היה היה פעם,בממלכה רחוקה,מלך…המלך צ'ינגיס הראשון

רומן קליל זורם, משעשע ואופטימי, ועם זאת שנון. שבנוסף על הכל מצליח לשלב גם עלילת מתח מתגלגלת.
והכל בכתיבה מלאת קלילות, נועם, חן והומור.

המלך צ'ינגיס הראשון-יונתן ילון

 

 cover

 

"היה היה פעם, בממלכה רחוקה, מלך…."

"היה היה, 
היה היה. 
היה היה פעם מלך אחד. 
היה היה,
היה היה…"

(מיליםאריק איינשטיין)

המלך צ'ינגיס הראשון של יונתן ילון, סיפור אגדה מקורי… למבוגרים.

 

אבל לפני האגדה, כמנהגי, קצת אישי…

 

לכולנו יש עשרות או מאות חברי פייסוש, חלקם כאלה שהם באמת חברים שלנו, חלקם חברי עבר, חלקם עמיתים לעבודה, חלקם משפחה, חלקם הכרנו באופן אישי, ורבים רבים אחרים, סתם חברי פייסוש, כאלה שלא פגשנו מעולם, ומן הסתם אולי גם לא נפגוש.

ולמה אני כותבת כל זאת, כי אני חייבת גילוי נאות, יונתן ילון מחבר 'המלך צ'ינגיס הראשון'  ואני חברים בפייסוש, לא זוכרת מתי ואיך נהיינו כאלה, ועד לפני שבועיים לא הכרתי את יונתן באופן אישי.

unnamed-d793d792d79b

יונתן ילון

לפני שבועיים הייתי בהשקה של ספר מקור אחר, שהתקיימה ביום הולדתו של יונתן, (הפייסוש גילה לי). בתום האירוע, ניגשתי להציג את עצמי אישית, לומר שלום ומזל טוב. התחלנו לדבר ויונתן שאל האם יש לי כבר את ספרו, שעניתי  שטרם, רץ מיד לרכבו שחנה ממול, הוציא ספר ועט והקדיש לי את העותק.

ליונתן הייתה יומולדת, אני קיבלתי מתנה.

האמת שמחתי, רציתי לקרוא את הספר הזה למרות שידעתי עליו כה מעט, שמעתי עליו סמוך לשבוע הספר עת יונתן פרסם את האיור המקסים שמעטר את כריכתו, (שציירה בכישרון רב, נועה ויכנסקי) איור שגרם לי לרצות לקרוא את הספר הזה, (דוגמא קלאסית מבחינתי איך כריכה טובה מוכרת). ויחד עם זאת גם חששתי, לקרוא ולסקור ספר של סופר ישראלי (ועוד כזה שאת כבר כאילו מכירה אישית) יכול להיות גם בעייתי, מה אם לא אוהב? האם אוכל לקרוא ולסקור באובייקטיביות.

King-Chingis-the-first-01.1

קטע מתוך האיור של נועה ויכנסקי

***

אז שורה תחתונה, למזלי, הבעיה נפתרה תוך כדי קריאה, (ואם אתם רוצים את השורה התחתונה),

אני אהבתי.

ואיך לא?

מי לא אוהב אגדות?

אז הנה אחת, אגדה אמיתית, אבל מה? הייתם מאמינים? לגדולים.

****

מי מאתנו לא פתח זוג אוזניים ועיניים שהתחיל לשמוע את המילים:
"היה היה פעם, בממלכה רחוקה, מלך…."

אז ככה לא נפתח ספרו של יונתן, אבל חוץ מזה הכל שם.

יש הרפתקה ויש ממלכה ויש מלך, המלך צ'ינגיס הראשון.

ויש גיבור, או במקרה שלפנינו, אנטי גיבור שסיפורו נפרש לנגד עיננו בהרפתקה משעשעת ומעוררת תקווה.

טוראן, בחור אפרורי ולא ממש מצליח, מפוטר ממקום עבודתו הלא ממש מוצלח לכשלעצמו.

הוא שב לדירתו השכורה והמתפוררת בעירו ניו-יורק, כדי לשוטט בפייס, ולגלות בצר לו, שבנוסף על הכל,  שבת זוגו כבר מצאה חבר חדש. העתיד כבר עבר, והעולם בחוץ לא ממש מרנין.

וכמו תמיד באגדות, דווקא שהגיבור מגיע לתחתית, ואפסה כל תקוה לעתיד, דברים מתחילים לזוז.

