המלצות להתנהגות בטוחה בל"ג בעומר

ל"ג בעומר הוא חג חברתי וכיפי במיוחד לילדים ובני נוער. הילדים מתארגנים ומתגבשים כבר בשלב איסוף העצים ואחר כך סביב המדורה עם אוכל והרבה מצב רוח טוב. עם זאת חשוב להקפיד על התנהלות נכונה ובטיחותית בחג, בשלב ההכנות וסביב המדורה, כדי להימנע מחבלות, פציעות וכוויות.

רוקחי רשת "ש.ר.מ. פארם", המונה 108 בתי מרקחת קהילתיים ברחבי הארץ, הכינו שורה של טיפים והנחיות לקראת החג:

  • כבר בשלב איסוף העצים מומלץ שלפחות מבוגר אחד יתלווה לחבורה. חשוב לשים לב שבקרשים אין מסמרים או סיבים בולטים, העלולים לפצוע את הילדים. כדאי  להצטייד בערכת עזרה ראשונה, ולהיות מוכנים עם חומרי חיטוי למקרה של חתכים או פציעות קלות, פלסטרים ופינצטה.
  • סביב המדורה – מומלץ לנעול נעליים גבוהות ובגדים ארוכים להגנה על הגוף מפני גיצים של אש, וכן מעקיצות של חרקים הנמשכים אל חום המדורה.
  • לא להתקרב לאש. חשוב לדעת שכוויות יכולות להיווצר, לא רק במגע עם האש, אלא גם מהתקרבות אליה. גם החום המוקרן מהמדורה, במרחק קצר מדי, עלול לגרום לכוויה בעור.
  • ערכת עזרה ראשונה – חובה! הניחו את הערכה במקום בולט, לגישה מהירה ונוחה. הכינו תיק עם פלסטרים, תחבושות אלסטיות, חומר חיטוי, תכשירים דוחי יתושים וחרקים, תכשירים לטיפול בעקיצות, משחה לטיפול בכוויות, וטיפות עיניים להקלה על צריבה.
  • השלכת חומרים דליקים ונפיצים לאש – אסורה בהחלט. חומרים כמו מיכלי ספריי, או כל חומר דליק או נפיץ עלולים לפרוץ בצורה לא מבוקרת מתוך המדורה ולגרום להתפשטות האש ולכוויות חמורות. 
  • לסובלים ממחלות נשימה –  המדורות הרבות בחג גורמות לזיהום אוויר ועלולות לגרום לקשיים בנשימה ותחושת מחנק. לטובת אלה הסובלים מאסטמה ומחלות נוספות בדרכי הנשימה, כדאי להימנע מחגיגות המדורה, לאטום את החלונות בבית מפני העשן, ולדאוג מראש למשאף ולתרופות הנדרשות.
  • כוויות – איך מטפלים? כוויות מתחלקות לשלוש דרגות חומרה. חשוב להכיר את כולן ולדעת כיצד לפעול במקרה של כוויה:
  1. כוויה מדרגה ראשונה הינה שטחית, מופיעה על פני שטח קטן בעור ומסתכמת לרוב באדמומיות ותחושה לא נעימה בלבד. לטיפול בכוויה כזו, מומלץ לשטוף את המקום במים קרירים (לא מי קרח כדי למנוע כוויות קור) ולהשתמש בתכשירים המקררים ומרגיעים את העור. רשת ש.ר.מ פארם מציעה קרם S.O.S, במותג הרשת FEEL, היכול לתת מענה במצבי גירוי, אדמומיות ופגיעה חיצונית בעור. במידה ומתעורר חשש לזיהום, יש לפנות לרופא ולקבל משחה אנטיביוטית וחבישה מתאימה.
  2. כוויה מדרגה שניה ניתן לזהות לפי שלפוחיות המופיעות על העור. כוויה כזו מופיעה לרוב על פני חלק לא קטן בעור, והיא גם מלווה באדמומיות. כוויה מדרגה שניה מתחילה להעמיק אל תוך שכבות העור ולכן חשוב להתפנות בדחיפות לטיפול רפואי.
  3. כוויה מדרגה שלישית היא חמורה במיוחד, מופיעה על פני שטח נרחב בעור ומאופיינת במראה חרוך. כוויה כזו פוגעת בשכבות פנימיות בעור והיא מסוכנת. במקרה כזה, יש לפנות מיד לטיפול רפואי דחוף.
  • פריטים נוספים שחשוב לקחת למדורה: מגבונים לחים, ג'ל חיטוי, מים וסבון, פינצטה לשליפת קוצים או סיבי עץ, ופנס גדול, המאפשר בחינה של פציעות או כוויות בצורה ברורה בשטח.
  • בסיום האירוע, יש לכבות את האש באופן מוחלט. רצוי להצטייד מראש בכמויות מים מספקות לכיבוי המדורה, או להשתמש בחול, אם יש בסביבה. בשום אופן לא לעזוב את המקום לפני שמוודאים שהאש כבתה לחלוטין.

בכל מקרה של פציעה, כוויה, עקיצה או חבלה – חשוב לעקוב אחרי מי שנפגע במשך כמה ימים, ולוודא שהבעיה לא מחמירה. במקרה בו ישנה החמרה במצב, חובה לפנות לטיפול רפואי.

לילך
בלוג על אמהות, בריאות, טבע, יופי, אופנה, נשים ואוכל טוב ובריא ♥ בקרו אותנו גם בדף הפייסבוק "אמא טבע".