השפעת הלימודים על יחסי הורים וילדים

כשהבת שלי הייתה בת שמונה, ביקשתי ממנה שוב ושוב למחוק את האות ג' שכתבה ולתקנה. כשהילדים נדרשו להכין עבודה לבית הספר, התעקשתי איתם שיחפשו חומר ויסכמו מתוך כמה אנציקלופדיות (זוכרים?). גם עמדתי על כך שלא יקחו זה מזו חלקים מ"עבודת שורשים" אלא, יראיינו, ישאלו ויכתבו הכל בעצמם.

הצגתי עמדה ברורה מאד ונוקשה, ששמה את הלימודים במקום גבוה בסדרי העדיפויות. שאלתי את הילדים על הלימודים, על המטלות, ישבתי איתם ללמד, להסביר, עמדתי על כך שיעשו את המטלות על הצד הטוב ביותר.

בבית הגדרתי מה יעד הציונים שיש להגיע אליו במבחנים. גם ידעתי לנמק: "אתם ילדים עם יכולות גבוהות, עם פוטנציאל ואנחנו הורים הפועלים למענכם ולטובתכם, שמים לפניכם כל מה שאתם עשויים להיות זקוקים לו. לכם נשאר לעשות את המקסימום כדי "למצות את הפוטנציאל" הגלום בכם ולהביאו לידי ביטוי".

ילדים כותבים לבלוג

צילום: תמונה מאתר Pixabay

במשך השנים הבנתי שאני מקריבה את היחסים שלי עם הילדים על "מזבח" הלימודים. שמה את הנושא הזה בחזית ובראש סולם סדרי העדיפויות  ובעצם פוגעת בתשתית היחסים שלי עימם.

הבנתי שחשוב יותר שאשים דגש על יחסים טובים, על הדרך בה אוכל להיות הורה משפיע. הורה המשפיע על הנחלת דרך וערכים, תחת לתפקד כ"שוטר" הבודק – מה עשו, כמה, מה לעשות ומה עוד.

אני רוצה להזמין הורים להרחיב את הדרך בה הם מסתכלים על ילדיהם לעוד תחומים בחיים. לזכור שלימודים הם רק לימודים, הם מהווים מיומנות אחת, מסויימת מני רבות ובנושאים מסוייימים. זו מיומנות הנמדדת במספרים בלבד אשר אינם משקפים את מגוון היכולות של הילד.

אני מזמינה הורים, בראש ובראשונה, להפריד בין ילדיהם לבין הלימודים. הילד שלכם לא "חלש במתמטיקה" או "גרוע באנגלית". הלימודים הינם מיומנות, מיומנות שאפשר לשכלל והיא אינה אומרת דבר על מי הם ילדיכם. הציונים של הילדים בלימודים גם לא אומרים או מעידים עליכם ההורים, שום דבר.

שוחחו עם הילדים שלכם על נושאים מגוונים המהווים חלק מחייהם, מלבד הלימודים: תכנים אישיים, אקטואליה, חברה, התפתחות אישית וזמן פנאי.

הרחבת ההסתכלות שלנו על ילדינו תעזור גם להם לראות את עצמם לא רק דרך הלימודים, לראות את מגוון היכולות שלהם, לראות את הייחוד שלהם – איפה הם במיטבם, ומה "עובד" להם.

המסר: מה שאתה זה הכי טוב הדגש: הדרך שאתה עושה ומציאת הקול הפנימי והייחודי של כל אחד.

בעיקר בעיקר – דגש על יחסים טובים, הם הבסיס להמשך דרכנו המשותפת עם ילדינו בהמשך החיים ובאתגרים הנכונים לנו בעתיד.

 

יהודית אוליבר - הדרכת הורים
נשואה ואמא לארבעה. מתגוררת באבן יהודה. מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך. מומחית בהדרכת הורים למתבגרים ובהדרכת הורים לילדים בעלי קשיי קשב וריכוז. מרצה, מלמדת וכותבת הורות. מדריכה הורים באופן פרטני, מנחה קבוצות הורים וסדנאות. מאמינה גדולה ביכולת של הורים לעשות שינוי מייטיב במשפחתם בתהליך קצר מועד.