הוואטסאפ הרג את בחינות הבגרות

אולי לא שמתם לב, אבל מישהו עושה צחוק מבחינות הבגרות. מישהו עושה צחוק ממשרד החינוך. אני בטוחה שאם שי פירון היה כרגע שר החינוך העיתונאים היו עושים מזה מטעמים. אבל שר החינוך הזמני הוא חייל כלשהו של האח-בנט, שהוא משום מה חביב המורה בימים הזויים אלו. אף אחד לא בא אליו בטענות. מה בסך הכול קרה?

בפעם השנייה במהלך שבוע אחד נאלץ משרד החינוך לבטל בחינת בגרות רגע לפני הזמן שבו היתה אמורה להתקיים, לאחר שהתברר שטופס הבחינה הודלף כמה שעות קודם לכן והועבר לתלמידים רבים באמצעות קבוצות וואטסאפ.

ב- 15.1.15 בוטלה בחינת הבגרות בספרות למגזר הערבי.

אתמול, 22.1.15 בוטלה בחינת בגרות במטמטיקה 3 יח"ל.

אלפי תלמידים הגונים שלמדו ברצינות וגם רצו להצליח בבחינה באמת בלי שטיקים ובלי רמאויות יאלצו לחכות למועד אחר שייקבע על ידי המשרד. כל מי שהתכונן אי פעם בחייו למבחן יודע עד כמה הדבר הזה מתסכל.

מנכ"לית משרד החינוך נשלחה למסור תגובה, והדגישה כי "המשרד נחוש למנוע כל הונאה שיש בה כדי להפר ולפגוע בעקרון של שמירה על טוהר הבחינות." טוהר הבחינות!!! הבנתם את זה? טוהר הבחינות!!! המשטרה תחקור. מעניין מה יקרה כשיגלו שידם של אנשים מתוך המשרד היתה בדבר. כי אחרת, איך בדיוק זה יכול לקרות? מודה שזה נשגב מבינתי.

הדחייה של הבחינה מתסכלת בעיקר בגלל עצם טיבן של בחינות הבגרות: הנבחנים בהן אמורים לשנן היטב חומר שאין לו כל משמעות עבורם, לדעת אותו היטב בתאריך ובשעה מסוימים – ולשכוח הכול רגע אחרי שהבחינה הסתיימה. אם הבחינה החוזרת תתקיים רק בעוד כמה חודשים, לא יעזור כל מה שלמדו בשבועות האחרונים לקראתה, הרי בינתיים ישכחו את הכול! יאלצו להתחיל ללמוד מחדש כמה שבועות לפני המועד הבא… איזה בזבוז משווע של זמנם היקר של כל כך הרבה אנשים צעירים.

אין לי כל כוונה לשבח כאן את המדליפים שגנבו את טופס הבחינה או את הגנבים שהעבירו אותה הלאה. חוק הוא חוק וצריך לקיים אותו גם אם הוא לא מוצא חן בעינינו במיוחד. אבל אולי הדלפות הוואטסאפ האלה יגרמו למישהו לחשוב על עצם נחיצותן של בחינות הבגרות, שכבר מזמן היה אפשר לבטל אותן.

shutterstock_166489235

(צילום: Shutterstock)

כמו שהווידיאו הרג פעם את כוכב-הרדיו, ככה הוואטסאפ הורג ממש עכשיו את בחינות הבגרות. אבל לתחנות הרדיו היה מספיק שכל לא להילחץ מכוחה האדיר של הטלוויזיה ולכן הן שרדו. הן מצאו את הכיוונים שבהם גם בעידן הווידיאו עדיין יש זכות קיום למדיה שלהם.

הגיע הזמן שגם משרד החינוך יתעשת וימצא דרכים להוכיח לנו שעדיין יש זכות קיום לשיטות הלימוד וההוראה שהוא מבזבז עליהן את זמנם של התלמידים. התחלה טובה יכולה להיות ביטול הבחינות הארציות, והעברת כל נושא הערכת התלמידים לתוך ביה"ס עצמו. כך תתאפשר הערכה אישית יותר, שתעשה על ידי מורים שמכירים את התלמיד בצורה טובה לאורך שנים, ועבורם הוא בן-אדם ממש, ולא סתם עוד טופס אנונימי שהבודק מעביר מצד לצד בערימה הגדולה שעל שולחנו.

באופן כזה, ההערכה תתן לתלמיד משוב אמיתי על 12 שנות הלימוד שבהן בילה את זמנו במערכת החינוך. היא תוכל להוות סוג של סגירת מעגל; סיכום של תהליך למידה ארוך ומשמעותי. היא תוכל להיעשות – בהתאם להחלטתן ולרצונן של המורות בכל מקצוע ומקצוע – באמצעות בחינה אמריקאית (שמתאימה למקצועות לימוד מסוימים), עבודת-גמר אישית (במקצועות החברה והרוח), פרויקט מעשי או תוצר פיזי אחר (במקצועות האמנות והאומנות למיניהם).

אם המוסדות האקדמיים יתקוממו נגד השיטה הזו – זו בעיה שלהם. משרד החינוך אמור להיות מופקד על החינוך של ילדי ישראל מגיל 6 ועד גיל 18. הוא לא אמור לתת פתרון למיון המועמדים ללימודים אקדמיים. שיתכבדו נא כל המכללות והאוניברסיטאות ויערכו מבחני קבלה כראות עיניהן. כי הפארסה של הדלפת הבגרויות לוואטסאפ לא תיעצר בחקירת המשטרה הנוכחית, וכנראה גם לא בבאה אחריה. היא כאן כדי להישאר, וזה רק ייעשה קל יותר עם הזמן.

[youtube W8r-tXRLazs nolink]

עקבו אחרי גם בפייסבוק או ב- Pinterest

מעדיפים במייל? לחצו על עקבו אחרי (למעלה משמאל)

ענת שפירא-לביא
כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה, מדרש עשרת הדיברות ו-להתחיל לרוץ. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (momisrunning.com)