התקן תוך רחמי יתרונות או חסרונות, מה יש יותר?

בחורה עם מחשב נייד

התקן תוך רחמי הוא אחת ההמצאות החשובות ביותר שיצאו במהלך המאה האחרונה. התקן זה שינה לחלוטין את הדרך שבה אנו יכולים לקיים יחסי אהבה זה עם זה, הוא נותן הרבה ביטחון לאישה והיא למעשה הופכת להיות תלויה בעצמה, ועוד יתרונות רבים. עם זאת, יש גם חסרונות בהתקן. מה יש יותר, יתרונות או חסרונות? והאם היתרונות והחסרונות רלוונטיים לכול אישה או שזה משתנה?

מהו התקן תוך רחמי?

כדי להבין טוב יותר מה החסרונות והיתרונות שבשימוש בהתקן, צריך להבין מה הוא מבצע, איך הוא מבצע זאת וכמובן כיצד מחדירים אותו אל תוך הרחם. התקן זה הוא למעשה התקן קטן בגודל שלא עולה על כמה סנטימטרים ויש מגוון סוגים. יש התקנים תוך רחמיים הורמונליים שמונעים היריון על ידי הפרשת הורמונים אל חלל הרחם ויש התקנים מכניים שפועלים בשיטות אחרות שעליהן לא נרחיב כרגע. את ההתקן רופא נשים יחדיר אל הרחם באופן מהיר ודי פשוט והוא יעיל בדרך כלל ל-5 שנים.

הכדור בידיים של האישה

אפשר לדבר תחילה על היתרון הראשון של התקן תוך רחמי כאשר הוא היתרון החשוב ביותר וזה שמניע נשים רבות להתקין אותו. אם נביט על אמצעי המניעה האחרים נגיע למסקנה שבעולם יש כל מיני בעיות כאשר אחת הבעיות של קונדום, שהוא אמצעי המניע הנפוץ ביותר כאשר לא מדובר בבני  זוג קבועים, תלוי בעיקר בגבר. נכון שהאישה יכולה לשאול את הגבר האם הוא הניח קונדום אך בכל מקרה יכולות לקרות תאונות והיא גם יכולה לשכוח, ומאיפה לה לדעת האם הקונדום תקין או הונח בצורה נכונה. כשיש התקן תוך רחמי האישה יכולה להרגיש מוגנת בכל עת והיא תלויה אך ורק בעצמה.

נהנים הרבה יותר עם ההתקן

עוד יתרון בולט של התקן תוך רחמי שנובע מאופי השימוש בו, היא העובדה שנהנים יותר בקיום יחסי מין. נכון שגם גלולות למניעת היריון יכולות להיות נהדרות לקיום יחסי מין בהרגשה מלאה אך את הגלולות אפשר לשכוח, כאשר את ההתקן אין אפשרות לשכוח כי הוא תמיד נמצא ברחם ושומר על האישה מכניסה להיריון. עם התקנים תוך רחמיים אפשר להיות בטוחים בקיום יחסי מין מוגנים לפחות מהבחינה של כניסה להיריון, והוא לא מפריע בשום צורה ולא מורגש כלל על ידי אף אחד מהצדדים.

ההתקן התוך רחמי בטוח יותר

כאשר אנו מדברים על הביטחון של התקנים תוך רחמיים אנו מתייחסים לכמה פרמטרים כאשר הראשון שבהם הוא אחוז ההצלחה. אחוז ההצלחה למניעת היריון של התקנים תוך רחמיים נושק ל-100 אחוזים כאשר קונדומים זוכים רק ל-97 אחוזים וגלולות למניעת היריון למעט פחות מההתקן. כך למעשה ההתקן הופך להיות הכי נוח, הכי בטוח והכי פשוט לשימוש. כמו כן, ההתקן יכול לפתור את הכאבים האדירים של המחזור הנשי. יש התקנים תוך רחמיים שמפרישים הורמונים ובכך מעדנים את הווסת והופכים את החוויה להרבה פחות כואבת, כאשר בטוח יותר גם להניק עם ההתקן מאשר עם גלולות.

מה החסרונות של התקן תוך רחמי?

להתקן התוך רחמי יש עוד יתרונות רבים אך יש לו גם כמה חסרונות. ראשית, לחלק מהנשים הוא לא יתאים והוא יכול לגרום כאבי מחזור קשים יותר. חלק מהנשים שמשתמשות בהתקנים תוך רחמיים גם מדווחות על חשק מיני שיורד, ולמרות שמדובר בחסרון יחסית נדיר זהו חיסרון משמעותי במיוחד. יחד עם דימומים לא סדירים אחרי החדרתו ובמהלכה השימוש בהתקן, יחד עם הסיכוי הגבוה יותר לשאננות בעניין העברת המחלות בעת קיום יחסי מים וההחדרה שיכולה לעתים לכאוב, יש חסרונות שאי אפשר להקל בהם ראש אם כי הם מתגמדים נוכח היתרונות הרבים של השימוש בו.

המאמר באדיבות – ד"ר ברעם אילן

drbaram.co.il