הסוד האחרון של איימי סנואו – טרייסי ריס

"הסוד האחרון של איימי סנואו" הוא סיפור המחבר מסע הרפתקאות של גילוי עצמי וסודות מפתיעים עם מערכת יחסים משפחתית באנגליה הויקטוריאנית , בין זכרונות העבר לארועי ההווה של איימי המתארת חברות אמיצה, אהבת אמת, ונסיון נשי יוצא דפן להיות חופשיה מהמוסכמות והמערכת המחמירה של הכללים החברתיים.

הסוד האחרון של איימי סנואו – טרייסי ריס

תרגום:רחלי לביא

הוצא' תכלת. ינואר 2020.

hasodhaacharon_master

ינואר 1831.

זהו סיפורה של איימי סנואו, ששמה ניתן לה על פי הנסיבות בהן היא נמצאה, כתינוקת שזה עתה נולדה, והושארה נטושה בשלג בשטח של אחוזת האטוויל, ביתם של הוואנווייס האריסטוקרטיים. היא ניצלה ממוות בטוח על ידי בתם הצעירה בת השמונה, אורליה.

הוריה של אורליה, לורד וליידי וואנווייס, אינם מעוניינים באיימי ורוצים להעביר אותה לבית היתומים הקרוב, אך אורליה לא מוכנה לשמוע על כך, ובסופו של דבר איימי סנואו גדלה במטבח, מה שלא הפריע לילדות לפתח חברות נפש לכל החיים.

מאיפה היא הגיעה, מי היא, אף אחד אינו יודע.  כך מתחילים חייה של איימי שהופכת להיות האחות, שמעולם לא הייתה לאורליה.

כולם יודעים, כולל אורליה ואיימי, שאם אורליה תעזוב את הבית, איימי תצטרך למצוא מקום אחר לחיות בו. בשלב מסוים אורליה יוצאת לטיול של כשנה בלי איימי, ואיימי נשארת בבית, בלעדיה. לטיול של אורליה ולמה שהיא עשתה בו יהיו השלכות שישפיעו על חייה של איימי.

הסיפור מתחיל למעשה לאחר מותה בטרם עת של אורליה. איימי בת ה-17 , הילדה הלא רצויה במשך שנים, הושלכה על ידי הוואנווייס מהבית, גברת צעירה לגמרי לבדה. אך איימי לא ננטשת לחלוטין. אפילו במותה אוריליה דואגת לה.

כל מה שיש לאיימי הם עשרה פאונד שהשאירה לה אורליה ומכתב, שעתיד להיות המכתב הראשון מבין רבים במסע אותו תתחיל איימי עפ"י הוראות שאורליה תכננה עבורה לפני מותה. המכתבים אמורים להנחות אותה במסע של גילוי עצמי וגילוי סודות מפתיעים. המכתבים כתובים כמו תשבץ מסתורי שעל איימי לשבור את הקוד כדי שהיא תוכל לעשות את הצעד הבא במסע, והם לוקחים אותה למקומות שונים ברחבי הארץ, בהם היא פוגשת אנשים חדשים, שמוסיפים חיוניות ופרטים מעניינים לסיפור. היא נהנית מחוויות חדשות ומגלה הרבה על עצמה.  עם זאת, לא קל או קונבנציונאלי עבור גברת צעירה לנסוע לבד, והמסע של איימי הוא לפעמים ברכה ולפעמים גם קללה.

את מי איימי תפגוש בהרפתקה שלה?

האם איימי תתמיד ללכת אחר הרמזים עד סופו של המסע, ומה יחכה לה שם אם תעשה זאת?

האם היא מסוגלת למצוא בכוחות עצמה את מה שאורליה השאירה לה?

תצטרכו לקרוא את הספר כדי לגלות!

"הסוד האחרון של איימי סנואו" הוא סיפור המחבר מסע הרפתקאות עם מערכת יחסים משפחתית באנגליה הויקטוריאנית של שנת 1830 ושניהם מספקים לעלילה דינמיקה מסקרנת ומעניינת מאוד. בעוד שבמובן מסוים הסיפור מתרחש במהלך כמה חודשים, הוא גם חוזר אחורה בזמן, כך שהקוראים מוזנים לאט לאט בכל הפרטים משנים שעברו.

