הזמן מרפא את הכל? שוברים שחיקה!

מה ניתן לעשות כ"עזרה ראשונה" כשאתם חווים שחיקה מקצועית

שחיקה4
במידה ואתם מתקשים להתמודד עם המצב- פנו לעזרה מקצועית!
המידע המוגש כאן הינו המלצה בלבד לצורך צמיחה אישית שלכם כאנשי מקצוע
לא מעט אנשי טיפול חווים שחיקה מקצועית במידה זו או אחרת.
לפי המחקרים – לפחות 50 % מאנשי מקצועות הבריאות יחוו את התופעה ברמה זו או אחרת במהלך חייהם מקצועיים.כפי שציינתי בפוסט הקודם – תסמיני שחיקה מקצועית מתבטאים כתשישות ב 4 מישורים- גופני, שכלי, רגשי והתנהגותי. (ראו פוסט "זה קורה לטובים ביותר").
לעתים סימפטומים הם קלים ולפעמים- קיים חשש למצב קליני.
חשוב לזכור שלא מדובר במאורע נקודתי אלא תהליך מצטבר ומתמשך. בכל מקרה של ספק- מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.
נניח, זיהיתם שייתכן ואתם סובלים מתסמינים של שחיקה מקצועית.
אל תתנו למצב להרוס לכם את החיים המקצועיים (ולא רק המקצועיים- שחיקה משפיעה גם על התנהלות בשאר תחומי החיים) ולפגוע בפוטנציאל למימוש הקריירה שלכם!
חלק ניכר מהאנשים חשים בושה, חוסר אונים, תסכול, צורך להתבודד, כי בטוחים שהסיבה לשחיקה מצויה בהם וגרוע מכך- שהם נכשלו בלמלא את התפקיד שלהם.
"איך ייתכן שאני בחרתי לטפל באנשים, וכעת אני עלול לחוש סלידה, לרצות להתחמק מהקשר עם מטופלים, לחכות בקוצר רוח לסיום יום העבודה? כנראה משהו לא בסדר בי. האחרים נראים מרוצים ומתפקדים, אז אני הסיבה והמקור ל"בעיה"– זה מתאר הרבה מהתחושות שאנשי טיפול  יכולים לחוות.מרבית מהמחקרים בתחום השחיקה מציינים שלרוב הסיבה אינה אישיותית ואינה תלויה ישירות בעובד (אדם מאחורי התפקיד) אלא בתנאי העבודה בשטח: לחץ נובע מחוסר בכוח אדם, דרישות לא ברורות מהתפקיד, יעדים לא מציאותיים, סוג אוכלוסיית המטופלים (כמו: חולים כרוניים, סופניים, ילדים, טיפול נמרץ), צורך לקבל החלטות מכריעות דחופות ועוד.
אז מה תוכלו לעשות בשלב ראשון?

א. תזכרו – אתם לא לבד, סביר להניח שעוד עובדים בסביבתכם מתמודדים "לבד" עם תחושות ורגשות כמו שלכם. בדקו כיצד אתם יכולים לשתף – מישהו שיש לכם אמון בו, עמית שהוא גם ידיד, ממונה, איש מקצוע, חבר או בן משפחה. תמיכה אנושית נמצאה כאחת האסטרטגיות היעילות להתמודדות עם תופעת השחיקה.

ב. ברוב המקרים, הסיבה לתופעה היא חיצונית. ואין צורך לקחת אחריות אישית, להאשים את עצמכם ולהתבייש. הבעיה ברובה היא לא בכם!

ג. ביצעו תהליך בירור הגבולות שלכם– האם ייתכן ואתם מעורבים יתר על המידה במה שקורה בעולם העבודה שלכם? האם אתם לוקחים את הסיפורים הקשים "הביתה"? האם אתם לא נוהגים למצוא דרכים יעילות ומותאמות לפריקת מתח ולחץ? מצאו דרך שתאפשר לכם לשמור על עצמיות שלכם. מה שחשים המטופלים שלכם- קשה לעיכול לעתים קרובות, אך לא אתם עוברים את החוויות הללו. הפרידו בין אמפתיה להזדהות, בין מטופלים לעצמכם! במידה ואתם מתקשים לעשות זאת, פנו לעזרה מקצועית.

ד. אל תחכו ואל תקוו שהמצב יחלוף מעצמו, תנקטו גישה פעילה- חפשו פתרונות לשיתוף הסביבה ושיפור המצב.

 

רוצים לשמוע על הסדנאות והרצאות דגל לארגונים “משחיקה לתשוקה בעבודה”
או לבדוק התאמתכם לתהליך ייעוץ אישי בהתפתחות קריירה,
ולכל שאלה נוספת- מוזמנים לשלוח מסרון או וואטסאפ למספר 058-6274967 או אימייל marykeslerlupu@gmail.com

רוצים לקרוא עוד- עשו עקוב אחרי הבלוג “MWAY- תשוקה, חיים, שליחות” ובכל פעם שיעלה פוסט חדש, קבלו עדכון על כך.

מוזמנים לעקוב בפייסבוק “משחיקה לתשוקה בעבודה” 

חיי תשוקה והנאה, יומיום!

מרי

 

תמונה : shutterstock