל ולהבין . זהו תהליך שמחייב הדרכה מאיש מקצוע , בצעדים קטנים רגישים ומיליוני חיישנים למצבם של הילדים , האסימונים נופלים אט אט ,התמונה נצבעת בצבעים שונים .

המחלה בגופו של יוסי ,אך התפשטה לכל אחד מאתנו , גם אני מרגישה חולה רק בלי המחלה , את הטיפולים אני חשה ועוברת דרכו . להיות בזוגיות לאדם חולה שבעצם מרגע הגילוי כל מה שהוא עושה הוא נלחם. נלחם על חייו ואני לקחתי את תפקיד המלווה ונלחמת על איכות חייו (חיינו) החיים מקבלים משמעות שונה , הזוגיות כבר לא דומה , היא עוברת כל מיני מצבי צבירה , ועולה השאלה הגדולה בתוך כל זה מי שם עבורי? , השיח פתאום משתנה אפילו הריבים והקונפליקטים כבר לא כמו אז. ופתאום אני מגלה שהאיש שלי הוא גיבור על נלחם בטיפולים קשים , וגם שם מפזר אהבה , אהבה שונה אהבה חדשה , לא כמו אז….

ובכל הכאוס הזה היה לי ברור שכמו שהיו (ועודם) לצדנו אנשים שהאירו את דרכנו  גם אני אהיה שם יום אחד אלווה משפחות וזוגות במחלה. יש חיים טובים במחלה רק צריך ללמוד ליצר אותם . ללמוד לראות כל קרן אור ולהתחמם תחתיה , להעצים את הזוגיות לתת חשיבות למגע לליטוף להיות קשובים לילדים ולעקבות הפחד שהם זורעים בהתנהגויות שונות .אני פה עבור אלו שנמצאים "בזוגיות במחלה " לשאלה שיחה וייעוץ.

P

דניאלה דבח, מרכז מדברים יחסים
מרכז מדברים יחסים - יעוץ זוגי, משפחתי, אישי ומיני . הרצאות וסדנאותדניאלה דבח כהן 050-9613040 ראשון לציון