התערוכה "הצלמים – ירושלים בעיני צלמיה 1950-1900" מתמקדת בצלמים שחיו בירושלים בינהם צדוק בסן מהמשפחה שלי מאת: שרית יוכפז

בחורה עם מחשב נייד

צילום של צדוק בסן

תערוכה חדשה במוזיאון מגדל דוד, ירושלים

צילום  צדוק בסן- שהיה דוד של סבא שלי אליהו בסן{ שמי שרית בסן יוכפז}ריגש אותי מאוד שהגעתי לתערוכה חשובה ומסיבת עיתונאים וגיליתי  קיר  עטור עם צילומיו. וספר ובו  מככבים צילומיו. העניק 1500 צילומים  למדינת ישראל לארכיון  הציוני.

הצלמים- ירושלים בעיני צלמיה 1950-1900

אוצר: ד"ר שמעון לב. אוצרת משנה: חמוטל וכטל

פתיחה: 26 מאי 2016     נעילה:10 דצמבר 2016

שעות פתיחת המוזיאון: ראשון-חמישי ושבת 09:00-16:00 שישי 09:00-14:00

כל המידע באתר מוזיאון מגדל דוד www.tod.org.il ובדף הפייסבוק פרטים והזמנות בטל. 2884*

 

 מיצג של צילומיו של צדוק בסן  הצלם העברי הראשון- כבוד גדול הוא הדוד של סבא שלי ז"ל

צילום:צדוק בסן בתערוכה ובספר" הצלמים.ירושלים בעיני צלמיה 1900-1950

התערוכה "הצלמים – ירושלים בעיני צלמיה 1950-1900" מתמקדת בצלמים מרכזיים שחיו ופעלו בירושלים במחצית הראשונה של המאה העשרים, ומעניקה מבט מקורי, מורכב ומרתק על העיר. התערוכה מוציאה לאור את פועלם הוויזואלי של הצלמים שפעלו בה, כיצד הם ראו את העיר וכיצד העיר התבטאה ביצירתם. התערוכה שופכת אור על קורותיו של תחום הצילום בירושלים בתקופה שבה תחום הצילום בארץ וברחבי העולם עבר שינויים רבים ומספרת פרק שטרם סופר בתולדות הצילום הארץ-ישראלי.

התערוכה מדגישה את ייחודה ומורכבותה האנושית

 ד"ר שמעון לב במסיבת עיתונאים.-צילום:שרית יוכפז

והתרבותית של העיר ומוצג בה בפעם הראשונה מבט שלם על מפעלם של צלמי ירושלים הנוצרים, היהודים והמוסלמים שפעלו בין השנים 1950-1900 לכל צלם טביעת עין ייחודית דרכה תיעד פן מפניה הרבות של ירושלים. רבים מהצלמים ליוו ותיעדו בצילומיהם את תושבי ירושלים בקהילות השונות, אחדים נשלחו מטעם מוסדות וקרנות לצלם את האירועים ההיסטוריים השונים שהתרחשו בעיר ואחדים היו אמנים שביקשו להנציח את מבעיה הייחודיים של ירושלים.

הצילומים נאספו בעמל רב מארכיונים פרטיים וציבוריים והצלמים שעבודותיהם יוצגו בתערוכה הם: אברהם מלבסקי, אברהם קובץ', אליה קהואג'יאן, אלכסנדר גנן, אלפרד ברנהיים, אפרים דגני, חנה דגני, ארתור באואר, גאראבד קריקוריאן, זכריה קוטלר, חליל ריסאס, חליל רעד, חנא ספייא, טים נחום גידל, י' סיני, יהודה (יולק) איזנשטרק, יוסף שוויג, יעקב בנאור-קלטר, יעקב בן-דב, יצחק ברלינד, לו לנדאואר, מיליטאד סווידס, משה שוורץ, עלי זערור, עליזה הולץ, פלוא ציבלין, צ'ארלס אלכסנדר הורנשטיין, צבי אורושקעס (אורון), צדוק בסן, צלמי אמריקן קולוני, קלמן וייס, רבקה קרפ, רודולף יונס ושלמה נרינסקי.

לראשונה המוזיאון יוצא החוצה אל המרחב הציבורי ובמסגרת התערוכה החדשה יוצגו ברחבת מרכז כלל שברחוב יפו מבחר צילומים מתוך התערוכה שמתכתבים עם הווי הרחוב מאז ועד היום וחושפים לציבור הרחב מקצת מאוצרותיה של ירושלים השמורים בארכיונים. המבקרים בתערוכת הרחוב מוזמנים לקחת חלק בתערוכה ולצלם פורטרט עצמי על רקע מגדל דוד, כפי שנראה בשנת 1926. התמונות שישותפו בפייסבוק,באינסטגרם ובטוויטר  באמצעות תיוג (#הצלמים) יוצגו במוזיאון. כמוזיאון העיר ירושלים, מתפקידו של מוזיאון מגדל דוד לספר את סיפורה של העיר ושל מגוון הדתות והתרבויות המתקיימות בה. מוזיאון מגדל דוד רואה בתפקידו זה שליחות וחובה כלפי תושבי העיר, המבקרים בה, אנשים שירושלים קרובה אל ליבם וכלל הציבור הרחב

בואו לקחת חלק בתערוכה!  באלבומי המשפחה, בקופסאות, בארונות ובשידות שלכם חבויים אוצרות – צילומים נפלאים המתעדים את פניה הרבות של ירושלים. שתפו אותנו באוצרותיכם. נערו את האבק מהאלבומים הישנים ועזרו לנו לגלות את פניה הנסתרות והרבות של ירושלים. העיר של סבכם וסבותיכם, הוריכם, ושל כל אחד ואחת מכם.
כולם מוזמנים לשלוח תמונות סרוקות באיכות טובה בלוויית פרטים ביוגרפים, סיפור מעניין ומי היה הצלם (באם ידוע) לכתובת המייל הבאה   archive@tod.org.il ניתן גם להגיע בכל יום ראשון למוזיאון (בתיאום מראש) על מנת לסרוק את התמונות אצלנו. התצלומים שיבחרו יוצגו כחלק מהתערוכה.

סיורים במסגרת התערוכה החדשה יתקיימו בימי שישי בשעה 9:30 (מה 1.7) מחיר: 60-75 ש"ח

הסיור החדש מביא את סיפורה של העיר בשנים 1950-1900 דרך עדשת המצלמה, מנקודת מבטם של הצלמים. הסיור מתחיל בביקור בתערוכה וממשיך למרכז העיר בעקבות סיפורם של הצלמים הירושלמיים ראאד, קהואג'אן, נרינסקי, קראפ בן דוב ואחרים, ובתי הפוטו המיתולוגיים שפעלו בעיר: 'פריזמה' ,'שוורץ' ו'ארושקעס'. הסיור עובר ברחוב יפו, כיכר ספרא, רחוב בן יהודה, רחוב בצלאל ולסיום ביקור בבית האומנים ברחוב שמואל הנגיד.      משך הסיור: שלוש שעות

התערוכה תלווה בקטלוג הכולל צילומים נבחרים מתוך התערוכה ועשרות צילומים שיתפרסמו לראשונה וכן מאמרים מקצועיים והגותיים מאת ד"ר שמעון לב, ד"ר לביא שי ומאיר אפלפלד. מנהלת ואוצרת ראשית, מוזיאון מגדל דוד: אילת ליבר

עיצוב התערוכה: עידו ברונו ודני הוכברג יעוץ מוזיאלי – צילה חיון ; הפקת התערוכה – חותם. מחוללת תרבות

מומלץ בחום.

מאת: שרית בסן יוכפז