האנשובי שלי בטעם גן עדן

בחורה עם מחשב נייד

רוב חיי לא סבלתי אנשובי. ואז זה קרה לי – נס אני קוראת לזה – התאהבתי בו. היום אני חסידה (אדוקה) של אנשובי. אפשר לומר שעברתי סוג של המרת דת קולינארית: מאויבת לאוהבת.

איך זה קרה, אתם שואלים? יום אחד, לא יודעת למה, החלטתי לכבוש אנשובי בעצמי תוך שאני מקפידה במיוחד על כמות המלח והעדינות – (בדרך כלל כובשים אנשובי בכמויות מאד גדולות של מלח, לכן הוא כל כך מלוח) לה זקוק הדג. טעמתי ונפלתי. זה אנשובי? ואוו, זה נורא טעים! טעם של גן עדן

אני, כבר הבנתם, כשרע לי – אני הולכת לשוק. זה מה שקרה לי לפני שבועיים, בעיצומם של האזעקות והתקפות הטילים על תל אביב. הלכתי לשוק הכרמל לחפש לי נחמה. כמו תמיד, גם מצאתי: אצל משה פנצטר מוכר הדגים הנאמן והאמין שלי מצאתי מצרך נדיר: אנשובי טרי!

האנשובי הוא בעצם דג ( ממשפחת ההרינג המורחבת) דג קטן שחי במי ים חמים. אלו של הים התיכון נחשבים מעדן מיוחד. הדגים הקטנים, הסרדינים עולים ממעמקי הים בימים החמים, ובמיוחד בחמסינים הם עולים למעלה.

נדיר להשיג בארץ אנשובי טרי ולכן האנשובי שמצאתי בדוכן של משה היו הפתעה משמחת ובעיקר מנחמת בימים הקשים שהיו אז.

אז הנה, גבירותיי ורבותיי, המתכון הפרטי לכבישת אנשובי בטעם גן עדן:

אופן ההכנה :
כמות: 30 דגים
6 כפות מלח אטלנטי
שמן זית עדין לפי גודל הצנצנת. (עד לכיסוי מלא של הדגים)

מנקים את הדגים בשטיפה קפדנית במי ברז בכיור. פורסים על השיש נייר מגבת, מניחים עליו את הדגים הנקיים ומנגבים אותם ביסודיות.
מכינים כלי זכוכית רחב , מפזרים בתחתיתו שלוש כפות של מלח אטלנטי – חשוב להקפיד על מלח אטלנטי ולא מלח בישול רגיל. ההבדל הוא בטעם – ועליהן מניחים את הדגים מסודרים בטורים. מעל שכבת הדגים מפזרים עוד 3 כפות מלח אטלנטי ומכסים היטב את התבנית – עם ניילון נצמד. מכניסים למקרר לשמונה שעות. שינוחו.
לאחר 8 שעות במקרר מוצאים את הדגים מהתבנית, שוטפים היטב מכל המלח ומנגבים ביסודיות במגבת נייר. את הדגים הנקיים מכנסים לצנצנת ומכסים בשמן זית משובח –סוגרים עם מכסה ושומרים במקרר.
כשמתחשק לאכול משהו טעים ולא כבד מוצאים מהצנצנת דג, פורסים בגט טרי – לשיקולכם עם או בלי שכבה דקה של חמאה – מניחים עליו את הדג ומתחילים לקחת ביסים קטנים של אושר.
איך מנקים את הדגים הקטנים ?
מבקשים בדרך כלל ממוכר הדגים לפלט אותם ולהוריד מהם את העור. אם ערכתם את הקניות ביום חול רוב הסיכויים שמוכר הדגים יעשה זאת בשמחה. אם אתם עורכים את הקניות בשוק בימי שישי, כשיש המוני קונים והמוכר לחוץ, הוא עלול לסרב.
למקרה שתצטרכו לעשות זאת בעצמכם: מולקים את ראש הדגיגון ביד – לאחר שהורדתם את הראש מכניסים אצבע לתוך הקרביים ומושכים אותם החוצה. לאחר מכן מכניסים אצבע נוספת ומחליקים אותה לאורך האידרה משני צדי הדג, עד שהעצם משתחררת.
למשוך את העור מעל בשר הדג – רצוי לעשות את הניקוי עם כפפות חד פעמיות ולשטוף לאחר מכן את הידיים עם לימון.