זהו ספר בכורה של טרייסי ריס המספר סיפור שובה לב. הסיפור לקח אותי לאזור הכפרי האנגלי ובתי הבור של יורק והסופרת לוכדת את אנגליה הוויקטוריאנית בצורה מושלמת. תענוג לעקוב אחר איימי במסעותיה ברחבי הארץ בחיפוש ה"מטמון" של אורליה. הנוף של סורי, לונדון, באת' ויורקשייר קם לתחיה ומצאתי את עצמי "נופלת" אחורה בזמן, עד לתקופה בה לנשים היתה מערכת מחמירה של כללים חברתיים שנאלצו לדבוק בה. מלונדון הדיקנסית, ללב האלגנטי של החברה בבאת', לטוויקנהאם האידילית ויורק ההיסטורית, טרייסי ריס מצליחה להפיח חיים במקומות שבדפים.

הדמות המרכזית של איימי נפלאה. מילדה צעירה חסרת ביטחון שמעולם לא ידעה באמת את מקומה בעולם, היא  הופכת לגברת צעירה, מלאת רוח ועצמאית, מסוגלת ובטוחה במי שהיא,   לעיתים מצאתי את עצמי מתעצבנת מעט מהתלונות החוזרות ונשנות שלה על הנטל שהוטל עליה בעקבות בקשתה של אורליה. עבור מישהי שהיתה אמורה לאהוב את אורליה, זה לא תמיד היה נעים. יתרה מזאת, לא מצאתי את החלק הרומנטי של איימי מספיק מרתק כמו שהיה יכול להיות.

לאורך הדרך אנו פוגשים שורה של דמויות צבעוניות, כאשר החביבה בעיני היא הגברת ריברטהורף שעושה מה שהיא רוצה בלי קשר למה שהחברה מצפה ממנה.

דמות מרכזית נוספת היא אורליה, למרות שהיא הולכת לעולמה ממש בהתחלה.

בעזרת הזיכרונות של איימי, וגם המכתבים, אורליה מצטיירת כאישה צעירה, שהייתה חכמה מדי לתקופה שבה היא חיה, אישה שרצתה לראות ולגלות, ולא ללכת כעיוורת אחרי נשים כמו אמא שלה , ולעשות את מה שנחשב כדבר הנכון לעשות: להתיישב עם בעל וכמה ילדים. אורליה לוהטת, תוססת וסוג האדם שפשוט מאיר כל חדר בו היא נמצאת. היה ברור שהיה לה מה להסתיר, והיא רמזה על כך גם במכתביה.  כילדה היחידה של הוואנווייס, היא נחשבה מפונקת וכזו שרגילה לקבל את מה שהיא רוצה. יחד עם זאת, כבת יחידה יש ​​ממנה ציפיות כבדות משקל. היא היתה ציפור שבויה בכלוב שרק משתוקקת להיות חופשייה. יתר על כן, עם האבחנה של מצבה הבריאותי ומותה הצפוי, היא גם גיבורה טרגית. רק לאחר מותה היא מגלה באמצעות מכתביה לאיימי את סיפורה המלא.

"הסוד האחרון של איימי סנואו"  הוא ספר ארוך שניתן היה לקצרו, אך הוא זורם, לוכד ומשכנע. אני חייבת לומר שנחשתי את הסוד הגדול של אורליה, בשלב די מוקדם בסיפור, אך זה לא מנע את ההנאה ממנו.

דבר אחר שהפריע לי בסיפור קשור בעמדות שהוצגו בספר ביחס ליחסים מיניים ולקשרים מחוץ לנישואין. אלו נראו מודרניים מדי עבור החברה הוויקטוריאנית. נראה היה כי מחצית מהדמויות עוסקת במערכות יחסים מיניים מחוץ לנישואין, וגם אם זה אכן קרה באותה תקופה, זה בהחלט לא נדון בצורה חופשית או עם הסכמה כפי שהוצגה בספר. קצת היה מאכזב שהמחברת הכניסה עמדות מודרניות למסגרת ההיסטורית.

הכתיבה היתה טובה עם תיאורים תקופתיים חיים, סיפור של גילוי עצמי, של סודות מפתיעים, לצד סיפור אהבה רגוע מדי ותעלומה צפויה שנפתרת על ידי הגיבורה עצמה באמצע הסיפור.

אל תבינו אותי לא נכון, זה ספר לא רע,  אך לא אחת הוא הרגיש קצת כמו טוסט בלי חמאה…