האם דיאטת כסאח עובדת?

בחורה עם מחשב נייד

לא.

או ליתר דיוק: "לא, אבל…"

כי מצד אחד כמעט כל הרופאים, הדיאטנים ואנשי המקצוע האחרים בתחום התזונה מתריעים מפני ביצוע דיאטות כסאח ומזהירים כי אכילה בלתי מאוזנת עלולה לגרום לנזקים לגוף ובסופו של דבר גם לא מובילה לירידה אמיתית במשקל. מצד שני, אחת לזמן מה צצה דיאטה מהירה חדשה שכובשת לה מעריצים רבים (דיאטת כרוב, דיאטת סאות' ביץ', דיאטת אבטיחים, דיאטת פופקורן, דיאטה ללא פחמימות ועוד ועוד), כך שישנם גם דיאטנים, ובהם למשל ירדנה עובדיה שמעדיפים לא רק להכריז שדיאטת כסאח אינה עובדת אלא גם להזהיר מפני הסכנות הטמונות בדיאטות אלה ובמקביל לסייע לאנשים להשיל קילוגרמים רבים ממשקלם במהירות – בדרך נכונה ובריאה.

הסכנות הטמונות בדיאטת כסאח

הדיאטנית הוותיקה ירדנה עובדיה, וכמותה גם רופאים רבים, מצביעים על שורה ארוכה של בעיות ומצוקות שעלולות להיגרם כתוצאה מדיאטה לא מבוקרת.

כך, למשל, תפריט שאין בו מספיק סידן עלול להוביל להיחלשות העצמות ולפגיעה גם בשיניים. כדאי לדעת שלא רק מוצרי חלב מספקים לגוף את הסידן הנחוץ לו אלא גם מאכלים רבים אחרים כמו ברוקולי, טחינה, מוצרי סויה ובפרט טופו, סייטן (תחליף בשר המספק גם חלבון חיוני), שעועית לבנה, אפונה ועוד.

עוד דוגמה לנזק שעלול להיווצר בשל דיאטת כסאח היא פגיעה בתפקוד התקין של המערכת החיסונית עקב היעדר מינרלים חיוניים ובעיקר אבץ. מחסור בפחמימות (וכאמור, ישנן לא מעט דיאטות כסאח המבוססות על הוצאת מרכיב זה מהתפריט או צמצומו באופן דרסטי) מוביל במקרים רבים לחוסר אנרגיה ואף לדיכאון של ממש, ונזקים אחרים כתוצאה מדיאטה מהירה מדי ולא מאוזנת עליהם מצביעה ירדנה עובדיה הם פגיעה במערכת העיכול, הפסקת המחזור החודשי בטרם עת וירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

האם דיאטה מהירה אכן מובילה לירידה במשקל?

לא.

או ליתר דיוק: "כן, אבל…"

מי שאוכל במשך מספר ימים רק מאכלים המבוססים על כרוב וכמעט שום דבר מעבר לכך, או מי שמוציא מהתפריט שלו את הפחמימות (כולן או רובן), מן הסתם ישיל ממשקלו מספר קילוגרמים ולעיתים אף כמות נכבדה.

אבל דיאטה שכזו, מסבירה ירדנה עובדיה, אי אפשר בשום פנים ואופן לקיים לאורך זמן, ולא רק בגלל כל הסכנות שפורטו לעיל אלא בגלל שאף אדם לא באמת מסוגל לאכול רק מלפפונים או כמעט רק פופקורן במשך יותר ממספר ימים. התוצאה: מאחר שהאדם לא רכש הרגלי תזונה חדשים ונכונים יותר, הרי שעד מהרה הוא ישוב לתפריט הישן, זה שהוביל אותו מלכתחילה לעודף משקל, ובצירוף העובדה שהגוף שואף לחזור לנקודת שיווי המשקל המקורית שלו (שלמרבה הצער התאפיינה בעודף משקל) תוך זמן לא רב כל "הישגי" דיאטת הכסאח ירדו לטמיון.

האם ישנם גם יתרונות בדיאטת כסאח? העמדה של ירדנה עובדיה

כן.

כאמור, מרבית הרופאים והדיאטנים מתמקדים בחסרונות הרבים של דיאטות כסאח, וטוענים בתוקף כי גם אם ישנם יתרונות הרי שהם בטלים בשישים ביחס לכל החסרונות והסכנות הטמונות בתפריט שחסרים בו מרכיבים חיוניים לבריאותנו – אולם ישנם גם קולות אחרים, ובהם זה למשל של ירדנה עובדיה, המאמינים כי אי אפשר למנוע מבני האדם לחפש דיאטות המובילות לירידה מהירה במשקל, ועל כן יש למצוא דרכים לבצע את דיאטות הכסאח בחוכמה, עם מינימום נזקים ועם מקסימום תועלת.

הדרך הטובה ביותר היא לתחום מראש את פרק הזמן בו תתבצע הדיאטה המהירה, ולהגביל אותו באופן משמעותי – גם אם הירידה במשקל תהיה צנועה יותר מכפי שהאדם תכנן – ובמקביל להרכיב תפריט מאוזן יותר לתקופה שאחרי דיאטת הכסאח, כדי שמגמת הירידה במשקל תימשך, אך בצורה מתונה יותר ובעיקר בריאה יותר.