הגדה של פסח: הגירסה הפמיניסטית

המלצה על הגדה נשית ועכשווית וגם הזמנה אישית להשמיע את הקול שלכן לעולם

מי שמכיר אותי טוב יודע, שאני שונאת חגים. אני אוהבת את החופשים שמלווים אותם, כמובן, אבל לא את הטקסים הדתיים שקשורים אליהם. מי שמכיר אותי עוד יותר טוב יודע, שכתבתי דוקטורט על ספרות יהודית מימי הביניים ולימדתי קורסים אוניברסיטאיים על מדרשי חז"ל במשך כ-15 שנה. בקרוב גם יצא ספר חדש שלי שמביא פרשנות חילונית לסיפורים מהתלמוד. אז מה יש לי נגד החגים היהודיים?

העניין הוא שאני נגד טקסים, אבל בעד טקסטים. אני אוהבת מדרש. מדרש, למי שלא יודע, זו צורת התייחסות אל הטקסט המקראי: כשחכמי המשנה והתלמוד קראו את התנ"ך הם חיפשו (כלומר: דרשו) בתוכו משמעויות חדשות. לחיפוש הזה הם קראו מדרש.

גם היום, כשקוראים מודרניים לוקחים טקסטים קדומים ומחפשים בהם משמעויות חדשות, הם בעצם עושים מעשה של מדרש. כזו היא ההגדה של פסח והיא שעמדה, שיצאה מבית מדרשן של קבוצת נשים פמיניסטיות שפעלה במדרשה באורנים: ניגון נשים – בית מדרש לנשים מכל הזרמים.

20160415_110623~2

אני אוהבת לקרוא בספר הזה סתם ככה, בלי קשר לפסח, כי יש בו קטעי הגות ושירה שמעוררים שאלות לגבי מקומן של נשים בסיפורי המקרא, בעולמם של חז"ל, וגם בעולמנו שלנו – במשפחה ובחברה.

בספר מובאת ההגדה המסורתית במלואה, כשהקטעים הללו מודגשים על רקע צהוב, כך שקל לזהות אותם ברצף. לצדם מופיעים פירושים, שירים, הגיגים וקטעים אלטרנטיביים לקטעי ההגדה, כגון מדרש על ארבע בנות, שמתכתב עם הטקסט המפורסם על ארבעה בנים שעליהם דיברה תורה, חד גדיא אלטרנטיבי שבו דווקא אמא הולכת לשוק, אחד מי יודע מחודש ועוד.

39 נשים תרמו מפרי עטן לספר. חלק מהנשים הללו מוכרות לציבור, כגון עלמה זוהר ויוכי ברנדס, וחלקן פחות. לפי השורות הקצרות שנכתבו בסוף על כל אחת מהן, הן באמת מייצגות את כל הזרמים בחברה הישראלית היהודית.

אז אם אתם דווקא מתעקשים להמשיך ולקיים את המסורת של קריאת הגדה סביב השולחן, אולי עדיף במקום להסתפק בנוסח הרגיל להרחיב קצת את הלב עם ההגדה הפמיניסטית הזו, שנותנת מקום גם לנשים היושבות סביב שולחן הסדר, ומשמיעה את קולן.

והיא שעמדה: הגדה של פסח עם מדרש נשי חדש, המדרשה באורנים והוצאת הקיבוץ המאוחד, 2013.

לחצו על עקבו אחרי (למעלה משמאל) כדי לקבל פוסט במייל מדי יום שלישי

אולי גם את רוצה להתחיל להשמיע את הקול שלך לעולם?

אחרי 5 שנים של בלוגינג ו-3 בלוגים פעילים, ואחרי ששוב ושוב פונים אלי חברים כדי שאעזור להם לפתוח בלוג, פיתחתי סדנה אינטימית משלי: בלוג נולד. אז אם אתן במקרה ממודיעין והסביבה ותמיד חלמתן לפתוח בלוג, הפרטים כאן.

ענת שפירא-לביא
כותבת תוכן, סופרת, עורכת, מרצה ומנחת סדנאות. ד"ר לספרות עברית. אמא ל-5. מחברת הספרים: חז"ל עכשיו, אמא מניקה, מדרש עשרת הדיברות ו-להתחיל לרוץ. כותבת כאן בעיקר על חינוך, הורות וספרים. יש לי גם בלוג על כתיבה (anatshapiralavi.com) ובלוג על ריצה (momisrunning.com)