גיבורינו, כמו בכל ספרי ההרפתקאות, ששום דבר לא מחזיק בו בעיר בה הוא חי, מחליט להיענות להזמנת המלך צ'ינגיס הראשון, לבוא לבקר במולדתו (צ'ינגיסטן- השוכנת אי שם בערבות מרכז אסיה), ממנה ברח אביו עם משפחתו, כשעוד היה ילד.

צ'ינגיסטן – ממלכה אסיאתית קטנה ומסוגרת, שבה שולט ביד רמה אותו המלך, צ'ינגיס הראשון, דיקטטור, מלך מטעם עצמו, שכדרכם של דיקטטורים רחומים מאז ומעולם, חושב רק על טובת עמו.(האמנם?)

הקשר הנרקם בין טוראן והמלך, ירום הודו, מהווה את עלילת הספר החמוד הזה.

טוראן ימצא את עצמו מסתובב בממלכה, מכיר את יתרונותיה, את נתיניה שאוהבים את מלכם, יזכה בעבודה ותקווה חדשה, אבל גם ימצא את עצמו בהרפתקה מסעירה, שתגרום לו לחשוב שוב על הדרכים בהן הלך, ותוביל אותו, כמנהג אגדות אל הסוף הטוב… הם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה… (ולא לא עשיתי ספויילר, זה פשוט הסוף המתבקש באגדות, השאלה היא מי עם מי?).

***

קראתי לי את הספר הזה ביום אחד, שהדבר היחיד שעבר לי בראש, איך יתכן שהמציאות שבחוץ מחקה את המציאות הדמיונית שיצר ילון בספרו השני? אחד לאחד, כאילו מישהו קרא את הספר והחליט לבדוק איך הדברים יעבדו במציאות. ואם לא הייתי יודעת שהספר יצא לפני שהחדשות בטלוויזיה סיפרו את סיפור השיא שלו, במציאות שקרתה לא מזמן בארץ אחרת, לא רחוקה רחוקה… (לא אפרט יותר , כדי לא לעשות באמת ספויילר) הייתי בטוחה שמישהו העתיק.

על כריכת הספר נכתב:

"המלך צ'ינגיס הראשון הוא ספר ישראלי חדש, רומן הרפתקאות פרוע, סאטירי ונשכני המשלב סוגיות אקטואליות בהרפתקה קומית מסחררת שלא תוכלו להניח מהיד…"

האמת, אמת!

אכן, סאטירה שמשלבת אקטואליה עם רומן הרפתקאות פרוע ומשעשע. ובימות הקיץ החמים הללו, מי צריך יותר?

זהו רומן קליל זורם, משעשע ואופטימי, ויחד עם זאת שנון, שבנוסף על הכל מצליח לשלב גם עלילת מתח מתגלגלת. ויחד עם כל הקלילות הנעימה הזו מצליח ילון לשזור גם מסרים סמויים וגלויים מתחת לפני השטח. מסרים כמו – שחרור העבר. על עולם הדמוקרטיה אל מול הדיקטטורות. על דיפלומטיה עולמית ותככים. מנהיגים. חברים וחבריות, ועל בחירות בין טובת הפרט לטובת הכלל.

והכל בכתיבה מלאת קלילות, נועם, חן והומור.

 

אז שורה תחתונה – ספר נפלא לחופשת קיץ על חוף הים, לטיסות אליה או ממנה, או למרפסת עם בריזת ערב כשאבטיח ובולגרית או ענבים מלווים את הקריאה המהנה.

16-1749b
גב כריכת הספר

 

******

 המלך צ'ימגיס הראשון / יונתן ילון

הוצאה: גרך

סוג:  פרוזה מקור

שפת המקור: עברית

עורך ראשי: רני גרף

עריכה: יותם שווימר

האיור על העטיפה: נועה ויכנסקי

עיצוב עטיפה: אמרי זרטל

מספר עמודים: 180

מועד הוצאה לאור: יוני 2016

לינק לרכישת הספר באתר אינדיבוק

 

לי-את הלר
אז שלום לכולם, אני לי-את (הלר) אני כבר די גדולה, והנה, גם אני כאן, כותבת בבלוג משלי, ומלהגת על דברים שמעניינים, נוגעים, ומזיזים לי. בחיי המקצועיים אני מתפרנסת מתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. תחומי עניין, בגדול – תרבות: - ספרים – על חוויות הקריאה שלי מן הסתם אכתוב בהמשך. - תיאטרון, אבל טוב (אני בוגרת של החוג לתאטרון של אוניברסיטת ת"א, במגמת בימוי). - קולנוע, אחרת לא יכולתי לעבוד במקצוע המופרע הזה שלי. - אמנות - וכל מה שיבוא לי. בפייסבוק אפשר למצוא אותי: @li-at heller