החופש ללדת והחופש להפיל

ספר מרתק. לא פשוט, אבל כה מטלטל… משאל העם באירלנד הזכיר לי אותו. את העובדה שעד היום אסור היה לנשים להחליט אם לבצע הפלה או לא, אבל פעם – לא ממש מזמן – אסור היה להן להחליט אם לשמור על הילד.

אתמול החליט העם באירלנד שמעתה נשים יוכלו לבחור האם להמשיך את ההיריון או לבצע הפלה, גם אם אין בעיה בריאותית לעובר. אני לא רוצה להיכנס כאן לדיון שעוסק בדעות בעד ו/או נגד הפלות, אבל אני רוצה להמליץ לכם על הספר "סיפורה של לילי דה יונג", מאת ג'נט בנטון (הוצאת ספר לכל), שעלילתו מתרחשת ב-1883 וכתובה כיומן אישי של לילי.
זהו ספר שמציג בדיוק את הצד ההפוך ויגרום לכם לחשוב על הכל באפקט המראה!
IMG_5920
החיים של לילי דה יונג הולכים בתלם. משפחתה (אמה, אביה, היא ואחיה) משתייכים למועדון הידידים הדתי והמכובד. אמה של לילי היא דמות אהובה בקהילה, לילי עובדת כמורה ואביה מנהל בית מלאכה ביחד עם אחיה פיטר ועוזרו יוהאן.
אבל אז הכל משתנה. אמה של לילי נפצעת קשה בתאונה ומתה כעבור מספר שבועות. אביה של לילי לא מצליח להתמודד עם הצער ומוצא נחמה בזרועותיה של פישנס, קרובת המשפחה שבאה לעזור – מה שכמובן מאוד לא מקובל על חברי מועדון הידידים וגורם לכך שהמשפחה תנודה ממנו ולילי תפוטר מעבודתה כמורה.
מצב הרוח העגמומי מפריח סיפור אהבה בין לילי ליוהאן, ולילה לפני שיוהאן ופיטר מחליטים להרחיק כדי לחפש עבודה רווחית, מבלים לילי ויוהאן ליל אהבה שנועד להבטיח את נישואיהם העתידיים.
החודשים עוברים, שום מכתב לא מגיע מיוהאן ולילי, שמגלה שהיא הרה, נאלצת לברוח למקום שבו תוכל "להיפטר" מהילד בלי להמיט עוד קלון על משפחתה. היא מצטרפת למוסד צדקה של נערות הרות "שחטאו" כשברור לה שלאחר הלידה תמסור את ילדה הממזר לאימוץ או למוסד.
לאורך כל שהותה מאבדת לילי את התקווה שיוהאן יקיים את הבטחתו ומקבלת את העובדה שהוא ככל הנראה שכח אותה, או גרוע מכך – רימה אותה כדי לספק את יצריו. אבל כשלילי יולדת את שרלוט, משהו בה עוצר בעדה ולא מאפשר לה למסור את התינוקת, ולמרות שהיא יודעת מה צפוי לה היא מחליטה לשמור על שרלוט התינוקת.
המסע שאותו היא עוברת קשה לקריאה. הוויתורים שהיא נאלצת לעשות. הסכנות. העלבונות וההשפלה שהיא נאלצת לספוג וההתדרדרות הנוראית במצב. את כל זה מתארת לילי ביומנה (שהוא למעשה הספר).
ספר מרתק. לא פשוט, אבל כה מטלטל… משאל העם באירלנד הזכיר לי אותו. את העובדה שעד היום אסור היה לנשים להחליט אם לבצע הפלה או לא, אבל פעם – לא ממש מזמן – אסור היה להן להחליט אם לשמור על הילד.
ספר חשוב. מומלץ מאוד!
 

Ya'arit Trabelsi
אמא + לא כל כך קטן, בעלת עסק לניהול תוכן וייעוץ שיווקי, מג'נגלת בין הדברים שחייבים לדברים שצריכים בשביל הנשמה