דרך הבשמים הנבטית תעבור בפעם הבאה דרך חוות התבלינים

בחורה עם מחשב נייד

״יצאנו לדרך עמוסים בצעצועים , ספרים , בגדים מזרנים שק״שים,  משחת עזרה ראשונה אגדית, מחברות עפרונות , יומנים לא גמורים, מצלמה  נו באמת . מצלמה. זכרתי את מסביב לעולם ב 80 יום שתמיד היה לו בתיק כל מה שהיה צריך להרפתקאה  ואנחנו הקטנים היינו צריכים לנחש איזה יעוד יהיה לכל חפץ בהמשך המסע .

פרק שני ביומן מסע חוות דרך התבלינים – בית לחם הגלילית

מתבלנים
מתבלנים

*

כביש 6 מסתיים  במחלף תות . כאן מתחיל הטיול . אני זוכרת את עידן הדינוזאורים. שהיינו נוסעים באוטוביאנקי  מקרטע על כביש 2 או 4   ואת צומת בן- שמן  שבה היו  משובצים נערים עם באסטות מקרטון וקרח  וידיים בלי קוצים , עומדים בצדי הדרכים ,  חותכים לך את הסברס ישר על המקום. עכשיו  כאן,  בסוף המחלף  , בואך יוקנעם , יש רק את גיהנום הקניון  ממזרח , שם נקנה לנו מטקות להמשך הטיול  . ובמערב  יש את  גן העדן – ‘חומוס  אליהו’  הכי טוב בסביבה . קטן צפוף  וטעים אש. נמצא  בצדודית של תחנת הדלק פז סמוך לאיזור ההיתק של יוקנעם. כאן סגרנו את נושא ההסעדה.  והלאה, משייטים לכיוון בית לחם הגלילית.

*

שדות בית לחם הגלילית
שדות בית לחם הגלילית

בכניסה לבית לחם הגלילית מנפנפים לי השלטים לפנות ימינה. לא ישר. ״ימינה״ זה השביל המיתולוגי שאבי סלל בפעם הראשונה לאחר  שתקע יתד במרחבים ואמר- ״כאן זה יקרה״!   אבי ציטרשפילר , הרוח על פני המים של חוות דרך התבלינים , ״מסתבר שהיה בעברו נבטי.   ולא סתם נבטי, אלא כזה עם 50 ראש גמלים ושקים עמוסי כל טוב  במור ולבונה ופלפל חריף .״ (זו כמובן אגדה) . סיפור שהמצאתי   בתחילת השנה כשהחלטתי לסלול  את דרך הבשמים החדשה בעבור המשחה ההרבליסטית שפיתחתי ושאבי היה בן הראשונים שהאמינו בה וחשף אותה בפני מבקריו. אחוות עשבונאים.

המטמון של אבי
המטמון של אבי

הידע בבוטניקה, בחקלאות ובעולם הצמחים כבר היה לאבי כשבא להקים את המקום ,   אבל בכדי להפוך  את הידע הזה לחווה , שאנחנו מכירים היום , היה נחוץ לפענח איך מאתגרים את התיירים בדרך ל בית -לחם הגלילית , הטמפלרית, הכל כך יפה,  לסטות ימינה מהדרך הראשית . ואיך לגרום למטיילים  להתאהב באוצר התבלינם העצום  עד כדי כך שירצו ירצו לחזור עם כמה  קילו גרמים מהם הביתה. החווה קמה בשנת 2003  והפכה למרכז מבקרים לעולם התבלינים וצמחי המרפא.

השביל המוביל

השביל המוביל אל החווה כל כך יפה , שגורם לך לעצור ולבהות בכל הטוב והשפע שירד על העולם .  אפילו הילדים היו רגועים ומפלצות  הלגו  שהספיקו לבנות   במושב האחורי, לפתע קיבלו דוק של חמלה.  אנחנו מגיעים לפתח החווה , הילדים מרגישים כמו בבית במרחב הגדול ומתחילים בטורניר מטקות שקנינו מהשלוחה של הגיהנום בפרק הקודם.  ״תכנסי קודם את, אנחנו כבר נגיע אחרייך״ ומעיפים את הכדור אל תוך השיחים .

השביל המוביל לחוות התבלינים
השביל המוביל לחוות התבלינים

*

אן-סקולינג
אן-סקולינג

את הגדרת  ה״אן -סקולינג״  הרחבתי עוד בימים שעשיתי להם את המיני חינוך הביתי בניסיון להתחמק מגן הילדים.  על פי שיטת ה "חינוך ביתי חופשי" אין זה מתפקידו של ההורה ללמד את הילד. הילד הוא אדם חופשי לחלוטין ,שבוחר בעצמו מה ללמוד ומה לא באופן טבעי. אם אנחנו מניחים שהלמידה מתקיימת בכל מקום. אז חבל לבזבז את זה על מורים בשכר .החווה  , אף על פי שמקיימת מסורות ארוכות של פעילויות לילדים היא מרחב מבעבע של ידע , שמחה , טבע ונוף, מעוררי חושים לגעת, לטעום, לדעת לחוות . אין צורך במורה או הדרכה מכוונת. הלמידה היא בילט -אין בעבורם במרחב שכזה.

