המסע אל האושר: צעד ראשון

שבוע מעניין עבר עלי, סקפטית עם קבלות שהחליטה לתת צ'אנס לסיפור הזה של חשיבה חיובית וללכת ללמוד את סוד האושר ב-8 שיעורים. מיומנה של ציניקנית בגמילה

בחורה עם מחשב נייד

המסע אל האושר, צעד ראשון

אני: "אני הולכת לקורס של פסיכולוגיה חיובית"

כל בנאדם ששמע ממני את המשפט הזה: <צחוק חסר מעצורים>

ולמה זה נורא מצחיק את כל מי שמכיר אותי שאני הולכת לקורס של פסיכולוגיה חיובית? כי אני כנראה הבנאדם השלילי ביותר שקיים. אני, שפעם שקלתי להקים חברה שיקראו לה "זה בחיים לא יעבוד", ובמסגרתה אגיע לכל מיני אנשים בעלי רעיונות ואסביר להם למה הרעיון שלהם מופרך וחבל על הזמן והכסף שישקיעו בו. אני, שאם הייתי רצה לכנסת זה היה ברשות סיעה ששמה יהיה "אין עתיד".

אבל קיבלתי הצעה מטעם סלונה לסקר את קורס הפסיכולוגיה החיובית של מרכז מיטיב של ד"ר טל בן שחר בבינתחומי בהרצליה, אז ארזתי מחברת, עט וצ'ימידן מלא בספקנות והתכוננתי לצאת לדרך. ממש ליד הדלת החלטתי לוותר על הצ'ימידן, כי בכל זאת אם אני כבר כאן, מוטב שאתן לזה צ'אנס. מקסימום אצא מההרפתקה הזאת בנאדם חיובי.

מה זה פסיכולוגיה חיובית, ובעיקר מה זה לא 

פסיכולוגיה חיובית היא ענף בפסיכולוגיה שמתמקד בחקר האושר, שבדרך כלל לא נחקר על ידי הפסיכולוגיה הרגילה. במילים אחרות, בעוד הפסיכולוגיה הרגילה חוקרת הפרעות נפשיות כאלה ואחרות, הפסיכולוגיה החיובית לא מתיימרת לעזור לאנשים עם דיכאון, חרדות וכו', אלא לשפר את חייהם של האנשים הרגילים. בגדול אפשר למקם את הפסיכולוגיה החיובית איפשהו בין הפסיכולוגיה האקדמית והניו-אייג' המחופף, אבל בניגוד לאחרון, הפסיכולוגיה החיובית לא מציעה שום פתרון קסם.

מה היא כן מציעה? הסתכלות נכונה על העולם, לקיחת אחריות במקום האשמת אחרים והסתכלות על האושר כמשהו שמורכב מפרטים קטנים ולא איזה יעד גדול ולא מושג.

הדבר החשוב ביותר שלמדנו בשיעור הראשון היה שהשאלה שאדם צריך לשאול את עצמו זה לא מה יעשה אותי מאושר (זכייה בלוטו, זוגיות, מראה), אלא איך.

והנה סרטון מקסים על בחור אחד שאולי במבט ראשון לא הייתם מצפים ממנו להיות מאושר, אבל הפתעה הפתעה – לא רק שהוא מאושר, אלא שהוא גם יכול ללמד אתכם דבר או שניים:

שיעורי בית: מתן בסתר 

שיעורי הבית שקיבלנו בשיעור הראשון היו לעשות בכל יום מעשה אחד טוב, בלי שהצד המקבל יידע שאנחנו עומדים מאחורי אותו מעשה. הרעיון הוא לעשות דברים טובים שלא על מנת לקבל קרדיט או הכרת תודה. המשימה הזאת התגלתה כמתסכלת מאוד, בעיקר כי לא ידעתי אם המעשים הטובים שלי התקבלו ומה היתה תגובת המקבל.

המעשה הטוב הראשון היה לכתוב על פתק "בוקר טוב ושיהיה יום נהדר", ולשים את זה על אחת המכוניות מתחת לבית שלי. אין לי מושג של מי היתה המכונית ואין לי מושג איך התקבל הפתק.

המעשה השני היה לשלוח eCard מצחיק לאחת הקולגות שלי בעבודה, אבל גם במקרה הזה לא שמעתי קולות צחוק רועמים מהחדר שלה ואין לי מושג אם זה בכלל הגיע אליה.

הדבר השלישי שעשיתי היה לשלוח שוקולדים למישהי, בצירוף פתק עם משפט שחשבתי שיעודד אותה. כאן עשיתי טעות וכתבתי את הפתק בכתב ידי. היא חשבה שהיא זיהתה אותו ושאלה אותי, אבל עשיתי את עצמי כאילו אני לא מבינה על מה היא מדברת, והיא עזבה את זה. אז במקרה הזה אני יודעת שהמשלוח שלי התקבל, אבל אין לי מושג מה היתה התגובה. אני מקווה שטובה, אם לא על הפתק אז לפחות על השוקולדים.

וזהו לבינתיים. הקורס כולל 8 שיעורים ואשמח שתלוו אותי לאורך המסע הזה. מה כבר יכול להיות? מקסימום נהיה קצת יותר מאושרים.

אחרית דבר: החברה שקיבלה את השוקולדים קראה את הפוסט וסיפרה לי שהיא חשבה שיש לה סטוקר, ולכן המחווה שלי רק הלחיצה אותה במקום לשמח (אבל היא בכל זאת אכלה את השוקולדים, ככה שזה לא היה ממש רע).

רוצים עוד? מייד אחרי המידע על הקורס הבא, שיפתח בקיץ הקרוב, תמצאו את הטיפ השבועי של מרכז מיטיב.

*   *   *   *   *

לימודי תעודה בפסיכולוגיה חיובית לקהל הרחב – קיץ 2015

התכנית כוללת את החוויה של "האדם השלם" (כלילוּת) ורווחה נפשית (well-being) מיטבית בפסיכולוגיה החיובית, שפותחה על ידי ד"ר טל בן שחר, מומחה עולמי מוביל בתחום.    

המשתתפים בתוכנית זו מוזמנים לעבור תהליך אישי של היכרות מעמיקה עם חזקותיהם, כישוריהם וחלומותיהם, על מנת לחשוף את הפוטנציאל הגלום בם ובכך להוביל למימוש עצמי מרבי ברמה הפיזית והרגשית.

מספר המקומות מוגבל מאוד, אנא מהרו להירשם על מנת להבטיח מקום בקורס.

מידע והרשמה על קורס בפסיכולוגיה חיובית

 

הטיפ השבועי של מרכז מיטיב

העניקו בנדיבות מחמאות שמגיעות הישר ממעמקי לבכם אל ליבם של הסובבים אתכם.

כשאנחנו מחמיאים, אנחנו מסייעים בהעלאת מצב הרוח של מושא המחמאה שלנו, אך אנחנו גם משפרים את יכולת השיפוט שלנו, כלומר את האופן בו אנו שופטים אחרים.

יתרון משמעותי נוסף הוא בחוסן הנפשי שלנו.

אחת מהסיבות לרמות הגבוהות של דיכאון בימינו היא שאנו מרוכזים בעצמנו יותר מדי, וכשאנו מעניקים מעצמנו, ומפגינים נתינה כלפי האחר, המיקוד שלנו הופך להיות באחר ולא באנו, מה שתורם לחוסן הנפשי שלנו.

המלצתנו היא לבחור, ברגע זה ממש, שלושה אנשים להם אתם רוצים להעניק מחמאה כנה והעניקו להם אותה עטופה בנייר מתנה 🙂