הקניית הרגלי למידה נכונים לקראת אפשרות של התחלת שנת לימודים חדשה מרחוק

בחורה עם מחשב נייד

כל מי שעוסק בעשייה חינוכית יודע שלמידה משמעותית היא למעשה הקניית וביסוס הרגלי למידה מותאמים וטובים, שיאפשרו למידה תהליכית שבה מוטמע הידע בצורה הנכונה. "למידה נכונה לא מסתכמת בשינון של ידע לקראת מבחן או עבודה", מבהיר הפסיכולוג יוסי חננאל, "אלא גם מחייבת מוכנות אליה". לאור זאת, ניתן לטעון בהכללה גסה, שמורים טובים נבדלים ממורים טובים פחות בכך, שהם מבססים בקרב תלמידיהם הרגלי למידה שמאפשרים להם לצעוד בעשייה החינוכית, ואם הם השכילו לעשות זאת יוכלו התלמידים בעתיד גם ללמוד בכוחות עצמם.

 מהם הרגלי למידה נכונים?

הרגלי למידה נכונים הולכים עם התלמיד ועם הסקרנות הטבעית שלו ולא כנגדם. הם מכירים בקושי ובצרכים הייחודיים של כל תלמיד ומבקשים לחולל שינוי דרך היכולות והכישורים הספציפיים של כל תלמיד ותלמיד. הרגלי למידה הם דבר שמוטמע בילדים הרכים בעיקר בשנות הלימוד הראשונות שלהם ולעולם אינם נרכשים ביום אחד. אלו הרגלים שמתהווים בתהליך ארוך ומתמשך שלוקח בחשבון אתגרים ושינויים.

 במהלך ביסוס הרגלי הלמידה לומדים תלמידים להתאים את עצמם לצרכים חדשים ומשתנים, ובהלימה לכך גם מורים נדרשים לגלות גמישות והבנה נוכח תמורות ושינויים אלו. ההנחה המחקרית אומרת שהרגלי למידה נכונים מעודדים סקרנות, יצירתיות ויוזמה והופכים את הלמידה לאטרקטיבית יותר עבור כל התלמידים.

 גמישות נוכח נסיבות חיים משתנות

אחד הדברים החשובים שיש לקחת בחשבון בעת חשיבה על הקניית הרגלי למידה הוא התאמתם לנסיבות חיים משתנות. משבר הקורונה למשל העלה את החשיבות של ביסוס הרגלי למידה שיתאימו ללמידה מרחוק. המשבר חשף בין היתר את הקושי של תלמידים ללמוד שעות ארוכות באופן עצמאי ובעזרת המחשב והעלה לשיח את החשיבות של ניהול זמן, יצירת סדר יום ומשמעת למידה עצמאית.

 "לימודים מרחוק מצריכים חשיבה פדגוגית חדשנית ולא הוגן לצפות ממערכת החינוך שלא פיתחה חשיבה כזו עד כה לפתח אותה מהיום למחר", מדגיש יוסי חננאל, פסיכולוג ועורך אבחונים פסיכודידקטיים, "וכאן בדיוק נכנסים לתמונה הרגלי הלמידה". חלק מהחשיבה הפדגוגית החדשנית שנדרשת מראשי מערכת החינוך היא עיצוב מדיניות חינוכית שתנחיל הרגלי למידה שיותאמו ללמידה עצמאית מרחוק ויאפשרו לכל תלמיד להעצים את עצמו בתחומי הידע שרלוונטיים לו וגם לרכוש ידע בתחומי הליבה.

 להתכונן לבלתי צפוי

נוכח הסכנות שעולות מהפרצות מחודשת של הנגיף ובשל העובדה שקיים חשש אמתי ששנת הלימודים הבאה תיפתח במתכונת של למידה מרחוק, עולה הצורך להקנות כבר מעכשיו הרגלי למידה מתאימים למערך הלמידה מרחוק. הרגלי למידה אלו שונים מהותית מהלמידה הפרונטאלית שמדגישה משמעת קבוצתית ולמידה מתווכות ובהם יודגשו ערכים כמו חשיבה יצירתית וביקורתית, למידה עצמאית, טיפוח משמעת עצמית ויכול לבנות סדר יום.

 משבר שהוא הזדמנות לשינוי

מערכת החינוך נדרשת אם כן לא רק לתכנן מערכי שיעור, שישכפלו את מודל הלמידה הקיים אלא גם לחולל שינוי חשיבתי ובהדרגה להטמיע בתלמידים הרגלי למידה חדשים. במסגרת זו יש להקדיש חשיבה למיצוי היכולות והפוטנציאל שטמונים בלמידה מרחוק ולא לשכפל את המודלים הקיימים.

לדבריו של יוסי חננאל, זוהי הזדמנות של ממש לרענן את השיח ואת אפיקי החשיבה במערכת החינוך ולחולל את השינוי שמערכת החינוך, ההורים, המורים והילדים כה משתוקקים לו.

 מהיבט אחר, "העובדה שאין עדיין מספיק מחשבים בבתים בישראל אין כדי לאפשר לכל התלמידים לשבת מול מחשב כל היום, מהווה מכשול משמעותי בהטמעת הרגלים אלו", כך מעיר חננאל ומצביע על כשל שאמנם מקורו בפערים סוציו-אקונומיים אך בא לידי ביתר שאת במערכת החינוך בתקופה זאת. כאמור הרגלי הלמידה מתהווים מתוך שגרה ואימון שיטתי שנעשה במרחב בטוח תוך חזרה על רוטינות עבודה ותרגול. היעדר ציוד מתאים בבתים רבים בישראל- בין אם מדובר על מחשב לכל ילד או על מרחב לימוד עצמאי, שקט ומותאם, מקשים על ביסוס הרגלי למידה שיתאימו ללמידה מרחוק.

nd
אנחנו חיים בקופסהמתגוררים בדירה יורדים במעלית נוהגים במכוניתעובדים במשרד יושבים מול מחשב צופים בטלוויזיהאז מה הפלא שאנחנו מרובעים?("אמני החיים")