(אבל עוד נגיע לסדנאות ולתוכנית הלימודים )

חוות התבלינים

  בחווה הררי תבלינים וצבעוניות מפתה ודלת   נוספת  שנפתחת לשדה  רחב ידיים שמה מתרחשים סיורים . ארכיטקטורה של חלווה ,  שמן זית , עוד ועוד תבלינים, הילדים טועמים את כל האינוונטר  ומודיעים לי לבוא לארוז אחריהם.  מעיין מביט על אבני  'פכור' לגירוש השדים ועין הרע ולטיפול במחלות שמתכתבות עם האלף הקודם , ומבקש לו לארזם לארגז המשחקים. ובשני הצדדים , שדרות  השונ- זה- ליזה- של  החליטות ,  ומתחם ״בית המרקחת״ , שזהו מתחם  תבלינים המיועדים לארון התרופות במטבח בכל בית : מרווה, אזוב  , מקלות ליקוריץ,  מפלים סגולים של  לוונדר,  זהב הקמומיל , הרים וגאיות של עשבי מרפא ,  שיהיה , על כל מקרה ,                 עד שהאמבולנס מגיע!

אמא בטלפון מצווה עלי להביא לה פקעות וורדים למעיים הממולאים ('עסבנה')  ופלפלים חריפים , שיהיה לעריסה שהיא מתכוננת להכין בשבוע הבא.

_IRS8629
קטורת בכור לטיהור הבית ונגד עין הרע

אבי  מציע לילדים  גלידה טבעונית  (״אולי במקום הקולה?״ אני מנסה להרשים) . הם מודים לו. לוקחים את הטבעונות ואת הקולה , מגלגלים  את אבני הלגו על הריצפה  ומתחילים  במלאכת בניה של ממלכות  בדיוניות …

 אני וידידי העשבונאי שוקעים בשיחת הרבליסטים אל תוך היום שנאסף לו בינתיים . אבי  , בעל החווה הוא סוג של יצור קדמוני שמתהלך על פני הפלנטה ומפזר את הידע שלו בנדיבות כמו סוכריות  לילדים. גם לאחר 20 שנה של גידול, עיבוד ייצור ושיווק תבלינים הוא מדבר על הצמחים שלו  והעיניים שלו נוצצת . ככה צריך ללקט ידע. וככה צריך למסור אותו …

1פעילות לילדים

מדי שבת מתקיימות סדנאות  לילדים וסיורים  מודרכים בשדות התבלינים

בחודש אוגוסט של הקייץ מתוכננים הפעילויות להמשך  אף בימי חול.

אז מי אמר שאין חיים אחרי הקייטנות ?

שבוע 1  – 1/8/15 – 8/8/15  / כל יום בשעה 12:00

סדנת שוקולד וקרטיבים טבעיים

שבוע 2  – 15/8/15 – 9/8/15  /  כל יום בשעה 12:00

סדנת פיצה וקרטיבים טבעיים

שבוע 3 –  22/8/15 – 16/8/15 / כל יום בשעה 12:00

סדנת סבונים ריחניים וקרטיבים טבעיים

שבוע 4 – 31/8/15 – 23/8/15 / כל יום בשעה 12:00

סדנת חטיף אנרגיה וקרטיבים טבעיים 

כמו כן בצדדים מתקיימת 

פעילות  לא מחייבת של קישוט כדי חרס, הדבקת תבלינים על צורות מעץ, מילוי בקבוקי זכוכית בתבלינים וסיורים בשדות צמחי המרפא

משך סדנא: 20-30 דק'

מחיר: 30 ₪ למשתתף

שעות פתיחה בחודש אוגוסט 2015

א-ה : 9:00-18:00

ו: 8:30-16:00

שבת : 9:00-18:00

לפרטים נוספים והרשמה: 04-9533045/ 

www.derech-hatavlinim.co.il  

 עוד על  צמחי מרפא, מסעות וספורי סבתא , אפשר לקרוא גם כאן 

וכך ירד הלילה על בתי הטמפלרים בבית לחם הגלילית ..

בית טמפלרי

אירוס
צלמת & הרבליסטית. כותבת . אמנית רב תחומית מפתחת מוצרים אגדיים מצמחי מרפא . חפרפרת ארכיונים. עושה פרמה קאלצ'ר .גרה על שפת המכתש. חיה slow. מגדלת שני בנים שובבים וארטישוק.