הסכנה הגדולה באמונה בקארמה

 

קארמה copy

אחד התהליכים החשובים בתרגול רוחני גבוה, הוא בדיקה של  כל תפיסות המציאות והאמונות שאנחנו אוחזים בהם. לא הרבה מורים רוחניים יעודדו את תלמידיהם, לחקור ולהטיל ספק בחוכמה אותה הם מעבירים, והרבה פעמים הם יצפו מהתלמידים לקבל את הדברים כפי שהם (נעשה ונשמע) . לכן לעתים קרובות תלמידים רוחניים, לוקחים כמובן מאליו תפישה שהועברה אליהם בירושה מהמסורת, דרך מוריהם כמו לדוגמא רעיון חוק הקארמה.

תרגום המילה קארמה, שמקורה בשפה הסנסקריט, היא פעולה או סיבה.

במקור חוק הקארמה, כמוהו כחוק הסיבתיות: במקום בו יש סיבה/פעולה תהיה גם תוצאה.

לכל פעולה יש תוצאה, על זה אין ויכוח, אם תזרקו כדור משהו יקרה.

אבל פה לא מסתיים חוק הקארמה, בפילוסופיה היוגית והבודהיסטית.

הבעיה עם האמונה בקארמה, שהיא  מבוססת על פילוסופיה, שטוענת שתוצאות רעות קורות בגלל פעולות רעות שעשינו בחיים הקודמים שלנו ונהפוך הוא. באותו עיקרון פעולות רעות או טובות בחיים הנוכחים שלנו, ישפיעו על הגלגולים הבאים שלנו.

סוואמי שיבננדה אמר:, "הקארמה האישית של האדם, היא זו שמביאה את הפרס ואת העונש." פה טמונים שורש הבעיה והסכנה ברעיון הקארמה.

רוב התפישות של הקארמה בפילוסופיה של היוגה, קשורות לטיב הפעולות שאנו עושים בחיינו והכוונות מהן אנו פועלים. אם אנו פועלים מכוונות טובות ועושים מעשים טובים, חיינו הבאים יעלו בדרגה וההפך, אם אספנו קארמה לא טובה בחיינו הנוכחים, נשלם את המחיר בחיים הבאים אליהם נתגלגל.

 

הבעיה הראשונית ברעיון הקארמה היא הגדרת הטוב והרע. מכיון שאין טוב ורע מוחלטים

איך נגדיר פעולה כטובה או רעה? טובה למי? ובעיני מי היא רעה?

כשמנהיג יוצא להילחם למען עמו נגד עם אחר ומנצח, האם הוא אדם טוב עם קארמה טובה כי הוא נלחם למען עמו? או שהוא אדם רע עם קארמה רעה כי הוא נלחם והיכה בעם השני?

הבעיה השניה, והחמורה יותר היא שרעיון הקארמה מבוסס על תפיסת גמול ועונש, תפיסה שאינה יכולה להיות חלק מתודעה גבוהה, כיוון שהיא מושתתת על הכרה ופחד.

השימוש בשיטת הפרס והעונש היא דרך פסיבית-אגרסיבית לשליטה בהמונים. ההמונים מקבלים את הדרך הזו באופן טבעי, כי זו הדרך אליה הורגלנו מגיל ינקות. מילדות כשעשינו את מה שציפו מאיתנו קיבלנו קיבלנו פרס, אם חומרי או אם דרך הכרה אוהבת מהסובבים אותנו. כשפעלנו ״לא נכון״ נענשנו, כי זו הדרך הכי קלה "לאלף" ילדים להבדיל מללמד אותם.

לכן ההתייחסות לאנשים בוגרים דרך קארמה המבוססת על ״פרס ועונש״, היא התייחסות  ברמה של גן ילדים. שימוש ברעיון של קארמה טובה או קארמה רעה, הקשורים לגמול ועונש, היא אחת הדרכים הנפלאות ליצור סדר חברתי, המבוסס על פחד והכרה אך אין בתפיסה זו מן הרוחניות. רוחניות גבוהה שבאה ממודעות גבוהה, לא יכולה להיות מבוססת על פחד. זה אחד ההבדלים המהותיים בין רוחניות לדת. כל הדתות ללא יוצא מן הכלל מתבססות על פחד ויראה.

אם המניע שלנו להימנע מלעשות רע, הוא  לא ליצור ״קארמה רעה״, למעשה אנחנו עדיין פועלים סביב מניע אנוכי. עשיית הטוב באה כדי לשרת אותנו ולא את האחר. אנו מתנהגים כילד  שלא מרביץ לילדים אחרים, לא בגלל אהבה אליהם אלא בגלל הפחד להיענש. להבדיל מילד שלומד לראות את האחר, רצונותיו ורגשותיו בלי קשר לענישה.

 במילים אחרות אם אנו נעים בעולם מתוך אהבה עם מודעות שהכל אחד הוא, המניע לשרת ולאהוב את האחר, לא בא ממקום של לאסוף נקודות של קארמה טובה.

