הקשר בין ריחות בשמים למצב רוח שלנו

דבר אחד בטוח – הבושם נמצא כאן כדי להישאר. עם זאת, למרות שרבים מאתנו עושים בו שימוש יומיומי, לרוב אף אחד לא נותן את הדעת על ההשפעה העצומה שיש לבשמים השונים על מצב הרוח שלנו.

בחורה עם מחשב נייד

הבשמים המודרניים אמנם לא היו פה מאז ומעולם, אבל אין ספק שמשחר האנושות הם שימשו אותנו למטרות שונות. במקרא ניתן למצוא אזכורים רבים למיני בשמים שונים ששימשו בעיקר למטרות פולחן וכבר במצרים העתיקה נהגו למשוח את המתים במרקחות ארומטיות לפני שנקברו באדמה. למעשה כבר בכתבים הסיניים העתיקים אפשר למצוא מתכונים בדרגת פירוט גבוהה מאוד שיועדו להכנת בשמים שונים שבתקופה ההיא הופיעו במתכונת של קטורת בעיקר. אלפי שנים עברו מאז שאותם בשמים עתיקים היו בשימוש ועד שהופיעו הבקבוקונים המודרניים שנתונים בבקבוקוני זכוכית, אך דבר אחד בטוח – הבושם נמצא כאן כדי להישאר. עם זאת, למרות שרבים מאתנו עושים בו שימוש יומיומי, לרוב אף אחד לא נותן את הדעת על ההשפעה העצומה שיש לבשמים השונים על מצב הרוח שלנו.

בושם לכל אירוע

לכולנו יש את הבושם היומיומי שאנחנו עוטים על גופנו באופן שגרתי. חלקנו אף נוהגים להתבשם לפי עונות השנה ומודעים לכך כי ישנם בשמים קלילים יותר שמיוצרים באופן ספציפי עבור עונת הקיץ ובשמים כבדים יותר שמיועדים לשימוש בתקופת החורף. כמו כן לרובנו יש גם את הבושם המיוחד שאותו אנחנו שומרים לאירועים מיוחדים בלבד שכן במידה ולא ידעתם, הרי שבדיוק כמו שישנו איפור מיוחד שנקרא איפור ערב ובדיוק כמו שישנן שמלות ערב, בדיוק כך ישנם בשמים שמתאימים לאירועים מיוחדים. בעוד שהבושם הרגיל שלנו מגדיר את מי שאנחנו בשגרה, הבשמים המיוחדים שאנחנו שומרים לאירועים הם בשמים דומיננטיים יותר ומיוחדים יותר. כך ישנם בשמים שמיועדים להותרת רושם מכובד ויוקרתי ובשמים מיוחדים שמתאימים למשל לדייט ראשון שנחשבים לסקסיים ומזמינים יותר ופה בדיוק המקום לדבר על ההשפעה של הבושם על מצב הרוח שלנו ויתרה מכך, על מצב הרוח של הסובבים אותנו.

כיצד משפיע הבושם על מצב הרוח?

בין אם מדובר על בושם לגבר או על בושם לאישה, כיום ידוע שלתמצית המבושמת ישנה השפעה מרחיקת לכת על הרגשות שלנו ועל מצב הרוח שלנו. האזור שאחראי על פענוח הריחות במוח האנושי ממוקם סמוך לאזור שאחראי על הזיכרון לטווח ארוך ועל האזור שאחראי על הרגשות וכתוצאה מכך ניחוח מסוים יכול לעורר בנו סלידה עזה ומצב רוח רע בעוד שאחר יכול לגרום לנו לחוש נאהבים ורצויים בדיוק כמו שהרגשנו כשהיינו ילדים. השאלה היחידה היא כיצד ניתן להתאים את הבושם הספציפי למצב הרוח המתאים והרצוי. השאלה הזו מתחלקת לשניים כיוון שבעוד שכדי לדעת איך ישפיע הבושם על מצב הרוח האישי שלנו, כל שיש לעשות הוא לענוד אותו ולשים לב לתחושות שעולות בנו במהלך היום, הרי שכדי לדעת איך ישפיע הבושם על הסביבה, צריך להצטייד בלא מעט רגישות חברתית ותשומת לב מרבית. למעשה כל אדם מגיב באופן שונה כאשר הוא מריח ניחוח מסוים כך שאדם אחד יכול להתרגש מניחוח שיזכיר לו פריחה ורעננות בעוד שאדם אחר יעדיף ניחוחות כבדים יותר ואף אפלים יותר. ישנו אדם שיתרגש מניחוח של בושם שמזכיר את הים ואחר דווקא יחפש את הניחוח שיזכיר לו את הפריחה של הנרקיסים שגדלו ליד ביתו בילדותו.

מפרומונים לבקבוקונים

המומחים בתחום הבישום יכולים להעיד כי בעבר הרחוק, ההשפעה על מידת המשיכה של בן או בת הזוג הפוטנציאליים הייתה פונקציה של הריח הטבעי שלנו. כפי שאתם ודאי יודעים, בעלי חיים דוגמת הכלבים למשל מסוגלים להבחין בריחות השונים המופצים באופן טבעי מהגוף של כלבים אחרים. האמת היא שגם בני האדם מפיצים חומרי ריח טבעיים שנקראים פרומונים שמטרתם לעורר משיכה, אך במהלך האבולוציה חוש הריח האנושי הלך וקהה ובנוסף לכך, כל אותם פרומונים טבעיים נשכחו ונטמעו בים של הבשמים. עם זאת, גם בימינו, במאה העשרים ואחת הבושם שאנחנו עונדים יכול להשפיע על מידת המשיכה של בן או בת הזוג הפוטנציאליים שלנו אך בדיוק כמו הפרומונים הטבעיים, כך לא כל בושם מתאים לאפו של כל אחד או לאפה של כל אחת. למרות שישנם בשמים שנחשבים ליותר סקסיים מאחרים, הרי שבסופו של דבר כדי לדעת איזה בושם הכי מתאים לכם ולבן או בת הזוג שלכם, יש לעבור תהליך של ניסוי וטעייה.

כל אחד והבושם שלו

חשוב מאוד לציין בנקודה זו כי מעבר לעובדה שכל בושם נקלט באופן שונה בנחיריים של כל אדם ואדם, הרי שכל בושם מתנהג בצורה שונה על כל עור. בנוסף לכך הניחוח הסופי משתנה בין היתר בהתאם למזג האוויר, לריח הגוף הטבעי של האדם, לכמות הזיעה שישנה על העור ולטמפרטורת הגוף. אי לכך, כדי לבדוק מה ההשפעה של הבושם הספציפי שאתם מתעניינים בו על מצב הרוח האישי שלכם או של הסובבים אתכם, עליכם להתאזר בלא מעט סבלנות ובאורך רוח ופשוט להתנסות. אנחנו בטוחים שבסופו של דבר תמצאו את הבשמים המתאימים ביותר למטרות שלכם. בהצלחה ושיהיה לכם יום ריחני במיוחד.