ורניקס, כיסוני הבצק של סבתא

הורניקס של סבתי הם המאכל שליווה את ילדותי, כשהיא הייתה מכינה אותם היינו כולנו מתענגים על הטעם, שעד היום מעלה לי חיוך על הפנים, זכרונות וטעמים של ילדות

DSC_0862

אמי לא היתה ואיננה בשלנית גדולה. לא בגלל שהיא לא יודעת לבשל, אלא בגלל שהיא לא אוהבת לבשל. מבחינתה בישול זה בזבוז זמן. את כל אהבתי לבישול ולאוכל ינקתי מהסביבה, לא מהבית. אבל עם כל זאת יש מספר מאכלים שהיו לנכס צאן ברזל בבית. אחד מהם היה כיסונים במילוי תפוחי אדמה ובצל מטוגן. סבתי היתה מכינה את הכיסונים כארוחה בפני עצמה ואנחנו היינו מתענגים עליהם. אני נזכרת בטעם בערגה ובגעגועים עזים לריח, לטעם ולתקופה אחרת.

כמעט לכל עדה יש את הכיסונים שלה. לרוסים יש פלמיני, לארמנים-מאנטי טיים, הרומנים מתמחים בוריניקי, היפנים הביאו את הגיוזה ועוד ועוד.  המתכון שאני מביאה אליכם, הוא המתכון מבית סבתי הרומניה, והוא נקרא ורניקס.

הורניקס היה ידוע בעיקר בין הרומנים, האוקראינים והפולנים, ברוסית וריוניי (varenyy) פירושו "מבושלים במים רותחים".  את הורניקס מומלץ להגיש לצד מרק צ'ורבה, עם שמנת חמוצה.

המתכון:

לבצק:

2 תפוחי אדמה גדולים מבושלים ומעוכים לפירה

1 ק"ג קמח

2 כפיות שטוחות של מלח

2 בצים

1.5 כוסות מים (להוסיף לאט לאט עד שנוצר בצק נוח לעבודה).

6 כפות שמן

למילוי:

6 תפוחי אדמה בינוניים מבושלים ומעוכים לפירה

1 בצל גדול קצוץ ומטוגן עד השחמה

פלפל שחור

מלח-לפי הטעם

אופן ההכנה:

1. להכין את המילוי: לערבב את כל חומרי המילוי (להשאיר בצד 2 כפות בצל מטוגן לעיטור המנה)  להניח בצד עד לקירור מלא.

2. בקערת המיקסר עם וו גיטרה שמים את כל חומרי הבצק ולשים עד שמתקבל בצק גמיש ונוח לעבודה. לשים לב – חשוב להוסיף את המים במשורה על מנת לא לקבל בצק דביק. להניח את הבצק למנוחה של חצי שעה (חשוב לכסות את הקערה ולמנוע התייבשות של הבצק).

3. לקמח משטח עבודה ולרדד את הבצק שיהיה דק (בעובי של כ- 3-4 מ"מ). לקרוץ עיגולים בעזרת קורץ או כוס. למלא כל עיגול במלית של תפוח אדמה – אני אוהבת לשים את המלית בשק זילוף ולמלא ביתר נוחות את הכיסונים, אבל גם כפית תעשה את העבודה.

DSC_0857

4. לסגור כל כיסון לחצי. הקפידו לסגור היטב כדי שהכיסונים לא יפתחו בעת הבישול. להניח את הכיסונים על מגש.

DSC_0858

5. בינתיים, מרתחים  סיר גדול עם מים, 2 כפות מלח ו4- כפות שמן.  מכניסים לסיר המים הרותחים, בכל פעם 8-10 יחידות על מנת שלא יידבקו או יפתחו. כאשר הכיסונים צפים, מבשלים עוד 5-7 דקות. ומוציאים מהמים בעזרת כף מחוררת לנער קלות על מנת להיפטר מהנוזלים.

לשים בצלחת הגשה, לפזר מעל בצל מטוגן ו…להנות מכל ביס. בתאבון.

DSC_0871