כשאדם עובר חוויה שנתפשת בעינינו כחוויה שלילית או טראומטית כמו תאונה, פשיטת רגל, מחלה, מוות בגיל צעיר או כל אירוע המוגדר על ידינו כאסון, אנחנו עלולים לקשר זאת לקארמה שהוא צריך לשלם או להשלים. בואו נראה כמה מסוכנת חשיבה זאת ולאן בעצם היא יכולה להוביל אותנו. אם אישה נאנסה ואנו מאמינים בקארמה, נקבל שהמאורע הנורא קרה לה כחלק מהקארמה שלה על דברים שהיא עשתה בגלגול הקודם. זה השיעור או העונש שלה. אם כך, המשמעות היא שכדי להשלים את הקארמה שלה היא הייתה צריכה להיאנס, וכדי שזה יקרה מישהו צריך היה לאנוס אותה. אז למה להעניש את אותו אדם שבעצם עזר לה להשלים את הקארמה שלה? אם האונס היה חלק מהקארמה שלה אז האנס הוא השליח לביצוע  אותה קארמה*. (*הנ"ל מובא כדוגמא בלבד, ואין באמור לעיל מבחינתנו להצדיק מעשה אונס באשר הוא.)

רבים עדיין יטענו שיש אין סוף הוכחות שקארמה קיימת. לא רק שלא אתווכח אלא גם אומר שהם צודקים למרות שקארמה היא לא חלק מהתודעה או החוויה שלי.

אז יש קארמה או אין קארמה?

כל פעולה וכל מחשבה נושאות תדר אנרגטי. אם הפעולות והמחשבות מגיעות מהצורך לשרוד, התדר האנרגטי יהיה נמוך ודחוס. אם הן מגיעות מתוך התנסות מוחשית של התמזגות מלאה בין האני העליון לבין כל הסובב אותו, אזי התדר האנרגטי יהיה גבוה.

אנרגיה בתדר נמוך מובילה למודעות נמוכה, שיוצרת מציאות הישרדותית המבוססת על פחד וחרדות.

התשובה לשאלה אם  קארמה משפיעה על חיינו או לא, נמצאת בדרך בה תופס האדם את המושג קארמה .אם אתם מאמינים בקארמה טובה וחוששים מקארמה רעה אכן תיצרו מציאות בה קארמה טובה או רעה תשלוט בחייכם.

אם אתם מהלכים בחיים עם מודעות גבוהה, שפחד והכרה חיצונית הם לא המניע למעשיכם, אלא אהבה עילאית – היא זו שמחברת אתכם ליקום באשר הוא, קארמה כעונש וגמול לא תהיה חלק מהמציאות אותה תגשימו.

אולי הגיע הזמן לשחרר דפוסי התנהגות בעלי תודעה נמוכה, ולקחת אחריות על מעשינו מבלי ששוט יהיה מונף מעל הוויתינו.

 

באהבה

שאקטי מאי

 

 

*****************************************************************

שאקטי מאי היא מייסדת מרכז היוגה הבינלאומי פראנה יוגה קולג׳ 

למצטרפים חדשים חודש ניסיון חינם בפראנה יוגה: goo.gl/zvoThN

מחברת הספר ״Enigma of Self Realization״

למידע על הסדנאות היכנסו לאתר

לתגובות ושאלות אתם מוזמנים לשלוח מייל ל: shaktimhi@gmail.com

 

שאקטי מאי
שאקטי מאי מנהלת את שאקטי יוגה סנטר (פראנה יוגה קולג'), מרכז יוגה מקסים בלב תל אביב (חובבי ציון 52 ת״א).במשך 3 עשורים של לימוד יוגה וניהול מרכזי יוגה ברחבי העולם, חילקה שאקטי את זמנה בין הוראת יוגה והכשרת מורים. בסופו של דבר החליטה להקדיש את כל זמנה ומרצה להכשרת מורי יוגה, כדי שהפצת דרכה הרוחנית של היוגה תימשך, והיא לא תיעלם בין הטרנדים החולפים המרכיבים את עולם היוגה במערב.לאורך השנים פיתחה שאקטי מאי סגנון לימוד ייחודי, בו טמון מקור כוחם של הקורסים אותם היא מעבירה – הסגנון נקרא האתה יוגה קלאסית, תוך שימת דגש רב על בטיחות בשיעור, נשימה נכונה וזרימה אינטואיטיבית של אסאנות. שאקטי מאי מלמדת איך ליצור ולשמר את הפראנה – כח החיים, כל זאת תוך הבאת החשיבה למצב רוגע והנאה מדיטטיבית מרגע ההווה. במהלך הלימוד, היא משלבת בין מדע היוגה למדע המודרני, שתומך במה שחוו היוגים העתיקים.הספרים, המאמרים והפוסטים ששאקטי מפרסמת, באים כדי לסייע לאנשים להפוך לחזקים ולבעלי רצון חופשי והכח לממש אותו. היא מאפשרת לכל הסטודנטים שלה גישה חופשית בכל נושא, וכך משמרת את הקשר המסורתי בין מורה ותלמיד, גם לאחר סיומם של הלימודים הפורמליים.לאחר שעברה לגור באשראם יוגה בהודו, שהתה שנה במדבר והתנסתה בתרגול יוגה מתקדם במספר מרכזים המתמחים בהאתה יוגה, הידע של שאקטי הוא נרחב והיא מעבירה אותו הלאה בצורת הלימוד המסורתית הבנויה מקשר מורה-תלמיד, כמו גם שימוש באינטרנט, רשתות חברתיות וספרות מודפסת שהיא מוציאה בנושא.